تدوین بستۀ آموزشی هوش معنوی با رویکرد اسلامی در مواجهه با بیماریهای فراگیر مانند کووید 19
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 8 شماره SI (2022),
23 September 2022
,
صفحه 114-128
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8iSI.38240
چکیده
سابقه و هدف: کرونا تغییرات مهمی در زندگی افراد ایجاد کرده و آسیبپذیری آنان را نسبت به افسردگی و اضطراب افزایش داده است. هوش معنوی مهارت بهکارگیری منابع معنوی در جهت سازگاری با شرایط است و آسیبپذیری افراد را کاهش میدهد. هدف پژوهش حاضر تدوین بستۀ آموزشی هوش معنوی با توجه به آموزههای اسلامی و روانشناسی در مواجهه با بیماریهای فراگیر بود.
روش کار: روش این پژوهش تحلیل محتوا و متنمحور است. بدین منظور مطالب مرتبط با هوش معنوی شامل سازه، مؤلفهها، مقیاسها و بستههای آموزشی در روانشناسی کلاسیک و روانشناسی اسلامی و همچنین آیات، روایات و آموزههای اخلاق اسلامی مرتبط جمعآوری، تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری و انتزاعی شد. بر این اساس سازۀ هوش معنوی و سپس بستۀ هوش معنوی با رویکرد اسلامی برای مواجهه با بیماریهای فراگیر طراحی شد. مؤلف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها: بر اساس یافتهها، سازۀ هوش معنوی شامل سه مؤلفۀ احساس نزدیکی به خدا، تابآوری معنوی و هدفمندی معنوی بود. بستۀ هوش معنوی با رویکرد اسلامی برای مواجهه با بیماریهای فراگیر شامل 9 جلسۀ 90 دقیقهای است که عبارت است از: 1) ایجاد رابطۀ درمانی و ارائۀ اهداف و منطق برنامه، 2) آشنایی با هوش معنوی و نقش آن در مواجهه با مشکلات، 3) تبیین هدفمندی معنوی و آثار آن، 4) آموزش مهارت هدفگذاری در جهت هدف اصلی زندگی، 5) تبیین آثار احساس نزدیکی به خدا و چگونگی تقویت آن، 6) مهارتهای انگیزش معنوی، 7) تبیین تابآوری معنوی و چگونگی تقویت آن، 8) مهارت مقابله با موانع و مهارت انعطافپذیری و 9) توکّل به خدا و جمعبندی.
نتیجهگیری: برنامۀ هوش معنوی با رویکرد اسلامی دارای ابعاد مثبت معنوی و روانشناختی است و به نظر میرسد نقش مؤثری در افزایش بهزیستی روانی و رشد معنوی داشته باشد.
- احساس نزدیکی به خدا؛ تابآوری معنوی؛ توجه به هدف و معنای زندگی؛ کرونا؛ هوش معنوی با رویکرد اسلامی؛ هدفمندی معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
Novel C. The epidemiological characteristics of an outbreak of 2019 novel coronavirus diseases (COVID-19) in China. Zhonghua liu xing bing xue za zhi= Zhonghua liuxingbingxue zazhi. 2020;41(2):145.
MacDonald DA. The Expressions of Spirituality Inventory: Test development, validation, and scoring information. Unpublished test manual. 2000:1-23.
Gomez R, Fisher JW. Domains of spiritual well-being and development and validation of the Spiritual Well-Being Questionnaire. Personality and individual differences. 2003;8(35):1975-91.
Stevens B. What about spiritual intelligence? St Mark's Review. 1996; 167:19.
Yazdani M, Etebarian A, Abzari M. The moderating effect of organizational commitment on the relationship between employees' perceptions of workplace spirituality and spiritual intelligence in Applied Psychology. 2017;14(52):79-88. (Full Text in
Persian)
Raghibi M, Gharehchahi M. An Investigation of the Relation between Emotional and Spiritual Intelligence among Well-Adjusted and Discordant Couples. Quarterly Journal of Women and Society. 2013;4(13):123-40. (Full Text in Persian)
Emmons R. Are spirituality intelligence Motivation, cognition & the psychology of ultimate concern? The international Journal for Psychology of Religion. 2000;1(10):3-26.
Zohar D, Marshal I. Spiritual intelligence: The ultimate intelligence. New York, USA: Blooms Bury; 2000.
Wolman RN. Thinking with your soul: Spiritual intelligence & why it matters. New York: Harmony Books; 2001.
Sisk DA, Torrance EP. Spiritual intelligence: Developing higher consciousness. Buffalo, New York: Creative Educatin Foundation Press; 2001.
Ebrahami SAR, Hallajian E, Mirbolook Bozorgi S. The employees’ spiritual quotient in executive organizations and its effect on their professional ethics. Journal of Cultural Management. 2013;7(1):41-52. (Full Text in Persian)
Nasel DD. Spiritual orientation in relation to spiritual intelligence: A new consideration of traditional Christianity & New Age/individualistic spirituality: University of South Australia Australia; 2004.
Amram J. Intelligence Beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership. Institute of transpersonal psychology. 2005:35-9.
Mishra P, Vashist K. A review study of spiritual intelligence, stress and well-being of adolescents in 21st century. International Journal of Research in Applied Natural and Social Sciences. 2014;2(4):11-24.
Farhoush M, Taqian H, Jamshidi M, Keshmiri R. A Comparative Study on Sixth Ethical Virtues from the Viewpoint of Positive Psychology and Nahj al-Balagha. Studies in Islam and Psychology. 2017;11(20):39-58. (Full Text in Persian)
Shahrabi Farahani L, Farahbakhsh K. Exploring Relationship between Spiritual Intelligence and motional Intelligence among middle school girls in the Tehran 15th School District. Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems. 2012;5(8):44-60. (Full Text in Persian)
The Holy Quran. Qom, Translated by Ayatollah Makarem Shirazi: Darolghoran Karim; 1994. (Full Text in Arabic)
Ibne Tavous A. Jamal al-Osboue be Kamal al-Amal al-Mashroue. Qom: Darorreza Publishing; 1911. (Full Text in Arabic)
Kaur D, Sambasivan M, Kumar N. Effect of spiritual intelligence, emotional intelligence, psychological ownership & burnout on caring behaviour of nurses: A cross‐sectional study. Journal of clinical nursing. 2013;21-22(22):3192-202.
Fry LWJ, Wigglesworth CG. Toward a theory of spiritual intelligence & spiritual leader development. International journal on spirituality & organization leadership. 2013;1(1):47-79.
Jasbinder S. Get your groove back how spiritual intelligence can give you the work and life you reality want foreword by Kvine Robert: Reed Business; 2006.
Elkins M, Cavendish R. Developing a Plan for Pediatric spiritual care. Holist Nurs Pruct. 2004; 4(18): 179-86.
Asgari P, Roushani K, Mehri Adriani AM. Rabeteh Eteghadat-e Mazhabi va Khosh-Bini ba Salamat-e Manavi-e Daneshjooyane Daneshgah-e Azad-e Ahvaz. Quarterly Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology). 2007;4(10):27-39. (Full Text in Persian)
Salehi M. The Model of Hope Based on Islamic Sources and Designing it Treatment Plan. Islam and Psychological Research. 2016;2(2):29-50. (Full Text in Persian)
Sohrabi F, Nasseri E. Spiritual Intelligence and its measurement scales. Tehran: The Sound of Light; 2013. (Full Text in Persian)
Zamiri Nejad S, Piltan M, Hagh shenas M, Tabaraee Y, Akaberi A. Predicting happiness based on spiritual intelligence. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 1970;20(5):773-81. (Full Text in Persian)
Abdollahzadeh H. Construction & st&ardization of spiritual intelligence questionnaire. Tehran: Publication of psychometric 2009. (Full Text in Persian)
King DB DT. A Viable Model & Self-Report Measure of Spiritual Intelligence. International Journal of Transpersonal Studies. 2010;1(28):68-85.
Ghobari Bonab B, Salimi M, Salyani L, Noori-Moqhaaddam S. Spiritual intelligence. Andishe-Novin-E-Dini. 2007;3(10):125-47. (Full Text in Persian)
Sabry WM, Vohra A. Role of Islam in the management of psychiatric disorders. Indian journal of psychiatry. 2013; 55(Suppl 2):205-24. (Full Text in Persian)
Sabki ZA, Sa’ari CZ, Muhsin SBS, Kheng GL, Sulaiman AH, Koenig HG. Islamic Integrated Cognitive Behavior Therapy: A Shari’ah-Compliant Intervention for Muslims with Depression. Malaysian Journal of Psychiatry. 2019;28(1):29-38. (Full Text in Persian)
Ahmadi M, Zaree K, Leily AK, Hoseini ASS. Efficacy of a written prayer technique on the anxiety of mothers of children with cancer. Palliative & supportive care. 2019:1-6. (Full Text in Persian)
Mirbagher-Ajorpaz N, Aghajani M, Morsaee F, Zabolian Z. The Relationship between Hope and Depression-Anxiety in Patients Undergoing Hemodialysis. Journal of Health and Care. 2016;18(1):55-62. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 268 بار
- pdf دانلود شده: 109 بار