اثربخشی بستۀ آموزش ویژگیهای زندگی اسلامی بر تابآوری دانشجویان
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 6 شماره 4 (2020),
20 آذر 2020
,
صفحه 45-56
https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i4.27057
چکیده
سابقه و هدف: تابآوری یکی از اهداف پرورشی نظامهای تربیتی است و آموزش ویژگیهای زندگی اسلامی که عامل مهم ایجاد آرامش روانی و سازگاری فردی در برابر موانع و مشکلات زندگی به حساب میآید در تابآوری فراگیران مؤثر تلقی میشود. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ویژگیهای زندگی اسلامی بر تابآوری دانشجویان بود.
روش کار: اين پژوهش، شبهآزمايشي از نوع طرح پيشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماري شامل تمامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند بود که در سال 1397 مشغول به تحصيل بودند و از میان آنان نمونهای به تعداد 60 نفر بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و بهصورت تصادفي در دو گروه آزمايش (30 نفر) و كنترل (30 نفر) قرار گرفتند. آموزش ویژگیهای زندگی اسلامی بهمدت 10 جلسه در گروه آزمايش اجرا شد، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل واریانس تکمتغیّره (ANCOVA) تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که متغیّر تابآوری (001/0P<) و مؤلفههای آن بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری داشت و آموزش ویژگیهای زندگی اسلامی در بهبود تابآوری از نظر آماری مؤثر بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان استنباط نمود که تابآوری از ویژگیهای فردی محسوب میشود که از طریق فرایند بهکارگیری ویژگیهای زندگی اسلامی تعدیل و تغییرپذیر است. بنابراین، آموزش ویژگیهای زندگی اسلامی میتواند در حوزههای مختلف برای دانشجویان مؤثر واقع شود.
استناد مقاله به این صورت است:
Hashemi-Nosratabad T, Badri-Gargari R, Beirami M, Roohani-Majd A. The Effectiveness of Teaching the Characteristics of Islamic Life in Improving Students’ Resilience. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;6(4):45-56. https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i4.27057
- آموزش؛ تابآوری؛ ویژگیهای زندگی اسلامی
ارجاع به مقاله
مراجع
Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. Flow and the foundations of positive psychology: Springer; 2014. 279-98.
Campbell-Sills L, Cohan SL, Stein MB. Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour research and therapy. 2006;44(4):585-99.
Werner EE. Resilience in development. Current directions in psychological science. 1995;4(3):81-4.
Rutter M. Psychosocial resilience and protective mechanisms. American journal of orthopsychiatry. 1987;57(3):316-31.
Jackson KD. An examination of resiliency factors of successful African-American women from father absent homes: Adler School of Professional Psychology; 2008.
Garmezy N. Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American behavioral scientist. 1991;34(4):416-30.
Botvin GJ, Kantor LW. Preventing alcohol and tobacco use through life skills training: theory, methods, and empirical findings. Alcohol Research & Health. 2000;24(4):250.
Organization WH. The life skills education project. Geneva. WHO Technical report series. 1997;6(870):93.
Fredrickson BL, Joiner T. Positive emotions trigger upward spirals toward emotional well-being. Psychological science. 2002;13(2):172-5.
Martin AJ, Marsh HW. Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology. 2008;46(1):53-83.
Kazemi M, Bahrami B. The role of spiritual belief and Islamic practice in improvement of mental health and prevention of mental disorders. Journal of Advances in Medical and Biomedical Research. 2014;22(90):62-74. (Full Text in Persian)
Mahmoudian M, Kosh Konesh A, Sahel Sedghpour B. An investigation into Quranic lessons on the improvement of social acceptance. Quartery Interdisciplinary Quranic Studies. 2009;1(2):17-26. (Full Text in Persian)
Fardad F, Dokaneheeifard F. The effectiveness of Holy Quran based life skills training on improving quality of life and physical and mental health in female members of bassij in south–west of Tehran. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences. 2017;20(6):52-45. (Full Text in Persian)
Nadimi M. The effectiveness of life skills training with emphasis on Islamic excellence on mental health and self-esteem of elementary school students. Third International Conference on Psychology and Social Sciences;2015. (Full Text in Persian)
Mohammadi M, Jazayeri AR, Rafiei AH, Jokar B, Pourshahbaz A. Family and Individual Factors in the at Risk Population. Archives of Rehabilitation. 2005;6(1):31-6. (Full Text in Persian)
Mahmoudi R. Understanding the effect of life skills training with Quranic approach on depression and social acceptance and academic performance of high school students Case study: Khorramdareh city): Allameh Tabatabai University -Part-time Education Campus; 2011.
Nouri N, Saghaei Bi-Reya N. Barresi-ye Rabete-ye bein Khosh-Bini Sareshti and Khosh-Bini az Didgah-e Islam ba Rezayat-Mandi az Zendgi. Din va Ravan-Shenasi 2009;2(3):29-68. (Full Text in Persian)
Shahandeh A, Abdoljabbari M, Olyanasab SZ,
Rahmani R. The Relationship between Moral Intelligence and Demographic Features of Payame Noor University Students of Khoy and Mahabad with Special Emphasis on Quranic and Psychological Teachings. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2019;5(3):72-83. (Full Text in Persian)
Tamimi Amedi AV. Ghorar al-Hikam va Dorar al-Kalim. Qom: Dar al-Ketab al-Islamiya; 1989. (Full Text in Arabic)
Carr A. Positive psychology: The science of happiness and human strengths: Routledge; 2011.
Sadeghi M, Ghaderijavid S, Shalani B. Prediction of Marital Commitment based on Personality Traits, Attachment Styles, and Religious Orientation in Married Students. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat 2019;5(3):18-31. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 344 بار
- PDF دانلود شده: 32 بار