بررسی اثر آموزش هوش معنوی برسلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 1 شماره 1 (2015),
10 December 2016
,
صفحه 28-39
https://doi.org/10.22037/jrrh.v1i1.7118
چکیده
سابقه و اهداف: سلامت روان دانش آموزان یکی از مسائل مهم در روانشناسی، روانپزشکی و جامعه شناسی است. یافتن روش های درمانی برای ارتقای سلامت روان که دارای عوارض کمتر، سود بیشتر و مقرون به صرفه تر باشد، از هدف های اصلی روانپزشکان و روانشناسان است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر آموزش هوش معنوی بر سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستان های منطقه ی 14 تهران است.
مواد و روش ها: این پژوهش به شیوه ی کارآزمایی بالینی است، که بر روی 60 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه (هنرستان فنی- حرفه یی شهید چمران منطقه ی 14 تهران) صورت گرفت.
جامعه ی مورد مطالعه شامل دانش آموزان هنرستان فنی حرفه یی شهید چمران منطقه ی 14 تهران است.
روش نمونه گیری در این پژوهش، خوشه یی چند مرحله یی بود؛ بدین صورت که از بین هنرستان ها و دبیرستان های منطقه ی 14 تهران، چند دبیرستان و هنرستان انتخاب شدند و از بین آن ها نیز هنرستان فنی- حرفه یی شهید چمران جامعه ی هدف شد و مورد مطالعه قرار گرفت. از کل دانش آموزان این مدرسه، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و گواه (28 نفر) قرارگرفتند. آزمودنی های گروه آزمایشی در هفت جلسه ی هفتگی مورد مداخله ی هوش معنوی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، درمانی دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه ی SCL-90 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روش آماری استنباطی ( تی گروه های مستقل و تی وابسته) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل آماری داده ها نشان داد که هفت جلسه ی مداخله ی هوش معنوی موجب کاهش معنی دار حساسيت در روابط متقابل، شكايت های جسماني، وسواسی- اجباری، افسردگي، اضطراب، پرخاشگري، ترس مرضي، افكار پارانوئيدي و روانپريشي در پس آزمون نسبت به پیش آزمون می شود و در مقایسه با گروه کنترل، هفت جلسه ی مداخله ی هوش معنوی موجب کاهش حساسيت در روابط متقابل، شكايت های جسماني، وسواسی- اجباری، افسردگي، اضطراب، پرخاشگري، ترس مرضي، افكار پارانوئيدي و روانپريشي شد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می توان مداخله ی هوش معنوی را برای ارتقای سلامت روان به کار برد.
واژگان کلیدی: هوش معنوی، سلامت روان، دانش آموزان متوسطه
- هوش معنوی؛ سلامت روان؛ دانشآموزان متوسطه
ارجاع به مقاله
مراجع
- Davood Yahyaei et al, The school role in lively education and students mental health /Procedia– social and behavioral science 47 (2012) 1408 – 1412.
-Romazpour & Colleagues (2002), Mental health of female studentsin secondary and pre-university Tehran District 9, Journal of Psychology and Educational Sciences, 278, 41-34.
- Sohrabi, Faramarz, Naseri, Esmaeil, Study concept and components of spiritual intelligence and development of an instrument to measure it, Journal of Research on Psychological Health, Vol 3, N 4, Winter 2009.
- Ghasem Mohammadyari, Relationship between parents spiritual intelligence, level of education and childrens mental health / Procedia – Social Behavioral Sciences 69 (2012) 2114-2118.
- Emmons, R. A. (2000b). Is spirituality intelligence, Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
- Moalemi, Sedigheh &Colleagues (2010), Investigate the relationship between mental health, spiritual intelligence and dysfunctional thoughts on students, Journal of Mental Health, 12 (4) years, P: 704- 709
Yaaghoubi, A., et al. (2011). Study of the relationship between spiritual intelligence and Happiness in students of Bou Ali Hamedan University. Journal of reaserch in Educational systems. 4(9), pp. 85-95.
Amram, Y. (2009). The contribution of emotional and spiritual intelligence to effective business leadership. Doctoral dissertation, Institue of transpersonal psychology, California, Palo Alto.
Jain, M. & Purohit, P. (2006). Spiritual intelligence: a contemporary concern with regard to living status of the senior citizens. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 32( 3): 227 - 233.
- Marashi, Ali (2011), Spiritual Intelligence Training impact on psychological well-being. Anxiety and spiritual intelligence on Iran oil School Students, PhD thesis.
- Yaaghoubi&Colleagues, Psychiatric disorders: Position and how to test and validate the cut score, Journal of Mental Health, Vol 1. No 1, Spring 2008.
- Javidi. Hojatollah (1973), Epidemiology of mental disorders in the rural city of Shiraz in Fars, Master's thesis in clinical psychology, Tehran Psychiatric Institute.
- Rezapour, M., 1997, Scl-90 on student test standardization and martyr Chamran Ahvaz Islamic Azad, Master Thesis measure, Allameh Tabatabai University in Tehran.
Saad, Z. M., Hatta, Z. A. and Mohamad, N. (2010), The Impact of Spiritual Intelligence on the Health of the Elderly in Malaysia. Asian Social Work and Policy Review, 4: 84–97.
Frey, B. A. (2007). Discerning life with dreams: the triadic relationship between dreams, discernments, and decision-making. California Institute of Integral Studies. Proquest Information and Learning company.
Goodarzi, kourosh. (2012). Interactive effects of spiritual intelligence and life skills education on students' mental health, Case Study: Azad Islamic University Branch Boroojerd, Thesis of Educational Psychology.
Haditabar, et al. (2012). Study of effects Component of spiritual intelligence on the quality of life for veterans' spouses Studying adult schools in Tehran in Academic year 2011-2012, Journal of scientific Veteran medicine, Year 4, No. 14, pp. 1-11.
. Hamid, N. et al. (2013). Study of the relationship between mental health and spiritual intelligence with resiliency in students of Kermanshah University of Medical Sciences. Journal of scientific Jontashapir, Vol. 3, No. 2.
Yaaghoubi, A., et al. (2011). Study of the relationship between spiritual intelligence and Happiness in students of Bou Ali Hamedan University. Journal of reaserch in Educational systems. 4(9), pp. 85-95.
Lotfi,. & Sayyar. (2009). Study of the relationship between spiritual intelligence and mental health in Men and women over 15 years of living in the city of Behshahr, Journal of scientific Veteran medicine, Year 1, No. 4, pp. 12-25.
Buzhmehrany,. (2009). Determine the relationship between spiritual intelligence and personality disorders in parents Aliabad city. Journal of scientific Veteran medicine, Year 1, No. 3, pp. 32-44.
Abedi, F., & Sorkhi, z. (2009). The relationship between spiritual intelligence and personality traits in between those old 19 – 50 in Sari, thesis in Behshahr University.
Jain, M. & Purohit, P. (2006). Spiritual intelligence: a contemporary concern with regard to living status of the senior citizens. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 32( 3): 227 - 233.
Loewenthal, K. et al (2002). Religion may influence attitudes towards alcohol.
Razali, S. M., Hasnah C. I., Aminah K. & Subramaniam M. (1998). Religious-sociocultural psychotherapy in patients with anxiety and depression. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 32(6): 867-72.
Koeing, H.G., McCullogh, M.e, & Larson, D.B. (2001). Handbook of religion and health. New York: Oxford.
Pressman HA. (1992). Religious belief, depression and ambulation status in elder women with broken hips. AMI psychiatry, 1990, 147: 758-60.
Sargolzaei, et al. (2001). Can religious activities to prevention depression, anxiety and substance abuse in students? Presented in First International Conference of Role of Religion in mental health, Iran University of Medical Sciences and Health Services, 12-16 Apr.
Ghobari Bonab, B. et al. (2001). Study of relationship to God and wait with anxiety and hope in adverse conditions at Tehran University students. Tehran, Iran University of Medical Sciences, abstracts of articles in first international conference the role of religion in mental health. Ghobari Bonab, B. et al. (2001). Study of relationship to God and wait with anxiety and hope in adverse conditions at Tehran University students. Tehran, Iran University of Medical Sciences, abstracts of articles in first international conference the role of religion in mental health.
KarimAllahi, M. & Aqa Mohammadi, M. (2001). The relationship between religious beliefs and depression among nursing students Ardabil of medical university, presented in first international conference the role of religion in mental health, Tehran, Iran University of Medical Sciences, Apr.16-19.
Nealman, J. & Persaud, R. (1995). Why do Psychiatrists Neglect Religion. pitish Journal of medical Psychology. 68: 169-178.
Animasahun, R. A. (2008). Predictive estimates of emotional intelligence, spiritual intelligence, self- efficacy and creativity skills on conflict resolution behaviour among the nurtw in the south-western nigeria. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 6(2): 68-74.
Baroun KA. (2006). Relations among religiosity, health, happiness, and anxiety for Kuwaiti adolescents. Psychological reports. 2006 Dec;99(3):717-22.
Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, Research, Practice. New York: Guilford.
- چکیده مشاهده شده: 2427 بار
- PDF دانلود شده: 1057 بار