ارتباط عدالت آموزشی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 35 (1395),
28 تیر 2016
,
صفحه 117-140
https://doi.org/10.22037/mej.v10i35.12070
چکیده
زمینه و هدف: عدالت آموزشی فرآیندی است که همه دستاندرکاران آموزش به آن اندیشیده و خواستار برقراری آن در محیط تحت نظارت خود میباشند. وقتی اساتید در تعامل با دانشجویان عدالت را رعایت میکنند، از طریق احساس خودارزشمندی ظرفیت یاریرسانی دانشجویان به یکدیگر و مشارکت و پایبندی آنان به قواعد را افزایش میدهند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط عدالت آموزشي با رفتارهای مدنی ـ تحصیلی از دیدگاه دانشجویان، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است.
روش: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، نمونه پژوهش شامل290 نفر از دانشجویان، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای عدالت آموزشی (EJQ) و رفتارهای مدنی تحصیلی (ECBQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس) در نرمافزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: پس از بیان اهداف پژوهش، تأکید بر محرمانگی اطلاعات، رضایت شفاهی بیماران برای همکاری و مشارکت در پژوهش کسب شد.
یافتهها: میانگین نمره عدالت آموزشی دانشجویان در حد متوسط (86/7±86/15) و میانگین نمره رفتارهای مدنی ـ تحصیلی در حد مطلوب (64/73±65/7) بود. بین عدالت آموزشی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی ارتباط معنیدار وجود داشت (p=0.01). در پاسخ به گویههای پرسشنامه عدالت آموزشی، بیشترین نظرات مخالف به گویه «اساتید به همه دانشجویان به یک اندازه توجه نشان میدهند» و بیشترین نظرات موافق به گویه «امکانات اینترنتی و کتابخانهای در اختیار همه دانشجویان قرار دارد»، اختصاص داشت. در پاسخ به گویههای پرسشنامه رفتارهای مدنی ـ تحصیلی، پایینترین نمره به گویه «در محیط دانشگاه ترجیح میدهم، همیشه با دوستانم باشم تا با دیگران» و بیشترین نمره به گویه «در دانشگاه همیشه با دانشجویان و اساتید محترمانه برخورد میکنم»، اختصاص داشت.
نتیجهگیری: یافتهها نشانگر وجود ارتباط مثبت و معنیدار بین عدالت آموزشی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی بود. بنابراین بررسی عوامل مؤثر در برقراری عدالت آموزشی با توجه به نیازهای ارزیابیشده، جهت برنامهریزی در راستای ایجاد رفتارهای مدنی ـ تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی ضروری به نظر میرسد.
- عدالت آموزشی؛ رفتارهای مدنی ـ تحصیلی؛ دانشجویان پرستاری و مامایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Nassirivaleikbani F, Gilani M, Eskandari A. The relationship between social intelligence and educational citizenship behavior and learning effectiveness graduate students Bu Ali Sina University in Hamedan. J N A Educ Admin. 2014; 5: 175-188.
Yarigholi B. Students’ Experience of Instructors’ Justice: A Phenomenological Study. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7(4): 265-272.
Mosher L. Critical Reflection, Educational Justice, and Teacher Formation in a Rural Setting. Doctoral dissertation. University of Redlands. Available at: http://proquest.umi.com. 2010.
Marzoghi R, Heydari M, Heydari A. Examines the relationship between educational equityand educational burnout Welfare in student of Rehabilitation Sciences University. Strides in Development of Medical Education. Strides Dev Med Educ. 2013; 10: 328-334.
Mosafa N. The role of education injusticesubstantiation, Learning justice. Second Meeting in Strategic Thinking. 2011; 233-236.
Eldridge C. Principals leading for educational equity: social justice in action. [PhD dissertation]. University of Maryland; 2012. http://drum.lib.umd.edu/ handle/1903/12669.
Sanagoo A, Nomali M, Mahasti Juybari L. Explanation of educational equity among Medical Sciences students: evaluation of Medical Sciences students opinions and experiences. Ofogh. 2011; 4(3): 39-44.
Cichy R, Cha J, Kim S. The relationship between organizational commitment and contextual performance among private club leaders. Int J Hospit Manag. 2009; 28: 53-62.
Golparvar M, Javadian Z, Esmailian Ardestani Z. The relationship between justice and injustice with education citizenship behavior: the mediating role of educational ethics (moral approach intermediate events). Journal of New Thoughts on Education. 2012; 8: 85-106.
Baker T, Hunt T, Andrews M. Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values. J Bus Res. 2006; 59(7): 849-857.
Ivan D, Gergana V. Organizational Citizenship Behavior and Satisfaction with Coworkers among Bulgarian Teaching Staff. Baltic Journal of Career Education and Management. 2013; 1(1): 40-47.
Montaseri M, Hojat M, Karimyar Jahromi M. Comparison Between Current and Ideal Condition of Educational Justice from the Student s Viewpoints at Jahrom Nursing and Paramedical School. J Adv Med Educ Prof. 2014; 2(1): 39-44.
Khalid S, Norshimah A, Sinthamadar A, Ismail M. Undergraduates’ Organizational Citizenship Behavior: The Role of Religiosity. International Journal of Educational research in business and social science. 2013; 3(7): 572-584.
Ehtiyar V, Alan A, Omuris E. The role of organizational citizenship behavior on university student’s educational success. Tourism and Hospitality Management. 2010; 16(1): 47-61.
Rezaei MA, Sabzevari S, Garousi B. Assessing the Relationship between Spiritual Wellbeing and Academic Citizenship Behaviors among Postgraduate Students at Kerman University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2015; 12(2): 377-387.
Dadkhah N, Rahimi M. Educational Justice in universities. Quarterly lights Today, special articles, educational products. Forth Motahari Education Festival. 2011; 1: 82-84.
Khan AS. Equity or equality in medical education. J Educ eval health prof. 2012; 9(3): 1.
Maghsoodbaigi H, karimyar Jahromi M. Educational Justicein medical universities: challengesand strategies. J Educ Ethics Nurs. 2014; 3(1): 9-17.
Zirak M, Moghadasian S, Abdollahzadeh F, Rahmani A. The ethical development of Tabriz University of Medical Sciences Nursing student. Med Ethics Hist Med. 2012; 4(4): 45-55.
Golparvar M. Survey of Ethicsand Educational Justiceto avoid scientific fraud. Journal of Ethics in Scienceand Technology. 2010; 5(1,2): 57-66.
Shekari A, Ghiase A, Khasee S. Educational Justice's position on education reform fourth Congress's philosophy of education, the philosophical basis of change in the educational system 2014. http://pesi4.um.ac.ir/index.php?module=htmlpages&func=display&pid=107.
Peter F, Kloeckner N, Dalbert C, Radant M. Belief in a just world, teacher, and student achivment: Amultilevel study. J Learn Ind Differ. 2012; 2(1): 55-63.
Kaur B. Equity and social justice in teaching and teacher education. J Teach Teacher Educ. 2012; 28(4): 485-492.
- چکیده مشاهده شده: 1056 بار