سابقه و هدف: مدارس نهادهای اصلی تربیتی هستند که نقش کلیدی در توسعۀ منابع انسانی و شکلدهی به آیندۀ اجتماعی و اقتصادی کشورها ایفا میکنند. در این زمینه، عملکرد مؤثر معلمان اهمیت ویژهای دارد و معنویت دینی میتواند بر رفتارها و عملکرد معلمان تأثیرگذار باشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر معنویت دینی بر خودکارآمدی معلمان در مدارس معارف اسلامی شهر مشهد بود.
روش کار: این پژوهش از نوع تحقیقات کمّی و روش آن توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش معلمان مدارس معارف اسلامی شهر مشهد به تعداد 135 نفر در سال تحصیلی 03-1402 بودند. نمونهگیری بهصورت دردسترس و با استفاده از پرسشنامههای استاندارد معنویت دینی و خودکارآمدی معلم انجام شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخۀ 27 استفاده شد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامۀ معنویت دینی میلمن و همکاران (2003) و پرسشنامۀ خودکارآمدی معلم اسچانن و همکاران (2001) بود که اعتبار و پایایی آنها پیش از اجرای تحقیق تأیید شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از این است که میانگین معنویت دینی در معلمان بالا بود و رابطۀ مثبت و معناداری بین معنویت دینی و خودکارآمدی معلمان وجود داشت. نتایج تحلیلهای آماری نشان میدهد که با افزایش سطح معنویت دینی، خودکارآمدی معلمان نیز بهطور معناداری افزایش مییافت. به عبارت دیگر، معنویت دینی عاملی تسهیلکننده است که میتواند در ایجاد احساس خودکارآمدی و اعتماد به نفس در معلمان مؤثر باشد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ارتقای معنویت دینی میتواند به بهبود عملکرد حرفهای معلمان کمک کند و در نتیجه، تأثیر مثبتی بر نتایج یادگیری دانشآموزان داشته باشد. پیشنهاد میشود که سیاستگذاران آموزشی و مدیران مدارس در جهت توسعۀ این بُعد به دنبال راهکارهایی برای ارتقای معنویت دینی در محیطهای آموزشی باشند. این اقدام میتواند به بهبود کیفیت آموزشی و ایجاد جوی مثبتتر در کلاسهای درس منجر گردد.