ارائه مدل علی تمایل رفتار اخلاقی در استفاده از فناوری اطلاعات در دانشجویان علوم پزشکی شیراز
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 35 (1395),
28 تیر 2016
,
صفحه 177-198
https://doi.org/10.22037/mej.v10i35.12355
چکیده
زمینه و هدف: همگام با گسترش فناوری اطلاعات، مسائل اخلاقی استفاده از فناوری نیز در حال افزایش است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علی تمایل رفتاری اخلاقی در استفاده از فناوری اطلاعات در بین دانشجویان علوم پزشکی میباشد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی میباشد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و جدول کرجسی و مورگان استفاده شد (234 نفر). برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوای و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ احراز گردید. برای بررسی فرضیهها، از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آماری 8/50 LISREL استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی: با بیان اهداف و شیوه اجرای پژوهش و اطمینان لازم در خصوص محرمانهبودن اطلاعات، رضایت شفاهی شرکتکنندگان جهت همکاری و شرکت در پژوهش کسب گردید.
یافتهها: سه متغیر خودکارآمدی اخلاقرایانه، درک از خطرپذیری و هنجار ذهنی بر تمایل به استفاده اخلاقی، تأثیر مستقیم داشتند که از این میان، خودکارآمدی اخلاقرایانه (0/38=r) بیشترین تأثیر را بر شدت نیاز داشت. همچنین متغیرهای خودکارآمدی اخلاقرایانه، درک از خطرپذیری و هنجار ذهنی بر تمایل به استفاده اخلاقی از طریق متغیرهای نگرش به استفاده اخلاقی و کنترل رفتار اخلاقی تأثیر غیر مستقیم داشتند.
نتیجهگیری: برای بهرهمندی صحیح از مزایای فناوری اطلاعات، بدون تجربه رفتارهای غیر اخلاقی در محیطهای علمی، نیاز به تمرکز بر ارتقای خودکارآمدی اخلاقی و تقویت انگیزههای اخلاقی دانشجویان در استفاده از فناوری اطلاعات و اقدامات پیشگیرانه اجتماعی و فنی میباشد.
- تمایل رفتار اخلاقی؛ هنجارهای ذهنی؛ درک از خطرپذیری
ارجاع به مقاله
مراجع
Ryan TG, Bisson J. Can ethics be taught? Int J of Bus Soc Sci. 2011; 2(12): 44-52.
Nga JKH, Lum EWS. An Investigation into Unethical Behavior Intentions among Undergraduate Students: A Malaysian Study. J Acad Ethics. 2013; 11(1): 45-71.
Celen FK, Seferoglu SS. Investigation of Elementary School Students’ Opinions Related to Unethical Behavior in the use of Information and Communication Technologies. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013; 83: 417-421.
Stylianou AC, Winter S, Niu Y, Giacalone R, Campbell M. Understanding the Behavioral Intention to Report Unethical Information Technology Practices: The Role of Machiavellianism, Gender, and Computer Expertise. J Bus Ethics. 2013; 117(2): 333-343.
Gopal RD, Bhattacharjee S, Sanders GL. Do Artists Benefit from Online Music Sharing?. The Journal of Business. 2006; 79(3): 1503-1533.
Chiou JS, Huang CY, Lee HH. The Antecedents of Music Piracy Attitudes and Intentions. J Bus Ethics. 2005; 57(2): 161-174.
Al-Rafee S, Cronan TP. Digital Piracy: Factors that Influence Attitude toward Behavior. J Bus Ethics. 2006; 63(3): 237-259.
Wilson BA. Predicting intended unethical behavior of business students. J Educ business. 2008; 2: 187-195.
Forman AE. An imploratory study on factors associated with ethical intention of digital piracy. [Master Thesis]. Nova: Nova University; 2009.
Leonard LN, Cronan TP, Kreie J. What Influences IT Ethical Behavior Intentions - Planned Behavior, Reasoned Action, Perceived Importance, or Individual Characteristics?. Inform Manage. 2004; 42: 143-158.
Beycioglu k. A cyber-philosophical issues in education: unethical computer using behavior these of prospective teachers. Comput and Edu. 2009; 53: 201-208.
Cullen JB, Parboteeah KP, Victor B. The Effects of Ethical Climates on Organizational Commitment: A Two-Study Analysis. J Bus Ethics. 2003; 8(46): 127-141.
Buchan KL. Public Accountants, Ethical Intentions: The Theory of Planned Behavior thesis. Inform Syst J. 2004; 3(16): 293-314.
Moores TT, Chang JCJ. Ethical Decision Making in Software Piracy: Initial Development and Test of a Four-Component Model. MIS Quarterly. 2006; 1(30): 167-180.
Siponen MT, Oinas-Kukkonen H. A Review of Information Security Technology. Inform Syst J. 2007; 16(25): 23-30.
Taylor S, Todd PA. Understanding Information Technology Usage: A Test of Competing Models. Inform Syst Res. 1995; 2(6):144-176.
Smith JA. The effect of Social Presence on teacher Technology Acceptance, Continuance in intention And Performance in an online teacher Professional development course. [Ph.D Thesis]. Orlando: The University of Central Florida; 2006.
Leone L, Perugini M, Ercolani AP. A comparison of three models of attitude-behavior relationships in the studying behavior domain. Eur J Soc Psychol. 1999; 29(2): 161-189.
Mathieson K. Predicting user intentions: Comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior. Inform Syst Res. 1991; 2(3): 173-191.
Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Dec. 1991; 50(8): 179-211.
Wu CS, Cheng FF, Yen DC, Huang YW. User acceptance of wireless technology in organizations: A comparison of alternative models. Comp Stand Inter. 2011; 33: 50-58.
Youngberg E, Olsen D, Hauser K. Determinants of professionally autonomous end user acceptance in an enterprise resource planning system environment. Int. J Inform Manage. 2009; 29: 138-144.
Dishaw M, Strong D, Bandy DB. Extending the task-technology fit model with self-efficacy constructs. Paper presented at: AMCIS 2002 Proceedings. 31 Dec 2002. p.143.
Chau L, Hu P. Information technology acceptance by individual professionals: A model comparison approach. Decision Sciences. 2001; 32(4): 699-719.
Agarwal R, Karahanna E. Time Flies When You're Having Fun: Cognitive Absorption and Beliefs about Information Technology Usage. MIS Quarterly. 2000; 24(4): 665-694.
Peace AG, Dennis FG, Thong JYL. Software Piracy in the Work place: A Model and Empirical Test. J Manage Inform Syst. 2003; 9(15): 153-177.
Leonard L. What Influences IT Ethical Behavior Intention- Planned Behavior, Reasoned Action, Perceived Important or in Individual Characteristics? Inform Manage. 2004; 31(42): 143-158.
Chatterjee S. Ethical Behavior in Technology Mediated Communication. In Quigley M, editor. Encyclopedia of Information Ethics and Security, Hershey, PA: Idea Group Reference; 2007.
Cronan TP, Al-Rafee S. Factors that Influence the Intention to Pirate Software and Media. J Bus Ethics. 2008; 78: 527-545.
Sarker S, Sarker S, Chatterjee J, Valacich S. Media Effects on Group Collaboration: An Empirical Examination in an Ethical Decision-Making Context. Decision Sciences. 2010; 41: 887-931.
Montesarchion GE. Factors influencing the unethical behavioral intention of college business students: theory of planned behavior. A Dissertation submitted to Lynn University; 2009.
Formana AE. Study on factors associated with ethical intention of digital piracy. [Ph.D Thesis]. Nova: Nova University; 2009.
Siponen MT, Oinas-Kukkonen H. A Review of Information Security Issues and Respective Research Contributions. Database for Advances in Information Systems. 2007; 1(38): 60-80.
Marakas GM, Johnson RD, Clay PF. The Evolving Nature of the Computer Self-Efficacy Construct: An Empirical Investigation of Measurement Construction, Validity, Reliability and Stability Over Time. J Assoc Inform Syst. 2010; 1(8): 16-46.
Ajjan H, Hartshorn R. Investigating Faculty Decisions to Adopt Web 2.0 Technologies Theory and Empirical Tests. Internet and Higher Education. 2008; 11: 71-80.
Shang RA, Chen YC, Chen PC. Ethical Decisions about Sharing Music Files in the P2P Environment. J Bus Ethics. 2008; 80(2): 349-365.
Friedman B, Kahn PH. Human Values, Ethics, and Design. In: Jacko JA, Sears A, editors. The Human-Computer Interaction Handbook. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 2007. p. 1177-1201.
Hey D. The Ethical Perception of Undergraduate Student’s Computer Related Solution. Teaching Businesses Ethics. 2001; 11(21): 331-356
- چکیده مشاهده شده: 627 بار