میزان رعایت كدهاي اخلاقي حرفه مامایی در دانشجويان مامايي و برخی عوامل مرتبط با آن
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 35 (1395),
28 تیر 2016,
صفحه 11-30
https://doi.org/10.22037/mej.v10i35.11764
زمينه و هدف: بررسی عملکرد اخلاقی دانشجويان مامايي، به عنوان کارکنان آتي سيستم خدمات بهداشتي درماني از مسائل مهم و ضروری میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعيين میزان رعایت کدهای اخلاق حرفهای مامایی و برخي عوامل مرتبط با آن، توسط دانشجويان مامایی، دانشكده پرستاري و مامايي همدان انجام گرفت.
روش: در اين مطالعه توصيفي ـ مقطعي، 125 نفر از دانشجويان مامايي، دانشگاه علوم پزشكي همدان كه در نيمسال دوم 94-1393 دوره كارآموزي خود را در بیمارستانهای آموزشی شروع نموده بودند، به شيوه سرشماري انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها عبارت از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 حيطه و 40 سؤال درباره كدهای اخلاق مامایی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 16 تجزيه و تحليل شد.
ملاحظات اخلاقی: پس از اخذ مجوز از كميته اخلاق در پژوهش، دانشگاه علوم پزشكي همدان، بیان اهداف پژوهش، تأکید بر محرمانهماندن اطلاعات، و کسب رضایت آگاهانه کتبی، پرسشنامهها جهت تکمیل در اختیار دانشجویانی که تمایل به همکاری داشتند، قرار گرفت.
يافتهها: میانگین سن دانشجویان مامایی شرکتکننده در پژوهش 5/9±25/4 سال بود. ميزان رعايت هر حيطه به تفکيک عبارت بود از: میزان رعایت کدهای اخلاق حرفهای در حیطه توجه به حقوق خود 89/4 درصد، تعهدات حرفهای 86/7 درصد، ارتباط با دانشجويان دیگر 85/2 درصد، رائه خدمات به مددجو و همراهان وي 83/6 درصد، آموزش و پژوهش 81/7 درصد، و مدیریت 79/5 درصد. بین ترم تحصیلی (0/02=p)، مقطع تحصیلی (0/04=p)، سابقه کار (0/01=p)، وضعیت تأهل (0/02=p) و قومیت (0/01=p) با رعایت کدهای اخلاق حرفهای ارتباط آماری معنیدار وجود داشت.
بحث و نتيجهگيري: یافتههای مطالعه بر لزوم افزایش دورههای آموزشی دانشجویان مامایی با کدهای اخلاق حرفهای به ویژه در حیطههای اساسی، تأکید مینماید. با توجه به اهمیت اخلاقی تکریم زنان باردار و نقش آن در تحول نظام سلامت، برنامهریزی برای آموزش اخلاق حرفهای به ویژه در حیطههای کمتر رعایت شده و نیز مهیانمودن شرایط لازم از جمله جایگاه حرفه مامایی در ارتقای سلامت باروری به منظور رعایت کدها و هنجارهای اخلاقی توسط فارغالتحصیلان این رشته ضرورت دارد.