سرمقاله


چالش کرونا بین نص‌گرایی و عقل‌گرایی در اسلام

سعید سلیمانی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 1-9
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.38523

 در پی انتشار ویروس کووید 19، همگام با متخصصان حوزۀ سلامت، متخصصانِ علوم دیگر نیز برای برون‌رفت از چالش‌های به‌وجودآمده در حوزه‌های مربوط به خود فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند. این همه در عصری رخ داده که دنیای غرب آن را عصر روشنگری نام نهاده است که بیشتر بر دلیل‌گرایی و عقل‌گرایی حداکثری یا عقل‌گرایی انتقادی به‌منظور بی‌اعتبار جلوه‌دادن آموزه‌های وحیانی پای می‌فشارد. در این بین اسلام ناب نوعی عقل‌گرایی اعتدالی را به منصۀ ظهور گذاشته که با حکم قطعی عقل همراه است. 

مقالۀ پژوهشی


پیش‌بینی تاب‌آوری دانشجویان در ایام کرونا بر اساس مؤلفه‌های هوش معنوی و اجتماعی

ابراهیم سلیمانی, شادی پاک‌اندیش, اعظم محمدی‌فخر, مجتبی سلم‌آبادی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 10-22
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.34794

سابقه و هدف: یکی از راه‌های مواجهه با بلایای مختلف مانند ویروس کرونا افزایش تاب‌آوری است؛ ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تاب‌آوری دانشجویان در ایام کرونا بر اساس مؤلفه‌های هوش معنوی و اجتماعی بود.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1399-۱400 بود که از میان آنان 260 نفر به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به‌صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند و به پرسش‌نامه­های هوش معنوی کینگ، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران و تاب‌آوری کونور و دیویدسون پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج نشان داد که رابطۀ مستقیم و معنی‌داری بین هوش معنوی (572/0=r) و هوش اجتماعی (633/0=r) با تاب‌آوری وجود داشت (01/0>P). علاوه‌براین، مؤلفه­های هوش معنوی شامل تفکر وجودی-انتقادی (01/0P< و 209/0=β)، ارائۀ معنای شخصی (01/0P< و 260/0=β)، آگاهی متعالی (01/0P< و 319/0=β) و توسعۀ حالت هوشیاری (01/0P< و 108/0=β) و مؤلفه‌های هوش اجتماعی شامل پردازش اطلاعات اجتماعی (01/0P< و 353/0=β)، آگاهی اجتماعی (01/0P< و 259/0=β) و مهارت‌های اجتماعی (01/0P< و 205/0=β) به‌صورت مثبت تاب‌آوری را پیش‌بینی کردند.

نتیجهگیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، ایجاد و گسترش برنامه‌هایی در جهت تقویت هوش معنوی و اجتماعی به‌منظور افزایش سطح تاب‌آوری دانشجویان توصیه می‌شود.

نقش سرمایۀ معنوی و صبر در پیش‌بینی میزان سازگاری عاطفی دانشجویان؛ مطالعه‌ای در دوران کووید 19

مینو میری, پری دانشور, محبوبه ملکی, علی طیرانی راد

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 23-34
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.38247

سابقه و هدف: همه‌گیری ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین وقایع اجتماعی بشر در قرن حاضر است که اثرات ناشی از آن سازگاری همۀ گروه‌های سنی را تحت‌الشعاع قرار داده است. ازاین‌رو، مطالعۀ حاضر با هدف نقش سرمایۀ معنوی و صبر در پیش‌بینی میزان سازگاری عاطفی دانشجویان انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و به‌روش تحلیل رگرسیون است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 242 نفر به‌شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های سرمایۀ معنوی گل‌پرور و همکاران، صبر‌ خرمائی و همکاران و سازگاری روان‌شناختی سین‌ها و سینگ پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از میانگین و انحراف ‌معیار و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج نشان داد رابطۀ سرمایۀ معنوی با سازگاری عاطفی (01/0P< و 598/0=r) و رابطۀ صبر با سازگاری عاطفی مثبت و معنادار (01/0P< و 569/0=r) بود؛ و مؤلفه‌های سرمایۀ معنوی ۶/۳۵ درصد و مؤلفه‌های صبر ۶/۳۷ درصد از واريانس سازگاری عاطفی را پیش‌بینی کردند.

نتیجهگیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که درمانگران و پژوهشگران باید به نقش مؤلفه‌های سرمایۀ معنوی و صبر در سازگاری عاطفی دانشجویان توجه بیشتری داشته باشند.

پیش‏بینی شدت علائم وسواس فکری-عملی بر اساس اضطراب کرونا و سبک زندگی اسلامی در زنان

زهرا سلگی, سیمین‏‌دُخت حسنوند

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 35-48
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.34372

سابقه و هدف: بیماری وسواس و پیامدهای بهداشتی-اجتماعی آن یکی از پرهزینه‏ترین مسائل جوامع در عصر حاضر است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی علائم وسواس بر اساس اضطراب کرونا و سبک زندگی اسلامی در زنان انجام شد.

روش کار: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است. از بین زنان مبتلا به اختلال وسواس مراجعه‏کننده به بخش روان‏پزشکی مرکز آموزشی-درمانی فارابی شهر کرمانشاه در سال 1399 با روش نمونه‏گیری دردسترس تعداد 200 نفر انتخاب شدند و مقیاس اضطراب کرونای علیپور و همکاران، مقیاس وسواسی-جبری هادگسون و راچمن و مقیاس سبک زندگی اسلامی کاویانی را تکمیل نمودند. تحلیل داده­ها با روش‏های آمار توصیفی، ماتریس همبستگی و رگرسیون سلسله‌مراتبی انجام شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج نشان داد شدت علائم وسواس با سبک زندگی اسلامی (61/0-=r و 004/0=P) و ابعاد آن همبستگی معکوس داشت (05/0>P). علائم روانی اضطراب کرونا (42/0=r و 001/0=P) و علائم جسمانی اضطراب کرونا (27/0=r و 015/0=P) با شدت علائم وسواس به‏ترتیب همبستگی مثبت نشان داد. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد اضطراب کرونا 20 درصد از واریانس شدت وسواس را پیش‏بینی کرده است. سبک زندگی اسلامی مستقل از متغیّر اضطراب کرونا توانست 6 درصد از واریانس شدت وسواس را پیش‏بینی ‏کند.

نتیجهگیری: به‏طور کلی نتایج نشان داد که می‏توان از سبک زندگی اسلامی و کنترل اضطراب کرونا در جهت کاهش شدت علائم بیماران وسواس سود جست.

اثربخشی آموزش تصحیح شناختی مبتنی بر معارف اسلامی بر حسادت دختران نوجوان

عاطفه حیرت, زهرا آقاجانی فشارکی, مریم صف آرا

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 49-60
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.34249

سابقه و هدف: هر چند روان‌شناسی شناختی با بیش از هفت دهه سابقه به تصحیح باورهای غیرمنطقی و افکار منفی افراد می‌پردازد، اما پژوهش‌های اندکی این روش را با معارف اسلامی تلفیق کرده است. ازاین‌رو، هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش تصحیح شناختی مبتنی بر معارف اسلامی بر حسادت دختران نوجوان بود.  

روش کار: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماري پژوهش تمامی دختران نوجوان 16 تا 18 سال مقطع متوسطۀ دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. حجم نمونه 30 نفر بود که به‌صورت در‌دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده‌ شدند. ابزار اندازه‌گیری ‌پرسش‌نامة سنجش حسادت ولی‌زاده و آذربایجانی بود. گروه آزمایش تحت مداخلۀ هشت جلسۀ یک‌ساعتۀ آموزش شناختی-رفتاری با محوریت مبانی دینی قرار گرفت ولی گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های به‌دست‌آمده با آمار توصیفی (میانگین و انحراف ‌معیار) و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج نشان داد آموزش تصحیح شناختی مبتنی بر معارف اسلامی بر حسادت دختران نوجوان و ابعاد آن در پس‌آزمون گروه آزمايشي تأثیر داشت. ميزان اين تأثیر در حسادت 7/24 درصد و در ابعاد مؤلفه‌های حسادت یعنی بُعد شناختی حسادت 3/21 درصد، بُعد عاطفی حسادت 6/18 درصد و بُعد رفتاری حسادت 5/22 درصد بود. مقدار  Pنیز کمتر از 01/0 در نظر گرفته شد.

نتیجهگیری: با‌ توجه به‌ اینکه در کشور ما باورهای دینی از ارزش‌های انسانی تلقی می‌شود، آموزش تصحیح شناختی مبتنی بر تعالیم دینی بر رفتار و شناخت افراد تأثیر می‌گذارد و در این پژوهش توانسته است میزان حسادت دانش‌آموزان را تغییر دهد. بنابراین، دانش‌آموزان می‌توانند افکار غیرمنطقی و هیجاناتشان را بررسی کنند و رفتارهای مخرب وجودی­شان را تغییر دهند.

نقش مقابله‌های مذهبی و سرسختی روانشناختی در پیش بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان(مطالعه ای در دوران کرونا)

زهرا قبادی مهر, مرتضی قربانی, امید میرزایی فندخت, صادق احمدی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 61-74
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.34908

سابقه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر در ارتقای بهزیستی اجتماعی دانشجویان می‌تواند راهنمای پرورش و تربیت آنان برای نظام آموزشی باشد. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور در دوران شیوع کووید- 19 بود.

روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام ‌نور شهر حاجی‌آباد خراسان جنوبی به‌تعداد ‌350 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 180 نفر به‌روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شدند و به‌صورت اینترنتی به پرسش‌نامه‌های مقابلۀ مذهبی پارگامنت و همکاران، سرسختی روان‌شناختی کیامرئی و همکاران و خرده‌مقیاس بهزیستی اجتماعی کییز و ماگیارمو پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین سرسختی روان‌شناختی با بهزیستی اجتماعی (585/0=r و 01/0>P) و مقابلۀ‌ مذهبی مثبت با بهزیستی اجتماعی مثبت (498/0=r و 01/0>P) اما همبستگی بین مقابلۀ‌ مذهبی منفی با بهزیستی اجتماعی منفی (285/0-=r و01/0>P) بود. همچنین مقدار ضریب تعیین نشان داد مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی 8/38 درصد از واريانس بهزیستی اجتماعی را تبيين نمودند.    

نتیجهگیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، با برنامه‌ریزی در جهت بهبود مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی دانشجویان می‌توان بهزیستی اجتماعی آنان را در تمام ایام به‌ویژه دوران کرونا افزایش داد.

اضطراب کرونا در دانشجویان: نقش پیش‌بین ذهن‌آگاهی و تجارب معنوی

ناهید برادران بزاز , محمود شیرازی, غلامرضا ثناگوی محرر, احمد یوسفی‌نژاد, علیرضا امیرآبادی‌زاده

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 75-87
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.37763

سابقه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر در اضطراب کرونا و راهبرد‌های مقابله‌ای آن می‌تواند به کاهش آن کمک کند؛ ازاین‌رو مطالعۀ حاضر با هدف نقش ذهن‌آگاهی و تجارب معنوی در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان انجام شده است.

روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهر قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنان تعداد 269 نفر به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به‌صورت برخط به پرسش‌نامه‌های ذهن‌آگاهی چادویک و همکاران، تجارب معنوی اندروود و ترسی و اضطراب کرونای علی‌پور و همکاران پاسخ دادند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج نشان داد که رابطۀ مستقیم و معنی‌داری بین ذهن‌آگاهی (541/0-=r) و تجارب معنوی (605/0-=r) با اضطراب کرونا وجود داشت (01/0>P)؛ همچنین مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی ۶/۳۰ درصد و مؤلفه‌های تجارب معنوی ۵/۳۷ درصد از واريانس اضطراب کرونا را تبيين کردند.

نتیجهگیری: بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، پرورش و گسترش برنامۀ‌ تقویت ذهن‌آگاهی و تجارب معنوی جهت کاهش اضطراب کرونا در دانشجویان پیشنهاد می‌شود.

رابطۀ بهزیستی معنوی با اضطراب و افسردگی در بین جمعیت‌های عمومی، کارکنان بیمارستان و مراکز بهداشت در دورۀ همه‌گیری جهانی ویروس کرونا

مهسا عبدالله‌پور, امیرسام کیانی‌مقدم; مریم بختیاری, عباس مسجدی ‌آرانی, مریم خصالی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 88-99
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.35922

سابقه و هدف: کووید 19 علاوه‌بر مشکلات جسمی، بحران‌های روان‌شناختی متعددی برای مردم ایجاد کرده که از‌ جملۀ آنها افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلال استرس پس از سانحه است. مشکلات روان‌شناختی ممکن است تأثیر بسزایی بر بهزیستی معنوی افراد داشته باشد. ازاین‌رو، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین بهزیستی معنوی با اضطراب و افسردگی در بین جمعیت‌های عمومی، کارکنان بیمارستان و مراکز بهداشت در دورۀ همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بود.

روش کار: مطالعۀ حاضر توصیفی از نوع مقطعی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل سه گروه از جمعیت‌های عمومی، کارکنان مراکز بهداشت و کارکنان بیمارستان­ها بود که از میان آنان نمونه‌ای به تعداد 450 نفر به‌روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شد. برای بررسی رابطۀ بین متغیّرها از روش همبستگی استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون در جمعیت عمومی نشان داد که افسردگی با اضطراب (497/0=r و 01/0>P) رابطۀ مثبت معنادار و بهزیستی معنوی با افسردگی (456/0-=r و 01/0>P) رابطۀ منفی معنادار داشت؛ ولی برای اضطراب (097/0-=r و 238/0>P) رابطۀ معناداری یافت نشد. در کارکنان مرکز بهداشت نیز چنین نتیجه‌ای یافت شد؛ بدین صورت که افسردگی با اضطراب (392/0=r و 01/0>P) رابطۀ مثبت و معنادار و بهزیستی معنوی با افسردگی (519/0-=r و 01/0>P) رابطۀ منفی و معنادار داشت؛ ولی با اضطراب (048/0-=r و 558/0>P) رابطۀ معناداری وجود نداشت. در کارکنان بیمارستان نیز نتایج نشان داد که افسردگی با اضطراب (592/0=r و 01/0>P) رابطۀ مثبت معنادار و بهزیستی معنوی با افسردگی (252/0-=r و 002/0>P) و اضطراب (194/0-=r و 018>P) رابطۀ منفی معنادار داشت.

نتیجهگیری: بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان گفت که در طول شرایط استرس‌زای همه‌گیری کرونا به دوره‌های آموزشی و مداخلات روان‌شناختی برای افزایش بهزیستی معنوی افراد و کاهش علائم اضطراب و افسردگی نیاز است.

پیش‌بینی تاب‌آوری اجتماعی شهروندان در برابر سوانح طبیعی بر اساس نگرش مذهبی با نقش واسطه‌ای اضطراب کرونا

معصومه شکری خوبستانی, مهدیه رضایی, سید محمد شبیری

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 100-113
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.38581

سابقه و هدف: محققان در سال‌های اخیر به مفهوم تاب‌آوری در برابر سوانح بسیار توجه کرده‌اند. سوانح طبیعی که جزئی از فرایند زندگی بشر به شمار می‌رود و هر روزه بر تعداد و تنوع آنها افزوده می‌شود، چالشی اساسی در جهت نیل به توسعۀ پایدار جوامع انسانی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تاب‌آوری اجتماعی شهروندان در برابر سوانح طبیعی بر اساس نگرش مذهبی با نقش واسطه‌ای اضطراب کرونا انجام شده است.

روش کار: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی شهروندان منطقۀ 15 شهر تهران در سال 1400 بود. از جامعۀ آماری حاضر با استناد به جدول مورگان نمونه‌ای به‌تعداد 380 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ نگرش مذهبی جورج، پرسش‌نامۀ تاب‌آوری کانر و دیویدسون و مقیاس اضطراب کرونای علیپور استفاده شد. درنهایت داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه‌وتحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که نگرش مذهبی توانایی پیش‌بینی عواطف مثبت شهروندان، عواطف امن و کنترل تأثیرات منفی را دارد. همچنین مشخص شد که اضطراب کرونا توانسته است در پیش‌بینی تاب‌آوری اجتماعی شهروندان در برابر سوانح طبیعی بر اساس نگرش مذهبی نقش واسطه‌ای ایفا نماید.

نتیجهگیری: می‌توان گفت متخصصان و صاحب‌نظران جهت ارتقای تاب‌آوری اجتماعی شهروندان در برابر سوانح علاوه‌بر توجه به نگرش مذهبی افراد باید از برنامه‌هایی برای کاهش اضطراب نیز استفاده نمایند.

مقالۀ تحلیل محتوا


سابقه و هدف: کرونا تغییرات مهمی در زندگی افراد ایجاد کرده و آسیب‌پذیری آنان را نسبت به افسردگی و اضطراب افزایش داده است. هوش معنوی مهارت به‌کارگیری منابع معنوی در جهت سازگاری با شرایط است و آسیب‌پذیری افراد را کاهش می‌دهد. هدف پژوهش حاضر تدوین بستۀ آموزشی هوش معنوی با ‌توجه به آموزه‌های اسلامی و روان‌شناسی در مواجهه با بیماری‌های فراگیر بود.

روش کار: روش این پژوهش تحلیل محتوا و متن‌محور است. بدین منظور مطالب مرتبط با هوش معنوی شامل سازه، مؤلفه‌ها، مقیاس‌ها و بسته‌های آموزشی در روان‌شناسی کلاسیک و روان‌شناسی اسلامی و همچنین آیات، روایات و آموزه‌های اخلاق اسلامی مرتبط جمع‌آوری، تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری و انتزاعی شد. بر ‌این اساس سازۀ هوش معنوی و سپس بستۀ هوش معنوی با رویکرد اسلامی برای مواجهه با بیماری‌های فراگیر طراحی شد. مؤلف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.

یافتهها: بر اساس یافته‌ها، سازۀ هوش معنوی شامل سه مؤلفۀ احساس نزدیکی به خدا، تاب‌آوری معنوی و هدفمندی معنوی بود. بستۀ هوش معنوی با رویکرد اسلامی برای مواجهه با بیماری‌های فراگیر شامل 9 جلسۀ 90 دقیقه‌ای است که عبارت است از: 1) ایجاد رابطۀ درمانی و ارائۀ اهداف و منطق برنامه، 2) آشنایی با هوش معنوی و نقش آن در مواجهه با مشکلات، 3) تبیین هدفمندی معنوی و آثار آن، 4) آموزش مهارت هدف‌گذاری در جهت هدف اصلی زندگی، 5) تبیین آثار احساس نزدیکی به خدا و چگونگی تقویت آن، 6) مهارت‌های انگیزش معنوی، 7) تبیین تاب‌آوری معنوی و چگونگی تقویت آن، 8) مهارت مقابله با موانع و مهارت انعطاف‌پذیری و 9) توکّل به خدا و جمع‌بندی.

نتیجهگیری: برنامۀ هوش معنوی با رویکرد اسلامی دارای ابعاد مثبت معنوی و روان‌شناختی است و به‌ نظر می‌رسد نقش مؤثری در افزایش بهزیستی روانی و رشد معنوی داشته باشد.

نقش دعا از منظر آیات و روایات در ارتقای سلامت جسمی و روان‌شناختی؛ با تأکید بر بحران شیوع کووید 19

فاطمه فياض, احمدرضا اخوت, مهدی جعفری, حنانه علی‌اکبرزاده, سحر باقری

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 129-147
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.34054

سابقه و هدف: شيوع ويروس کوويد 19 بحراني فراگير در جهان است که نظام درماني کشورها را به‌شدت به خود مشغول ساخته است. اثرات روان‌شناختي همه‌گیری کرونا اگر بيش از اثرات جسماني آن نباشد، کمتر نيست. دعا يکي از اعمال مذهبي است که اثرات مثبت آن از طريق مسيرهاي زيستي، روان‌شناختي و معنوي تأييد شده است. هدف اين مطالعه ارائۀ تعريفي از دعا، معرفي انواع و الگو­هاي دعا و تبيين اثرات آن با تأکيد بر شرايط بحران کرونا بود.

روش کار: اين مطالعه از نوع تحليل محتوا است که برای انجام آن ريشۀ «دعو» در آيات قرآن و روايات اهل ‌بيت (ع) از طريق نرم‌افزار و همچنین 182 آيۀ داراي ريشۀ دعو بررسي و مؤلفه­هاي تعريفي دعا از آنها استخراج شد. ادعیۀ صحیفۀ علویه، صحیفۀ سجادیه، صحیفۀ فاطمیه و ادعیۀ کتاب مفاتیح‌الجنان نیز با هدف بررسی انواع دعا و تأثیرات آنها بررسی شد. مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: بر اساس آيات و روايات منتخب، تعريف دعا، دسته‌بندي انواع دعا، نقش و آثار دعا در سلامت جسمي و رواني و همچنين نقش دعا در بحران­ها و مصيبت­هاي زندگي مانند شيوع بيماري­ها استخراج شد. نتایج نشان داد دعا یکی از راهبردهای مهم و مؤثر در مواجهه با بحران­های مختلف زندگی است و دارای انواعی شامل دعاي مناجاتي، دعاي سؤالي، دعاي تعليمي، دعاي استعاذه­اي و دعاي ذکري است. دعا در شرایط، موقعیت­ و مکان­های خاصی توصیه شده است و همچنین در زمان‌های خاصی دعاکردن تأثیر بیشتری دارد و به اجابت نزدیک­تر است. علاوه‌براین، وضعیت ایمانی و روحی دعاکننده نیز در استجابت آن مؤثر است.

نتیجهگیری: یافته‌ها نشان داد که دعا يکي از انواع راهبردهاي مقابلۀ مؤثر با بحران و شرايط تهديد زندگي است که در طراحي مداخلات سلامت بايد از همۀ ظرفيت­هاي آن در طراحی برنامه­ها استفاده نمود. سياست‌گذاري­هاي دولت­ها به‌ویژه در کشورهاي مسلمان بايد بر اين باشد که از راهبردهاي مکمل نظير دعا جهت پيشگيري، کنترل و درمان بيماري استفاده کنند.

مقالۀ مروری


تأثیر ایمان به معارف سورۀ حمد در مواجهه با ویروس کرونا

سعید سلیمی, مهدیه نقره

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 148-161
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.37475

سابقه و هدف: وظیفۀ دستگاه ایمنی مبارزه با ویروس‌ها، سرطان‌ها، عفونت‌ها و بیماری کرونا است. عوامل بسیاری مانند وراثت، تغذیه، آلودگی هوا، گازهای سمی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و فشار‌ خون در تقویت و تضعیف دستگاه ایمنی بدن تأثیر‌گذار است. یکی از عوامل تأثیر‌گذار در دستگاه ایمنی بدن آرامش و فشار‌های روانی، مغزی و عصبی مانند ترس، غم، افسردگی، اضطراب و خشم است. ایمان، اعتقادات و رفتارهای آرام‌بخش و شادی‌آفرین از عوامل مؤثر در تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با سرطان‌ها، عفونت‌ها و کرونا است و یکی از راه‌های تقویت دستگاه ایمنی در مقابل ویروس کرونا، ایمان به معارف سورۀ حمد است. البته، انسان‌ها حتی با ایمان قوی، اگر شیوه‌‌های بهداشتی دستگاه ایمنی را رعایت نکنند، بدنشان در مقابل ویروس‌ها ضعیف می‌شود و احتمالاً به مرگ آنان منجر شود. ازآنجایی‌که تاکنون پژوهشی دربارۀ تأثیر ایمان به معارف سورۀ حمد در مواجهه با کرونا، صورت نگرفته است، هدف این پژوهش بیان و اثبات چگونگی تأثیر ایمان به معارف سورۀ حمد در تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با ویروس کرونا بود.

روش کار: روش این پژوهش اسنادی-تحلیلی است و کلید‌واژه‌های دستگاه ایمنی، ویروس کرونا، فشار‌های روانی، آرامش و هم‌خانواده‌ها و مترادف‌ها و متضاد‌ها و معادل‌های انگلیسی و عربی آنها در آن به کار برده شد. علاوه‌براین، از منابع اسلامی مانند قرآن ‌کریم، نهج‌البلاغه و کتاب‌های معتبر روان‌شناسی مانند هیلگارد و سانتراک استفاده شد. مؤلفان مقاله تضاد منافعی دربارۀ این پژوهش گزارش نکرده‌اند.

یافتهها: ایمان به معارف سورۀ حمد موجب افزایش رضایتمندی، آرامش و شادکامی و کاهش ترس‌ها و فشار‌های روانی مغزی و عصبی؛ و این امر موجب تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با ویروس کرونا می‌شود.

نتیجهگیری: یکی از راه‌های تقویت دستگاه ایمنی در مواجهه با کرونا، ایمان و عمل به معارف سورۀ حمد است.

سبک زندگی اسلامی در همه‌گیری جهانی کرونا

سید عبدالله محمودی , حسن جعفری‌پور فردوسیه, محسن شمسی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 8 شماره SI (2022), 23 September 2022, صفحه 162-175
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.36917

سابقه و هدف: بیماری کرونا اگرچه در ظاهر ماهیتی صرفاً پزشکی دارد، اما پدیده‌ای چند‌‌بُعدی است که تغییرات سریع در ابعاد و سبک زندگی افراد ایجاد کرده ‌است. ازاین‌رو، هدف این پژوهش بررسی سبک زندگی اسلامی در دوران کرونا بود.

روش کار: مطالعۀ حاضر از نوع مروری است که اطلاعات آن با استفاده از کلمات کلیدی سبک زندگی اسلامی، کرونا، کووید 19، سلامت، ویروس سارس و معادل انگلیسی آنها به‌صورت تکی و ترکیبی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف از‌جمله SID، MEDLINE،Pubmed ، Scopus و Google scholar جمع‌آوری شد. درنهایت تعداد 110 مقالۀ فارسی و 12 مقالۀ انگلیسی با عنوان سبک زندگی اسلامی و یک مقالۀ فارسی سبک زندگی و کرونا یافت شد و با جمع‌بندی اطلاعات به چهارچوب مفهومی پژوهش یعنی کاربرد سبک زندگی اسلامی در دوران کرونا پرداخته شد. مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرد‌ه‌اند.

یافتهها: سبک زندگی در دین مقدس اسلام سابقه‌ای 1400 ساله دارد و با نام‌های زندگی باسعادت، زندگی صالحانه و حیات طیّبه از آن یاد شده است. در سبک زندگی اسلامی حفظ جان یک انسان مثل کمک به همۀ انسان‌ها است؛ بر اساس این آموزه، فرد مبتلا به کرونا نباید در شهر تردد کند و موجب بیماری و مرگ دیگران شود. دربارۀ قرنطینه در برخی از روایات آمده است که اگر در شهری مرض مسری رخ داد، پس از آن شهر خارج نشوید یا اگر شنیدید که در محلی مرض مسری آمده است به آنجا وارد نشوید.

نتیجهگیری: با‌ توجه به در‌ دسترس بودن منابع و دستورهای بهداشتی و درمانی ارزشمند در سبک زندگی اسلامی جهت پیشگیری و مبارزه علیه بیماری‌ها به ‌نظر می‌رسد که می‌توان این نظریات را به کار بست و از گسترش یا ایجاد بیماری‌های نوپدید دیگر پیشگیری نمود.