بررسی تأثیر معنویت دینی در خودکارآمدی معلمان با تأکید بر مدارس معارف اسلامی شهر مشهد
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 11 شماره 2 (2025),
11 نوامبر 2025
,
صفحه 13-24
https://doi.org/10.22037/jrrh.v11i2.47295
چکیده
سابقه و هدف: مدارس نهادهای اصلی تربیتی هستند که نقش کلیدی در توسعۀ منابع انسانی و شکلدهی به آیندۀ اجتماعی و اقتصادی کشورها ایفا میکنند. در این زمینه، عملکرد مؤثر معلمان اهمیت ویژهای دارد و معنویت دینی میتواند بر رفتارها و عملکرد معلمان تأثیرگذار باشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر معنویت دینی بر خودکارآمدی معلمان در مدارس معارف اسلامی شهر مشهد بود.
روش کار: این پژوهش از نوع تحقیقات کمّی و روش آن توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش معلمان مدارس معارف اسلامی شهر مشهد به تعداد 135 نفر در سال تحصیلی 03-1402 بودند. نمونهگیری بهصورت دردسترس و با استفاده از پرسشنامههای استاندارد معنویت دینی و خودکارآمدی معلم انجام شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخۀ 27 استفاده شد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامۀ معنویت دینی میلمن و همکاران (2003) و پرسشنامۀ خودکارآمدی معلم اسچانن و همکاران (2001) بود که اعتبار و پایایی آنها پیش از اجرای تحقیق تأیید شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از این است که میانگین معنویت دینی در معلمان بالا بود و رابطۀ مثبت و معناداری بین معنویت دینی و خودکارآمدی معلمان وجود داشت. نتایج تحلیلهای آماری نشان میدهد که با افزایش سطح معنویت دینی، خودکارآمدی معلمان نیز بهطور معناداری افزایش مییافت. به عبارت دیگر، معنویت دینی عاملی تسهیلکننده است که میتواند در ایجاد احساس خودکارآمدی و اعتماد به نفس در معلمان مؤثر باشد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ارتقای معنویت دینی میتواند به بهبود عملکرد حرفهای معلمان کمک کند و در نتیجه، تأثیر مثبتی بر نتایج یادگیری دانشآموزان داشته باشد. پیشنهاد میشود که سیاستگذاران آموزشی و مدیران مدارس در جهت توسعۀ این بُعد به دنبال راهکارهایی برای ارتقای معنویت دینی در محیطهای آموزشی باشند. این اقدام میتواند به بهبود کیفیت آموزشی و ایجاد جوی مثبتتر در کلاسهای درس منجر گردد.
- توسعۀ منابع انسانی
- خودکارآمدی معلمان
- عملکرد آموزشی
- مدارس معارف اسلامی
- معنویت دینی
ارجاع به مقاله
مراجع
Zarbakhsh B, Mirzaei Chegni K, Etesami M, Mirzaei M, Bordbar Z. Akhlagh-e Amoozesh dar Kelas-e Dars. Mahannameh Elmi Takhsosi Payashehar. 2023
Sanei M, Pour Akbar H. Identifying the strategies and fundmental solutions of fostering and improving spirituality in organizations. Ethics in Science and Technology. 2012;7(2):35-44. (Full Text in Persian)
Najafi M, Erfan A. Qualitative and quantitative study of the relationship between spirituality, happiness and professional Capability of faculty members. New Educational Approaches. 2013;7(2):1-22. (Full Text in Persian)
Khaledian M, KaramiBaghtifooni Z, Nemati-Sogo-Tappeh F, Harbi A. Ta'sir-e Ma'naviat-Darmani bar Amoozehay-e Din-e Mobin-e Islam bar Ertegha-e Khodkaramadi dar Daneshjooyan. Journal of social Psychology. 2016;4(39):95-106. (Full Text in Persian)
Asadzandi M, Seyed Kalal A. How Spirituality Affects Mental Health: From Religious to Secular Spirituality. Iranian Journal of Culture and Health Promotion. 2022;6(3):403-1. (Full Text in Persian)
Jafari SS, Nemati M. Comparative study of religious spirituality and intellectual spirituality; Emphasizing Mr. Malekian's theory of rationality and spirituality. Comparitive Shias kalam. 2022;3(5):203-28. (Full Text in Persian)
Noor-Mohammadi GR. The Role of Religious Spirituality on Physical Health. Journal of Quran and Medicine. 2022;6(4):62-71. (Full Text in Persian)
Hemmati Nodoust Guilani M, Hasanzadeh MS, Monzavi F. Investigating the Relationship between Workplace Spirituality and Organization-Based Self-Esteem. Organizational Behavior Studies Quarterly. 2015;4(1):51-47. (Full Text in Persian)
Moaf S. Barresi va Tahlil-e Akhlagh-e Herfeei va Ta'sir-e an dar Madares. The first international conference of new horizons in education in the third millennium. 2023. (Full Text in Persian)
Shirbagi N, Rezaei K, Zandi K. Validation of Teachers’ Self-Efficacy Questionnaire in Regard to the Teaching of Sciences Course as Inquiry. Bimonthly of
Education Strategies in Medical Sciences. 2015; 8(3): 171-8. (Full Text in Persian)
Santrak J. Educational Psychology. Translated by Hossein Daneshfar, Shahedeh Saeedi, Mahshid Araghchi. Tehran: Rasa; 2008.
Shariat D. Self-efficacy in learning and teaching. Tehran: Vanya Publishing; 2018. (Full Text in Persian)
Goodarzi A. Rabete-ye Hoosh-e Ma'navi ba Khodkaramadi-e Moaleman-e Ebtedaei. 7th International Conference on jurisprudence, Law, Psychology and Education Science in Iran and Islamic World. 2023. (Full Text in Persian)
Borhani S, Dehghani M, Samadi P. The Effect of Spiritual Intelligence and Teachers Self-Efficacy on Their Teaching Styles with Different Demographic haracteristics in Roodbar city. New Educational Approaches. 2017;12(1):25-45. (Full Text in Persian)
Ahmadi A, Amini Z, Sade E. Identify the Moral Competencies of Managers in Order to be Used in the Management Structure of The University. Ethics in Science and Technology. 2023;17(4):94-104. (Full Text in Persian)
Penthin M, Christ A, Kröner S, Pirner ML, Scheunpflug A. Does teachers’ spirituality make a difference? The explanatory value of spirituality and religiosity for teachers’ professional beliefs on teaching and learning. Religion & Education. 2023;50(2-3):159-90.
Barsh R. Exploring the relationship between teacher spirituality and teacher self-efficacy: Springer; 2017.
Heffner JM. Influence of Spirituality, Family, and Self Efficacy on Teacher Effectiveness: ERIC; 2016.
Hosseinchari DM, Samavi SA, Mohammadi M. A Study on the Psychometric Properties of Teacher Self- Efficacy Scale. Studies in Learning & Instruction. 2012;2(2):85.
Lotfi M, Azami Y, Danaei S, Amini M. The relationship between emotional inhibition and fear of social evaluation with self-efficacy in women and men. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2019;26(3):355-63. (Full Text in Persian)
Akbari R, Moradkhani S. Phonological Metathesis in Persian: Synchronic, Diachronic, and the Optimality Theory. Research in Contemporary World Literature. 2010;14(56). (Full Text in Persian)
Oveisi Moakhar G, Mohamadkhani J. Rabete-ye Bein Ma'naviat dar Kar va Khoodkaramadi-e Honaramoozan-e Madares-e Maghta-e Kardanesh-e Shahr-e Qom. The first national conference and the first international conference of psychology, educational sciences, social and cultural studies. 2002. (Full Text in Persian)
Tolabi Z, Samadi S, Motaharinejad F. Examining the Mediating Role of Self-Esteem and Self-Efficacy in the Relationship Between Islamic Lifestyle and Social Adaptation of Young People in Mashhad. Quarterly Journal of Sociological Studies of Youth. 2013; 9(3): 115-32. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 146 بار
- pdf دانلود شده: 75 بار