سنجش میزان تأثیرپذیری سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه پیام نور خوی بر اساس اعتقادات دینی و آگاهی اجتماعی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 4 (2021),
22 دی 2021
,
صفحه 34-46
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i4.34764
چکیده
سابقه و هدف: دانشجویان از نظر اهمیت و اثر مستقیمی که بر رشد، توسعه و پیشرفت جامعه دارند و از نیروهای کارآمد و متخصص برای آیندۀ جامعه محسوب میشوند و بهجهت شرایط خاص دورۀ دانشجویی ازجمله دوری از خانواده، واردشدن به مجموعهای بزرگ و پرتنش، مشکلات اقتصادی، حجم زیاد دروس و رقابتهای فشرده نیاز بیشتری به سلامت عمومی، روحی و روانی دارند. از سویی، به نظر میرسد رابطهای بین سلامت عمومی با اعتقادات دینی و آگاهی اجتماعی در دانشجویان وجود دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اعتقادات دینی و آگاهی اجتماعی در پیشبینی سلامت عمومی، روحی و روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور خوی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان عادی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خوی بود که با فرمول تاباچنیک و فیدل نمونهای به حجم 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) در سال تحصیلی 99-1398 بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. ابزارهای جمعآوری دادهها پرسشنامۀ 28 سؤالی سلامت روان گلدبرک، پرسشنامۀ 25 سؤالی نگرش مذهبی براهنی و پرسشنامۀ 21 سؤالی هوش اجتماعی ترومسو بود و نتایج آن با استفاده از رگرسیون چندمتغیّری و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها: بیشترین سن دانشجویان بررسیشده در پژوهش مربوط به گروه 25-20 سال (3/78 درصد) و بیشترین تعداد دانشجویان مربوط به رشتههای فنی بود. یافتهها نشان داد که بین اعتقادات دینی و سلامت عمومی، روحی و روانی و نیز آگاهی اجتماعی و سلامت عمومی رابطۀ معناداری وجود داشت (71/0R= و 01/0(P<.
نتیجهگیری: هرچقدر اعتقادات و عقاید دینی افراد بالاتر باشد، سلامت عمومی بهتری خواهند داشت و همچنین افرادی که آگاهی و دانش اجتماعی بالاتری دارند، میزان سلامت عمومی بهتر و مناسبتری خواهند داشت.
- آگاهی اجتماعی؛ اعتقادات دینی؛ پرسشنامۀ سلامت عمومی؛ دانشجویان
ارجاع به مقاله
مراجع
Mostafavirad F, Dehghan Ardekani Z. Predicting Mental Health Based on the Personality Characteristics and Body image of High School Female Adults Students. Quarterly Journal of Women and Society. 2019;10(37):331-64. (Full Text in Persian)
Mir Arab R, Azizi A, Moradi M. Anticipate of relationship between mental health and performance of
job based on personality characteristic of Noshahr naval military personnel. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences. 2014;1(1):48-60. (Full Text in Persian)
Rajabtabar Darvishi F, Yahyazade S, Hoseini H. A survey of relationship between child upbringing styles and religious attitude and mental health in girl students. Journal of Religion and Health. 2016;4(1):57-64. (Full Text in Persian)
Kunst EL, Mitchell M, Johnston AN. Manikin simulation in mental health nursing education: an integrative review. Clinical Simulation in Nursing. 2016;12(11):484-95.
Parvandi A, Moradi A, Arefi M. Prediction of mental health based on hope and religious orientation among female householders. Religion and Health. 2017;5(2):13-22. (Full Text in Persian)
Rostami T, Ashna AH, Tavousi M, Montazeri A. Cultural capital and mental health in Iranian adolescents: a cross sectional study2018. (Full Text in Persian)
Friedli L. Future directions in mental health promotion and public mental health. The Art and Science of Mental Health Nursing: A Textbook of Principles and Practice OU Press, Maidenhead;2009:43-61.
Ghanbari S, Sultanzadeh V. The Mediating Role of Emotional Intelligence in the Relationship between Self- efficacy of Research and Academic Achievement Motivation. Educational Measurement and Evaluation Studies. 2016;6(14):41-67. (Full Text in Persian)
Modabber S, Sadri Damirchi E, Mohammad N. Predicting students' mental health based on religious beliefs, educational self-efficacy, and moral growth. Journal of School Psychology. 2019;7(4):143-57. (Full Text in Persian)
Mehri Molaei MT. Familiarity with the Qur'an, spiritual intelligence, social desirability and mental health in students. Seventh Congress of the Iranian Psychological Association; Tehran. Iran;2019. (Full Text in Persian)
Schumann M. How we become moral. Handbook Of Positive Psychology Oxford. 2002.
Rafikhah M, Tavousi M, Naghizadeh-Moghari Z, Kazemi N. A Review of Quranic Research Related to Mental Health Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(2):138-54. (Full Text in Persian)
Olyanasab SZ, Shahandeh A. Invest igating the Effect of Reciting the Quran and List ening to it on the Dimensions of Spiritual Well-Being of Payame Noor University Students. J Res Relig Health. 2019;4(5):103-17. (Full Text in Persian)
Kashfi SM, Yazdankhah M, Heydarabadi AB, Jeihooni AK, Tabrizi R. The relationship between religious attitude and mental health in students of Shiraz University of Medical Sciences. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2016;1(3):34-41. (Full Text in Persian)
Sanagavi Moharr G, Thani Z, Shahin Panjeh Z. Investigating the relationship between spiritual health and social intelligence and mental health of high school students in district one of Zahedan city. The Second National Conference on Humanities; Shiraz, Iran. 2018. (Full Text in Persian)
Mehdizadeh H, Azizi M, Jamshidzadeh F. A study of emotional intelligence among students of Medical Universities in country west. J Health Sys Res. 2011;7(1):89-100. (Full Text in Persian)
Naderi F, Roshani K. The relationship between spiritual intelligence and social intelligence with anxiety about the death of elderly women. Women and Culture.2010;2(6):55-67. (Full Text in Persian)
Goleman D. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books; 1998.
Silvera D, Martinussen M, Dahl TI. The Tromsø Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence. Scandinavian journal of psychology. 2001;42(4):313-9.
Rahimi H, Eftekhar HS. A study of social intelligence in students at Kashan University of Medical Sciences during year 2015. Journal of Nursing Education. 2016;5(3):41-6. (Full Text in Persian)
Tabachnick BG, Fidell LS, Ullman JB. Using multivariate statistics: Pearson Boston, MA; 2007.
Taghavi S. Validity and reliability of the general health questionnaire (ghq-28) in college students of shiraz university. Journal of psychology. 2002; 5(4): 381-98. (Full Text in Persian)
Noorbala AA, Yazdi SB, Yasamy M, Mohammad K. Mental health survey of the adult population in Iran. The British Journal of Psychiatry.2004;184(1):70-3.
Rezaie A. The Tromsø Social Intelligence Scale: Factorial Structure and Reliability of the Persian Version of Scale in the Students Population. Journal of Modern Psychological Researches. 2011;5(20):65-82. (Full Text in Persian)
Asgari P, Khalighi SE, Heydari A, Yoosefian F, Marashian F. The effectiveness of training Prophet Mohammad practical educational methods on the religious thinking the religious beliefs and attitudes and the mental health of high school girl students in Ahvaz city.2009. (Full Text in Persian)
Mahdavi Nejad GH. The relationship between religious attitude and mental health in students of Semnan Medical University. Third Conference on Quranic Studies and Medicine. 2008. p. 146-50. (Full Text in Persian)
Tahmasebipour N, Kamangiri M. Investigating the relationship between religious attitude and anxiety, depression and mental health of a group of patients in Haft Tir Martyrs Hospital and Rasoul Akram Complex 1985. (Full Text in Persian)
Ramezani VA, Nawabi Nejad G, Boalhari J. Orientation to religion and mental health. Journal of Epistemological Studies at Islam University. 2008;12-13:33-40. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 246 بار
- PDF دانلود شده: 140 بار