نقش واسطهیی تحمل پریشانی در رابطهی بلوغ عاطفی و هوش معنوی با سازگاری با دانشگاه در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 5 شماره 1 (2019),
25 اسفند 2019
,
صفحه 87-100
https://doi.org/10.22037/jrrh.v5i1.19401
چکیده
سابقه و هدف: سازگاری با دانشگاه از عوامل مهم در ابعاد مختلف زندگی دانشجویان مانند بهداشت جسمی-روانی و سازگاری اجتماعی در حوزههای خارج از دانشگاه است. هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهیی تحمل پریشانی در رابطهی بلوغ عاطفی و هوش معنوی با سازگاری با دانشگاه است.
روش کار: در یک طرح همبستگی و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهیی از بین دانشجویان پسر مجتمع خوابگاهی وابسته به دانشگاه شهید چمران اهواز، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 273 دانشجوی پسر در سال تحصیلی 95-96 انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامههای بلوغ عاطفی، هوش معنوی، تحمل پریشانی و سازگاری با دانشگاه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: بر اساس یافتههای بهدستآمده، بلوغ عاطفی و هوش معنوی با سازگاری با دانشگاه ارتباط مثبت معنادار داشت. همچنین بین تحمل پریشانی و سازگاری با دانشگاه؛ و بین بلوغ عاطفی و هوش معنوی با تحمل پریشانی نیز ارتباط مثبت معنادار وجود داشت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با یک اصلاح و حذف مسیر مستقیم هوش معنوی به سازگاری با دانشگاه دارای برازش پذیرفتنی بود. علاوهبراین، مسیر مستقیم بلوغ عاطفی به سازگاری با دانشگاه نیز معنیدار بود. همچنین، نتایج ضرایب غیرمستقیم با استفاده از بوت استراپ نشان داد که همهی مسیرهای غیرمستقیم نیز معنیدار بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که هوش معنوی و بلوغ عاطفی از طریق تحمل پریشانی موجب افزایش سازگاری با دانشگاه میشود. بنابراین، پیشنهاد میشود به منظور افزایش سازگاری با دانشگاه در دانشجویان، برنامههای آموزشی هوش معنوی و بلوغ عاطفی با تأکید بر افزایش تحمل پریشانی آنان تدوین شود.
استناد مقاله به این صورت است:
Sharifi-Rigi A, Mehrabizade-Honarmand M, Beshlideh K, Sarparast A, Khanali-Nejad S, Amini Z. Mediating Role of Distress Tolerance in Relationship of Emotional Maturity and Spiritual Intelligence with Adjustment to University. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2019;5(1):87-100. https://doi.org/10.22037/jrrh.v5i1.19401
- پریشانی
- دانشجو
- سازگاری
- هوش
ارجاع به مقاله
مراجع
Alt D, Itzkovi Y. Adjustment to college and perceptions of faculty incivility. Current Psychology. 2016;35(4):657-66.
Abdulla MC, Elias H, Mahyuddin R, Uli J. Adjustment amongst first year students in a Malaysian university. European Journal of social sciences. 2009;8(3):496-505.
Lubker JR, Etzel EF. College adjustment experiences of first-year students: Disengaged athletes, nonathletes, and current varsity athletes. NASPA Journal. 2007;44(3):457-80.
Erfan A, Haghani F, Omid A, Baratali M. Midwifery and Nursing Students’ Emotional Intelligence and Its Relation to Spiritual Intelligence. Iranian Journal of Medical Education. 2016;15(16):232-41.
Reihani T, Sekhavatpour Z, Heidarzade M, Mousavi M, Mazlum R. The effect of spiritual self-care education on tolerance of distress in mothers of premature infants. The Iranian Journal of obstetries, Gynecology and Infertility (IJOGI). 2014;17(97):18-28. (Full Text in Persian)
Mansouri M, Khorshidzade M, Asgari A. Relationship of Spiritual Intelligence Components with Students’ Adjustment (Hubungan Perkaitan Komponen Kecerdasan Spiritual dengan Kesesuaian Pelajar). Journal Pendidikan Malaysia (Malaysian Journal of Education). 2016;41(1):25-32.
Ahmadian E, Hakimzade A, Kordestani S. Job stress and spiritual intelligence: A case study. World Applied Sciences Journal. 2013;22(11):1667-76.
Gupta A, Koolwal GD, Gehlot S. Study of perceived stress and emotional intelligence among 1st year medical undergraduates in India. Journal of Contemporary Medical Education. 2014;2(1):63-7.
Shahabi M, Amin-Yazdi SA, Mashhadi A, Hasani J. The Role of Religious Attitude in Coping with Psychological Distress and Emotion Regulation Difficulties of UT Students. J Res Relig Health. 2017;3(4):32-47. (Full Text in Persian)
Jamshidi MA, Fadaei-Moghadam M, Ghorbani S, Farhoush M. Self-efficacy and Resilience as Mediators in the Relationship between Test Anxiety and Spiritual Intelligence among High School Students in Qom. J Res Relig Health. 2018;4(1):7-21. (Full Text in Persian)
Simons JS, Gaher RM. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion. 2005;29(2):83-102.
Keough ME, Riccardi CJ, Timpano KR, Mitchell MA, Schmidt NB. Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior Therapy. 2010;41(4):567-74.
Bardeen JR, Fergus TA, Orcutt HK. Examining the specific dimensions of distress tolerance that prospectively predict perceived stress. Cognitive behaviour therapy. 2017;46(3):211-23.
Raglan GB. Distress tolerance and smoking status: Differences between smokers, former smokers, and never smokers. American University. 2013;12(2):12-9.
Daughters SB, Reynolds EK, Macpherson L, Kahler CW, Danielson CK, Zvolensky M, et al. Distress tolerance and early adolescent externalizing and internalizing symptoms: The moderating role of gender and ethnicity. Behaviour research and therapy. 2009;47(3):198-205.
Yousoff MS, Rahim AF, Mat Pa MN, See CM, Jaafar R, Esa AR. The validity and reliability of the USM Emotional Quotient Inventory (USMEQ-i): its use to measure Emotional Quotient (EQ) of future medical students. International Medical Journal. 2011;18(4):293-9.
Rafeedali E. Influence of Self Consept And Emotional Maturity on Leadership Behavior of Secondary Schools Heads in Kerala, India. European Journal of Education Studies. 2017;7(3):23-41.
Jeffries ER, McLeish AC, Kraemer KM, Avallone KM, Fleming JB. The role of distress tolerance in the use of specific emotion regulation strategies. Behavior modification. 2016;40(3):439-51.
Mahmoudi A. Emotional maturity and adjustment level of college students. Education Research Journal. 2012;2(1):18-29.
Kaur J, Arora B. Coping styles among teacher trainees in relation to emotional maturity. IMPACT: International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature. 2014;2(4):29-34.
Kapri UC, Rani N. Emotional Maturity: Characteristics And Levels. International Journal Of Technological Exploration And Leasrning. 2014;3(1):359-61.
Zonash R, Arouj K. Social Intolerance and Psychological Distress among Cardiac Patients: Moderating Role of Emotional Regulation. Pakistan Journal of Psychological Research. 2017;32(1):273.
King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. ProQuest. 2008;4(2):12-35.
Alipour S, Sedaghat F, Sahaghi H. Investigating the relationship between academic self-efficacy and spiritual intelligence with psychological well-being of Jundishapur students in Ahvaz. Journal of Advanced Progress in Behavioral Sciences. 2016;1(1):14-21. (Full Text in Persian)
Singh Y, Bhargava M. Manual for emotional maturity scale. Agra: National Psychological Corporation. 1990;2(4):16-8.
Sadati A, Zahmatkesh Z, Khojasteh S. The Effectiveness of Teaching Cognitive-Behavioral Strategies on Increasing Emotional Maturity and Happiness. Educational Research Islamic Azad University, Bojnourd Branch. 2013;33(1):60-70. (Full Text in Persian)
Baker RW, Siryk B. Exploratory intervention with a scale measuring adjustment to college. Journal of counseling psychology. 1986;33(1):31-9.
Mikailimani F. Relationship between identity styles, identity commitment and gender with university compatibility. Journal of Alzahra Psychological Studies. 2013;6(2):52-73. (Full Text in Persian)
Alavi Kh, Modarres Gharavi M, Amin-Yazdi SA, Salehi Fadardi J. Effectiveness of group dialectical behavior therapy (based on core mindfulness, distress tolerance and emotion regulation components) on depressive symptoms in university students. Journal of Fundamental of Mental Health. 2011;13(2):124-35. (Full Text in Persian)
Shamlou N, Modarres Gharavani M, Asgharipour N. The effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation training on depression symptoms. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2014;16(3):261-71 .(Full Text in Persian)
Mohammadyari E, Khodabakhshi-Koolaee A. Investigating the Effects of Emotional Maturity and Self-discrepancy on the Religious Attitude of Pre-college Adolescent Girls in Tehran. J Res Relig Health. 2017;3(2):31-42. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 664 بار
- PDF دانلود شده: 391 بار