مقایسه ی هوش معنوی و خودپنداره، در دانش آموزان دختر نابینا و بینای دوره ی متوسطه ی دوم شهر تهران
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 3 شماره 1 (2017),
18 شهریور 2024
,
صفحه 42-52
https://doi.org/10.22037/jrrh.v3i1.12564
چکیده
سابقه و اهداف: از آنجاییکه هوش معنوی و خودپنداره میتواند بر رشد همهجانبهی دانشآموزان مؤثر باشد؛ در این پژوهش، هوش معنوی و خودپندارهی دانشآموزان دختر نابینا و بینای دورهی متوسطهی دوم شهر تهران، در سال تحصیلی 94 - 95 مقایسه شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسهیی است. جامعهی آماري شامل همهی دختران نابینا و بینای دورهی متوسطهی دوم است که در سال تحصیلی 94 - 95 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. ازآنجاکه، تعداد دانشآموزان نابینـا 50 نفر بود؛ بهدلیل حجم پایین این بخشِ جامعهی هدف، همهی دانشآموزان، برای مطالعه درنظر گرفته شدند. بدینصورتکه بهتعداد متناظر با حجم دختران نابینای درحال بررسی؛ دانشآموزان دختر بینا نیز در پژوهش گنجانده شدند. به 100 نفر انتخاب شده در این پژوهش (بینایان و نابینایان)، افراد نمونه اطلاق میشود. روش نمونهگیری پژوهش حاضر، بهصورت نمونهگیری در دسترس بوده است. برای سنجش هوش معنوی، از پرسشنامهی هوش معنویِ علی بدیع و همکاران (1389) (SI)؛ و برای سنجش خودپنداره، از پرسشنامهی خودپندارهی راجرز (1951) (SCQ) استفاده شده است. علاوهبراین، تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی؛ و در بخش استنباطي، با آزمون تحلیل آنوا انجام شده است. این پژوهش تمام موارد اخلاقی مرتبط را رعایت نموده است.
یافتهها: براساس نتایج بهدستآمده، بین هوش معنویِ دانشآموزان نابینا و بینا، تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.05). بدینصورت که هوش معنوی در دانشآموزان دختر نابینا، بهصورت معناداری، بیشتر از همتایان بینای آنان بود؛ ولی این تفاوت دربارهی خودپندارهی این دو گروه معنادار نبود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده که درک و نگرش دانشآموزان نابينا نسبت به تواناييهايشان در سطح بالايي قرار دارد و همطراز با همتايان بينايشان است.
استناد مقاله به این صورت است:
Semnanian S, khodabakhshi koolaee A. The Comparison of the Spiritual Intelligence and Self-Concept of Blinds and Sighted High School Girl Students in Tehran J Res Relig Health.2017;3(1): 42- 52
- هوش معنوی، خودپنداره، دانش آموزان، نابینا
ارجاع به مقاله
مراجع
Rezazadeh H. The Investigation and Comparison of Adjustment Mothers of Special Children and Normative Sample. Tehran,Iran: The Faculty of Psychology and Education of Allameh Tabatabaii University; 2008.(Full Text in Persian)
Sarabandi A, Kamali M, Mobaraki H. The Relationship between Impaired Visual Function and Quality of Life of the Blind. Journal of Research in Rehabilitation. 2013;8(6):10-5.(Full Text in Persian)
Sadeghpoor N. Familiarity to Vision Rehabilitation Process. Journal of Rehabilitation. 2006;7(3):62-5.(Full Text in Persian)
Warren DH. Blindness and early childhood development U.S.A: American foundation for the Blind Blindness and early childhood developmen; 1997.(Full Text in Persian)
Mishra P, Vashist K. A review study of spiritual intelligence, stress and well-being of adolescents in 21st century. International Journal of Research in Applied Natural and Social Sciences. 2014;2(4):11-24.
Halder S, Datta P. Insights into Self-Concept of the Adolescents Who Are Visually Impaired in India. International Journal of Special Education. 2012;27(2):86-93.
Amram Y. The seven dimensions of spiritual intelligence: An Ecumenical, Grounded Theory. 115th Annual Conference of the American Psychological Association; San Francisco2007.
Gardner H. A case against spiritual intelligence. The international journal for the psychology of religion. 2000;10(1):27-34.
Noble K. Spiritual intelligence: A new frame of mind. Advanced Development. 2000;9:1-29.
Emmons RA. Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the psychology of Religion. 2000;10(1):3-26.
Sisk DA, Torrance EP. Spiritual intelligence: Developing higher consciousness: Creative Education Foundation Press; 2001.
Nasel D. Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence a Consideration of Traditional Christianity and New Ageindividualistic Spirituality 2004.
King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure: ProQuest; 2008.
Zohar D, Marshall I, Marshall I. SQ: Connecting with our spiritual intelligence: Bloomsbury Publishing USA; 2000.
Vaughan F. What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 2002;42(2):16-33.
Lotfi M, Sayyari S. The Relationship Between Spiritual Intelligence and Psychological Health in over 15 People in Behshahr. Behshahr,Iran: Payam Noor University; 2008.(Full Text in Persian)
Epstein S. The self-concept revisited: Or a theory of a theory. American psychologist. 1973;28(5):404.
Sappington AA. Adjustment: Theory, research, and personal applications: Brooks/Cole Pub Co; 1989.
Mattson JL, Ollendick T. Translator: Behpazhooh.Enhancing Children’s Social Skills: Assessment and Training. Tehran: Ettelaat Publication; 1988.(Full Text in Persian)
Mahmoodi A. A Comparison Between Self-Esteem and Social Skills in Deaf and Blind Secondary Students of Karaj. Journal of Exceptional Education. 2013;13(117):20-9.(Full Text in Persian)
Badee' A, Savaari E, Bagheri Dasht Bozorg N, Latifi V. Construction and Validity Finding of Spiritual Intelligence Inventory. The First National Psychology Conference in Payam Noor university of Tabriz; Tabriz;2010.(Full Text in Persian)
Keihani M. The Role of Computer Games on Changing the Level of Self-Concept and Behavioral Dysfunction in Primary Students of Neyriz City. Marvdasht, Iran: The Faculty of Education and Psychology.Marvdasht Azad University;2010.(Full Text in Persian)
Corey G. Theory and practice of counseling and psychotherapy: Nelson Education; 2015.
Khodabakhshi-koolaee A, Esmaeilifar A, Falsafinejad MR. Comparison of life meaning and hopefulness between spinal cord injuries, blinds, and
- چکیده مشاهده شده: 635 بار
- PDF دانلود شده: 351 بار