بررسی تأثیر دورهی کوتاهمدت دعاکردن در موقعیت سرکوب هیجان بر میزان خلق و تهیشدن من در نمونهی غیربالینی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 5 شماره 1 (2019),
25 February 2019
,
صفحه 47-63
https://doi.org/10.22037/jrrh.v5i1.18434
چکیده
سابقه و هدف: بر اساس مدل توانش، خودکنترلی بر پایهی منبع انرژی محدودی استوار است که در صورت تخلیهی آن در اثر یک عمل خودکنترلی طاقتفرسا، برای فعالیتهای خودکنترلی و خودتنظیمی بَعدی فرد انرژی/منبعی باقی نمیماند و در نتیجه، احتمال شکست او افزایش مییابد. این حالت توانش کاهشیافتهی خودکنترلی، «تهیشدن من» نام دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر دورهی کوتاهمدت دعاکردن در موقعیت سرکوب هیجان بر میزان خلق و تهیشدن من در نمونهی غیربالینی است.
روش کار: بهمنظور دستیابی به هدف فوق، پژوهشی نیمهآزمایشی طراحی؛ و از طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. تعداد 32 دانشجو بهصورت تصادفی انتخاب؛ و در دو گروه سرکوب هیجان/دعاکردن (آزمایش) و کنترل جایگزین شدند. فرایند پژوهش بهصورت انفرادی بود. پس از تکمیل پرسشنامههای سلامت عمومی، نگرشسنج دینی و تنظیم هیجانی؛ میزان خلق و عملکرد خودکنترلی فرد در آزمون استروپ اندازهگیری شد (پیشآزمونها). سپس، برای آزمودنی نماهنگهای هیجانی منفی پخش شد و افراد گروه آزمایش (کنترل) میبایست طی آن هیجاناتشان را سرکوب کنند (آن را طبق روال عادی تماشا کنند). در مرحلهی بعد، گروه آزمایش به دعاکردن میپرداخت، درحالیکه افراد گروه کنترل کار خاصی انجام نمیدادند. در آخر، خلق و عملکرد استروپ مجدداً ارزیابی شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: پس از پایان آزمایشها، یافتهها تفاوت معناداری در عملکرد خودکنترلی دو گروه نشان نداد. همچنین، دو گروه در خلق منفی تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند؛ اما میزان خلق مثبت در گروه سرکوب/دعا نسبت به گروه کنترل بیشتر بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد کسانی که در مواجهه با هیجانات منفی، تلفیقی از راهبرد سرکوب هیجان و دعا کردن را به کار گرفتند، در مقایسه با افرادی که طبق روال عادی با هیجانات روبهرو شدند، میزان خلق مثبت بالاتری گزارش دادند، سرزندهتر بودند و همچنین آرامش و شادکامی بیشتری داشتند.
استناد مقاله به این صورت است:
Yarollahi NA, Shairi MR, Hasanzadeh-Dastjerdi Z. Investigating the Effect of a Brief Period of Praying in Emotional Suppression Situation on Mood and Ego Depletion. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2019;5(1):47-63. https://doi.org/10.22037/jrrh.v5i1.18434
- خلق؛ خودکنترلی؛ دعاکردن؛ سرکوب هیجان
ارجاع به مقاله
مراجع
Baumeister RF, Vohs KD, Tice DM. The strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science. 2007;16(6):351-5.
Fujita K, Han HA. Moving beyond deliberative control of impulses: The effect of construal levels on evaluative associations in self-control conflicts. Psychological Science. 2009;20(7):799-804.
Baumeister RF, Heatherton TF, Tice DM. Losing control: How and why people fail at self-regulation. Academic press; 1994.
Hagger MS, Wood C, Stiff C, Chatzisarantis NL. Ego depletion and the strength model of self-control: a meta-analysis. Psychological Bulletin. 2010;136(4):495.
Baumeister R, Vohs K. Strength model of self-regulation as limited resource: Assessment, controversies, update. Advances in Experimental Social Psychology: Elsevier; 2016. p. 67-127.
Muraven M, Baumeister RF. Self-regulation and depletion of limited resources: Does self-control resemble a muscle? Psychological Bulletin. 2000;126(2):247.
Baumeister RF, Alquist JL. Is there a downside to good self-control? Self and Identity.2009;8(2-3):115-30.
Aghababaei S, Malekpour M, Abedi A. A comparison of executive functions in children with and without spelling learning disability: Performance on the NEPSY neuropsychology test. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings. 2012;4(12). (Full Text in Persian)
Schmeichel BJ. Attention control, memory updating, and emotion regulation temporarily reduce the capacity for executive control. Journal of Experimental Psychology: General. 2007;136(2):241.
Alberts HJ, Schneider F, Martijn C. Dealing efficiently with emotions: Acceptance-based coping with negative emotions requires fewer resources than suppression. Cognition & Emotion. 2012;26(5):863-70.
Wang Y, Yang L. Suppression (but Not Reappraisal) Impairs subsequent error detection: An ERP study of emotion regulation's resource-depleting effect. PloS One. 2014;9(4):e96339.
Richards JM, Gross JJ. Emotion regulation and memory: the cognitive costs of keeping one's cool. Journal of Personality and Social Psychology. 2000;79(3):410.
Gross JJ. Antecedent-and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology. 1998;74(1):224.
Dunn BD, Billotti D, Murphy V, Dalgleish T. The consequences of effortful emotion regulation when processing distressing material: A comparison of suppression and acceptance. Behaviour Research and Therapy. 2009;47(9):761-73.
Bonanno GA, Papa A, Lalande K, Westphal M, Coifman K. The importance of being flexible: The ability to both enhance and suppress emotional expression predicts long-term adjustment. Psychological Science. 2004;15(7):482-7.
Sadock B, Sadock V. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Eleventh revised, translated by Rezaee F. Tehran: Arjmand Publications; 2015. (Full Text in Persian)
Lane AM, Whyte GP, Terry PC, Nevill AM. Mood, self-set goals and examination performance: the moderating effect of depressed mood. Personality and Individual Differences. 2005;39(1):143-53.
Gong S, Li Q, editors. Rebuilding self-control after ego depletion: the role of positive emotions. Proceedings of the Tenth International Conference on Management Science and Engineering Management; 2017. Springer.
Xiao S, Dang J, Mao L, Liljedahl S. When more depletion offsets the ego depletion effect. Social Psychology. 2014.
Gailliot MT, Baumeister RF, DeWall CN, Maner JK, Plant EA, Tice DM, et al. Self-control relies on glucose as a limited energy source: willpower is more than a metaphor. Journal of Personality and Social Psychology. 2007;92(2):325.
Tyler JM, Burns KC. After depletion: The replenishment of the self's regulatory resources. Self and Identity. 2008;7(3):305-21.
Ghumman S, Barnes CM. Sleep and prejudice: A resource recovery approach. Journal of Applied Social Psychology. 2013;43(S2).
Oaten M, Cheng K. Improved self-control: The benefits of a regular program of academic study. Basic and Applied Social Psychology. 2006;28(1):1-16.
Rounding K, Lee A, Jacobson JA, Ji L-J. Religion replenishes self-control. Psychological Science. 2012;23(6):635-42.
Bremner RH, Koole SL, Bushman BJ. “Pray for those who mistreat you”: Effects of prayer on anger and aggression. Personality and Social Psychology Bulletin. 2011;37(6):830-7.
Lambert NM, Fincham FD, Marks LD, Stillman TF. Invocations and intoxication: Does prayer decrease alcohol consumption? Psychology of Addictive Behaviors. 2010;24(2):209.
Fincham FD, Lambert NM, Beach SR. Faith and unfaithfulness: Can praying for your partner reduce
infidelity? Journal of Personality and Social Psychology. 2010;99(4):649.
Bänziger S, Uden Mv, Janssen J. Praying and coping: The relation between varieties of praying and religious coping styles. Mental Health, Religion and Culture. 2008;11(1):101-18.
Friese M, Wänke M. Personal prayer buffers self-control depletion. Journal of Experimental Social Psychology. 2014;51:56-9.
Friese M, Schweizer L, Arnoux A, Sutter F, Wänke M. Personal prayer counteracts self-control depletion. Consciousness and Cognition. 2014;29:90-5.
Narimani M, Pouresmali A, Andalib KM, Aghajanei S. A comparison of Stroop performance in students with learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities. 2012;2(1):138-58. (Full Text in Persian)
Tobaee M. Comparing metacognitive beliefs in Obsessive- Compulsive Disorder patients with high and low insight and normal individuals. Tehran: Shahed University; 2012.
Lezak MD. Neuropsychological assessment. Oxford University Press, USA; 2004.
Farrokhi AME, Zeydabadi R. Determining factor validity and reliability of the Brunel Mood Scale- 32 items. Journal of motion behavior. 2013;13:15-40. (Full Text in Persian)
Goldberg DP, Blackwell B. Psychiatric illness in general practice: a detailed study using a new method of case identification. British Medical Journal. 1970;2(5707):439-43.
Tait RJ, French DJ, Hulse GK. Validity and psychometric properties of the General Health Questionnaire-12 in young Australian adolescents. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. 2003;37(3):374-81.
Yaghubi H, Karimi M, Omidi A, Barooti E, Abedi M. Validity and factor structure of the General Health Questionnaire (GHQ-12) in university students. International Journal of Behavioral Sciences. 2012;6(2):153-60.
Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 2003;85(2):348.
Ghasempour A ER, Hasanzadeh Sh. Psychometric properties of Gross and John,s emotion regulation questionnaire in an Iranian sample. Collections of articles of sixth national mental health seminar of students of Gilan University; 2012. 2012.
Ebrahimi A. NH, Kalantari M, Moulavi H, Asadollahi Gh. Factor analyze, reliability and validity of religious attitude measuring scale. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2006;10(2):107-16. (Full Text in Persian)
Neufeind J, Dritschel B, Astell A, MacLeod M. The effects of thought suppression on autobiographical memory recall. Behaviour Research and Therapy. 2009;47(4):275-84.
Cole PM, Michel MK, Teti LOD. The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development. 1994;59(2‐3):73-102.
Bonanno GA, Noll JG, Putnam FW, O'Neill M, Trickett PK. Predicting the willingness to disclose childhood sexual abuse from measures of repressive coping and dissociative tendencies. Child Maltreatment. 2003;8(4):302-18.
Levine EG, Aviv C, Yoo G, Ewing C, Au A. The benefits of prayer on mood and well-being of breast cancer survivors. Supportive Care in Cancer. 2009;17(3):295.
Janssen J, De Hart J, Den Draak C. A content analysis of the praying practices of Dutch youth. Journal for the Scientific Study of Religion. 1990:99-107.
Poloma MM, Pendleton BF. Exploring types of prayer and quality of life: A research note. Review of Religious Research. 1989:46-53.
The Quran Karim. Elahi Qomshei M. 7th published. Qom: Dehghani publication.
Sobhani nia M. Educational and psychological effects of prayer. A quarterly in culture and Islamic training. 2010;6(15):44-71. (Full Text in Persian)
Al-Kulayni. Al-Kafi. Translated by Mohammad Sarwar. 2 Vol. Qom: dar-Alhadis.
Ybarra O, Burnstein E, Winkielman P, Keller MC, Manis M, Chan E, et al. Mental exercising through simple socializing: Social interaction promotes general cognitive functioning. Personality and Social Psychology Bulletin. 2008;34(2):248-59.
Dang J, Dewitte S, Mao L, Xiao S, Shi Y. Adapting to an initial self-regulatory task cancels the ego depletion effect. Consciousness and Cognition. 2013;22(3):816-21.
Xu X, Demos KE, Leahey TM, Hart CN, Trautvetter J, Coward P, et al. Failure to replicate depletion of self-control. PloS One. 2014;9(10):e109950.
Seeley EA, Gardner WL. The “selfless” and self-regulation: The role of chronic other-orientation in averting self-regulatory depletion. Self and Identity. 2003;2(2):103-17.
Butler EA, Lee TL, Gross JJ. Emotion regulation and culture: Are the social consequences of emotion suppression culture-specific? Emotion. 2007;7(1):30.
- چکیده مشاهده شده: 416 بار
- PDF دانلود شده: 470 بار