دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English
    • العربية
مجله پژوهش در دین و سلامت
  • صفحه اصلی
  • دربارۀ
    • تیم سردبیری
    • بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها
    • دربارۀ مجله
    • بیانیۀ حریم خصوصی
    • ارسال مقاله
  • شماره
    • شمارۀ جاری
    • بایگانی‌ها
    • شماره‌های آتی
  • راهنمای نویسندگان
    • نکات نگارشی
    • موارد لازم جهت ارسال مقاله
  • اطلاعیه‌ها
  • سیاست مجله
    • سیاست دسترسی آزاد
    • نحوۀ واکنش به اعتراض نویسندگان مقاله
    • ملاحظات اخلاقی
    • فوکوس و حیطۀ مجله
    • بیانیۀ حق نشر
    • تعداد انتشار
    • هیئت تحریریۀ اخلاق مجله
    • سیاست مالی
    • روش‌های ارسال مقاله به دفتر نشریه
    • روند داوری
  • اظهارنامه
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 6 شماره 1 (1399): بهار
  4. مقاله پژوهشی

شاپا: 2383-4331

بهار
دوره 6 شماره 1 (1399)

بررسی تأثیر آموزش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، سبک‌های هویتی و رشد اخلاقی دانش‌آموزان

  • رضا نوروزی کوهدشت
  • محمدجعفر مهدیان
  • علی بابایی
  • کبری رئوفی
  • زینب رجب‌زاده
  • مرضیه کرمخانی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 6 شماره 1 (1399), , صفحه 116-130
https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i1.18153 چاپ شده 22 March 2020

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: مهارت‌های زندگی اسلامی توانایی‌هایی هستند که با تأکید بر آموزه‌های دینی و تمرین مداوم پرورش می‌یابند و نوجوانان را برای روبه‌رو شدن با مسائل زندگی و افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های روانی-اجتماعی آماده می‌کنند. ازاین‌رو، لزوم مداخلاتی که بتواند در سطح آموزش و پرورش از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند، بیشتر از قبل احساس می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، سبک‌های هویتی و رشد اخلاقی دانش‌آموزان بود.


روش کار: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعۀ مورد مطالعه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطۀ اول منطقۀ 22 شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند؛ بدین صورت که از بین مدارس منطقۀ 22، چند دبیرستان انتخاب شدند و از بین آنها دبیرستان شهید مطهری جامعۀ پژوهش قرار گرفت و 40 نفر از دانش‌آموزان آن به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به شیوۀ تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش در هشت جلسۀ هفتگی، مداخلۀ آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی دریافت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ)، سبک‌های هویتی (ISI) و قضاوت اخلاقی (DIT) بود و داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.


یافته‌ها: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی موجب تغییر در نمرات راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (فراشناختی= 27/0 و شناختی= 59/0) شده و این آموزش تغییراتی در متغیّرهای هویت هنجاری (43 /0) و تعهد (76/0) به وجود آورده است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد 37 درصد کل واریانس یا تفاوت‌های فردی در رشد اخلاقی دانش‌آموزان مربوط به آموزش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی بوده است.


نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی دانش‌آموزان را قادر می‌سازد که به هویت مستقلی از خود به‌عنوان یک نوجوان متدین با پایندی به ارزش‌های دینی، رشد قضاوت اخلاقی و بهبود راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دست یابند و به آنان کمک می‌کند که دانش، ارزش‌ها و دیدگاه‌های خود را به توانایی‌های واقعی تبدیل کنند.


استناد مقاله به این صورت است:


Norouzi-Kouhdasht R, Mahdian MJ, Babaei A, Raoufi K, Rajabzadeh Z, Karamkhani M. The Effect of Instruction of Islamic life Skills on Self-regulation Learning Strategies, Identity Styles and Development of Moral Sense in Students. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2020;6(1): 116-130. https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i1.18153

کلمات کلیدی:
  • آموزش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی؛ راهبردهای یادگیری خودتنظیمی؛ رشد اخلاقی؛ سبک‌های هویتی
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
نوروزی کوهدشتر, مهدیانم, باباییع, رئوفیک, رجب‌زادهز, کرمخانیم. بررسی تأثیر آموزش آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، سبک‌های هویتی و رشد اخلاقی دانش‌آموزان. JRRH [اینترنت]. 22 مارس 2020 [ارجاع شده 14 آگوست 2022];6(1):116-30. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/18153
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Farhadi Z, Roshanaei G, Bashirian S, Rezapur-Shahkolai F. The effect of an educational program on school injury prevention in junior high school students of Famenin based on the health belief model. J Educ Community Health. 2014;1(3):1-11. (Full Text in Persian)

Khalilian Z, Aflakifard H. The effect of life skills training on efficacy and increasing happiness female students second period. International Journal of Education and Management Studies. 2017;7(1):23. (Full Text in Persian)

Karimi F, Fekri S. A study of life skills assessment among first grade high school students: Tbriz Branch, Islamic Azad University; 2013.73-85. (Full Text in Persian)

Daneshghar S, Jafari SA, Liaghatdar MJ. Asibpaziri-ye Tarbiyat-e Dini va Zaminehaye Amoozeshghahi an. Danesh va Pajuhesh dar Oloom Tarbiati. 2004;1(3):33-52. (Full Text in Persian)

Pintrich PR, De Groot EV. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic

performance. Journal of educational psychology. 1990;82(1):33.

Ahmadian R, Fathi Azar S, Mirnasab MM. Effectiveness of Self-Regulation Training on Improvement of Math Performance in Students with Mathematics Disorder. Journal of Exceptional Education. 2017;4(147):9-18. (Full Text in Persian)

Berzonsky MD. Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of adolescent research. 1989;4(3):268-82.

Berzonsky MD. Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity. 2003;3(2):131-42.

Ghasempour F, Azimi M, Sanagoo A, Mobasseri AA. Investigation of relationship between identity styles and achievement motivation in high school students in the city of Sari. Pajouhan Scientific Journal. 2018;16(2):46-52. (Full Text in Persian)

Zarrin A, Abdi S, Paixão MP, Panahandeh A. Predicting of Academic Performance by Identity Styles and Self-efficacy Beliefs (Personal and Collective) in Iranian High School Students. World Scientific News. 2017;61(2):186-91.

Berzonsky MD, Kuk LS. Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of adolescent research. 2000;15(1):81-98.

Berzonsky MD, Cieciuch J, Duriez B, Soenens B. The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences. 2011;50(2):295-9.

The Holy Quran.Sura Al-Asra.Verse 36.Translated by:Fooladvand,M.M. Tehran: Office of Historical Studies and Islamic Studies;2011.

The Holy Quran.Sura Al-Ghaf.Verse 18.Translated by:Fooladvand,M.M. Tehran: Office of Historical Studies and Islamic Studies;2011.

Yousefi R, Samadi P. Success Mount of Training Rules and Skills of Islamic Life (Dignity Project) For Obtaining Skill Ability in Solving Problems Students. Curriculum Planning Knowledge & Research in Educational Sciences 2017;25(52):141-53. (Full Text in Persian)

Owhadi M, Mazāheri H. Validating the curriculum guide to “life skills and manners” education curriculum. Educational Innovations. 2012;11(4):165-86. (Full Text in Persian)

Irannezhad S. Effectiveness of life-skills training on the mental health of 2nd grade female High School students in Bam-Iran. Bali Medical Journal. 2017;6(3):583.

Okech DO. Implications of life skills education on character development in children: A case of hill school. Baraton Interdisciplinary Research Journal.

;5(1):173-81.

Schurer S. Does education strengthen the life skills of adolescents? IZA World of Labor. 2017;366:1-11.

Dana A, Nili Ahmadabadi MR, Amir Teimoori MH. Parallel Analysis: A Method of Determining the Number of Factors. Educational Measurement. 2015;4(15):79-106. (Full Text in Persian)

Bennion LD, Adams GR. A revision of the extended version of the objective measure of ego identity status: An identity instrument for use with late adolescents. Journal of adolescent research. 1986;1(2):183-97.

Ghazanfari A. Etebaryabi va Hanjaryabi-ye Porseshname-ye Sabk-e Hoviat (ISi-6G). Motaleat Tarbiati va Ravanshenasi. 2004;5(1):81-94. (Full Text in Persian)

Rest JR, Narvaez D, Thoma SJ, Bebeau MJ. DIT2: Devising and testing a revised instrument of moral judgment. Journal of educational psychology. 1999;91(4):644.

Davison ML, Robbins S. The reliability and validity of objective indices of moral development. Applied Psychological Measurement. 1978;2(3):391-403.

Ghyasizadeh M. Relationship between mental health and academic performance with moral judgment development in female secondary school students. Woman And Culture. 2012;3(10):111-22. (Full Text in Persian)

Hartati MAS, Gusaptono H. The role of life skills training on self-efficacy, self-esteem, life interest, and role behavior for unemployed youth. Global Journal of Management and Business Research. 2010;10(1):132-9. (Full Text in Persian)

Mirdrikvand F, Ghadampour E, Kavarizadeh M. The Effect of Life Skills Training on Psychological Capital and Adaptability of Adolescent Girls with Irresponsible Parents. Quarterly Journal of Social Work. 2016;5(3):23-30. (Full Text in Persian)

Daniela P. The relationship between self-regulation, motivation and performance at secondary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;191:2549-53.

Alizadeh E. A Comparative Study of the Impact of Educational Spaces on Students' Ethical Growth. Scientific Journal of Educational Researches. 2005;1(2):1-15. (Full Text in Persian)

Reza Zadeh S. Barresi-ye Roshde Akhlaghi-ye DaneshAmoozan ba Estefadeh az Amoozehaye Dini va Mazhabi. Avalin Hamayesh-e Elmi va Pajuheshi-ye Oloom-e Tarbiati va Ravanshenasi Asibhaye Ejtemaei va Farhangi-ye Iran; Tehran: Markaz Motaleat va Tahghighat Eslami Soroosh; 2014. (Full Text in Persian)

  • چکیده مشاهده شده: 741 بار
  • PDF دانلود شده: 239 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
اطلاعات
  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
زبان
  • فارسی
  • English
  • العربية
واژگان کلیدی
##plugins.block.browse##
سامانه مجله باز
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons Attribution 4.0 International License

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان شهید اعرابی (پروانه)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شمارۀ 2، طبقۀ 7، مرکز مطالعات دین و سلامت.

کد پستی: 1985717443

تلفن: 22439850-21-98+ و 23872343-21-98+

رایانامه: jrrh@sbmu.ac.ir                                                                                

 وب سایت: www.journals.sbmu.ac.ir/jrrh

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریۀ پژوهش در دین و سلامت است.

طراحی پوسته توسط سیناوب