الگوی روابط ساختاری یادگیری خودتنظیمی، هویت اخلاقی و هوش معنوی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم Learning self-regulation based on moral identity mediated by spiritual intelligence in students
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 9 شماره 3 (2023),
1 مهر 2024
,
صفحه 75-87
https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i3.37238
چکیده
سابقه و هدف: تحولات جهانی، نبود اطمینان محیطی و لزوم سازگاری با چالشهای ناشی از آن نظامهای آموزشی را بهسمت تربیت فراگیرانی سوق میدهد که صلاحیتهای یادگیری مستقلانه و خودهدایتشده را دارند. پژوهش حاضر ضمن توجه به چنین چالشهایی، با هدف شناسایی الگوی روابط ساختاری یادگیری خودتنظیمی بر اساس هویت اخلاقی با میانجیگری هوش معنوی در دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم انجام شده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعۀ آماري پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتي شهر اردبیل بود. تعداد 250 نفر از این افراد بهشیوۀ نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت برخط به پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی، هوش معنوی و هویت اخلاقی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که نمرۀ کل هوش معنوی، هویت اخلاقی و مؤلفههای آنها با خودتنظیمی در یادگیری و همچنین، هوش معنوی با نمرۀ کل هویت اخلاقی و مؤلفههای آن ارتباط مثبت و معناداری داشت (001/0P<) و فرضیۀ پژوهش مبنی بر ارتباط بین متغیّرها و پیشبینی یادگیری خودتنظیمی بر اساس هویت اخلاقی با میانجیگری هوش معنوی تأیید میشود.
نتیجهگیری: نتایج الگویابی نشان میدهد که هویت اخلاقی دارای اثر مستقیم و غیرمستقیم -از طریق هوش معنوی- بر یادگیری خودتنظیمی است؛ از این منظر توصیه میشود ارتقای معنویت و هویت اخلاقی فراگیران و عاملان آموزشی با استفاده از روشهای فردی، بینفردی و موقعیتی مدنظر قرار گیرد و از آن طریق جنبههای شناختی، فراشناختی، رفتاری، انگیزشی و عاطفی یادگیری بهبود یابد.
- دانشآموز
- هوش معنوی
- هویت اخلاقی
- یادگیری خودتنظیمی
ارجاع به مقاله
مراجع
Hoadley C. A short history of the learning sciences. International handbook of the learning sciences: Routledge; 2018;11-23.
Yang J, Schneller C, Roche S. The role of higher education in promoting lifelong learning: UNESCO Institute for Lifelong Learning Hamburg; 2015.
Schumacher C, Ifenthaler D. Investigating prompts for supporting students' self-regulation–A remaining challenge for learning analytics approaches? The Internet and Higher Education. 2021;49:100791.
Panadero E, Alonso Tapia J. How do students self-regulate?: review of Zimmerman‟ s cyclical model of self-regulated learning. Anales de psicologia. 2014.
Khiat H. Using automated time management enablers to improve self-regulated learning. Active Learning in Higher Education. 2019: 1469787419866304.
García-Pérez D, Fraile J, Panadero E. Learning strategies and self-regulation in context: How higher education students approach different courses, assessments, and challenges. European Journal of Psychology of Education. 2021;36(2):533-50.
Boor I, Cornelisse S. How to encourage online self-regulation of students. Communications of the Association for Information Systems. 2021;48(1):27.
Kaplan A, Neuber A, Garner JK. An identity systems perspective on high ability in self-regulated learning. High Ability Studies. 2019;30(1-2):53-78.
Krettenauer T. Moral identity as a goal of moral action: A Self-Determination Theory perspective. Journal of Moral Education. 2020;49(3):330-45.
Cui P, Mao Y, Shen Y, Ma J. Moral identity and subjective well-being: The mediating role of identity commitment quality. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021; 18(18):9795.
Aquino K, Freeman D, Reed II A, Lim VK, Felps W. Testing a social-cognitive model of moral behavior: the interactive influence of situations and moral identity centrality. Journal of personality and social psychology. 2009;97(1):123.
Aknin LB, Whillans AV, Norton MI, Dunn EW. Happiness and prosocial behavior: An evaluation of the evidence. World Happiness Report 2019. 2019.
Abbasi-Asl R, Hashemi S, Khabbazi Kenari M, Baezzat F. Role of female students’ self-regulation in predicting moral identity: A structural equation modeling study. Women’s Health Bulletin. 2019; 6(2):1-6.
Matsuyama Y, Nakaya M, Leppink J, Van der Vleuten C, Asada Y, Lebowitz AJ, et al. Limited effects from professional identity formation-oriented intervention on self-regulated learning in a preclinical setting: a randomized-controlled study in Japan. BMC Medical Education. 2021;21(1):1-10.
Skrzypińska K. Does spiritual intelligence (SI) exist? A theoretical investigation of a tool useful for finding the meaning of life. Journal of religion and health. 2021;60(1):500-16.
Zohar D. Rewiring the corporate brain: Using the new science to rethink how we structure and lead organizations: Berrett-Koehler Publishers; 1997.
Emmons RA. Spirituality and intelligence: Problems and prospects. The international journal for the psychology of religion. 2000;10(1):57-64.
King DB. Brighter paths to wellbeing: An integrative model of human intelligence and health. Trent University Centre for Health Studies Showcase. 2008;2008:12-3.
Bashir H, Bashir L. Investigating the relationship between self-regulation and spiritual intelligence of higher secondary school students. Indian Journal of Health and Wellbeing. 2016;7(3):327-9.
Aydin D. Relationship between the spiritual intelligence and self-regulation skills of education faculty students. Journal of Education and Training Studies. 2018;6(12):227-34.
Indrayani F, Yuzarion Y, Hidayah N. Pentingnya Kecerdasan Spiritual bagi Self-Regulated Learning Siswa SMA. Jurnal Studia Insania. 2021;9(1):23-31.
Vitell SJ, King RA, Howie K, Toti J-F, Albert L, Hidalgo ER, et al. Spirituality, moral identity, and consumer ethics: A multi-cultural study. Journal of business ethics. 2016;139(1):147-60.
Alcazar KJM, De La Rosa KNM, Gonda KMP, Landicho LC. Spirituality and Moral Identity among Government Employees. 2015.
Homan A. Structural Equation Modeling Using LaserL Software. Tehran: Samt; 2014.
King U. The search for spirituality: Our global quest for a spiritual life: BlueBridge; 2008.
Sharif Nia H, Haghdoost A, Ebadi A, Soleimani M, Yaghoobzadeh A, Abbaszadeh A, et al. Psychometric properties of the king spiritual intelligence questionnaire (KSIQ) in physical veterans of Iran-Iraq warfare. Journal of Military Medicine. 2015;17(3):145-53. (Full Text in Persian)
Bouffard T, Boisvert J, Vezeau C, Larouche C. The impact of goal orientation on self-regulation and performance among college students. British journal of educational psychology. 1995;65(3):317-29.
Jokar B. Barresi-e Rabete-ye Hadafgiri va Khod-Tanzimi dar Daneshjooyan-e Reshtehay-e Mokhtalef-e Tahsili-e Daneshgah-e Shiraz. Journal of Social Sciences and Humanities. 2005;22(4):56-71. (Full Text in Persian)
Aquino K, Reed II A. The self-importance of moral identity. Journal of personality and social psychology. 2002;83(6):1423.
Majdabadi Farahani Z. Moral Identity: Identification and Validation of Moral Traits. Journal of Transformational Psychology: Iranian Psychologists. 2015;11(44):367-78. (Full Text in Persian)
Blasi A. The development of identity: Some implications for moral functioning. The moral self. 1993:99-122.
Caldwell C, Goodal C, Anderson V. The Ethical Foundations of Spiritual Intelligence editors. Business Ethics: Perspectives MaINY, editor2020.
- چکیده مشاهده شده: 112 بار
- pdf دانلود شده: 100 بار