پیشبینی واکنش به سوگ بر اساس عمل به باورهای دینی و معناجویی در افراد داغدیده بر اثر کووید 19
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 10 شماره 1 (2024),
12 October 2024
,
صفحه 110-121
https://doi.org/10.22037/jrrh.v10i1.39299
چکیده
سابقه و هدف: غم و اندوه پدیدهای جهانی و پاسخی عادی به از دست دادن و سوگ است. در طول همهگیری کووید 19، تجارب دردناک از دست دادن و ناتوانی ممکن است موجب اندوه تحملناپذیر، پشیمانی و حتی خشم افراد داغدیده شود و مشکلات بیشتری را در کنارآمدن با از دست دادن در زندگی جاری آنان ایجاد کند. به نظر میرسد که دین و معنویت عاملی مهم در واکنش افراد داغدیده به سوگ باشد. افرادی که سطوح بالایی از دین و معنویت دارند، ممکن است استرس خود را بهتر مدیریت کنند و در زندگی معناجویی بیشتری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی واکنش به سوگ بر اساس عمل به باورهای دینی و معناجویی در افراد داغدیده بر اثر کووید ۱۹ انجام شده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش افراد بالای 18 سال ساکن شهر سنندج در سال 1400 بودند که در زمان انجام پژوهش بهدليل فوت يكي از بستگان درجۀ یک بهسبب کووید ۱۹ دچار سوگ بودند. با استفاده از فرمول تاباچنیک و نورکراس 106 نفر با شیوۀ نمونهگیری دردسترس حجم نمونه در نظر گرفته شدند. برای سنجش متغیّرهای پژوهش از مقیاسهای استاندارد احساس معنا در زندگی، عمل به باورهای دینی و پرسشنامۀ تجربۀ سوگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان صورت گرفت. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که متغیّرهای عمل به باورهای دینی و معناجویی با واکنش به سوگ برابر با 55/0 و بهترتیب در سطح 05/0>P و 001/0>P معنادار بود. با توجه به ضریب تعیین 31/0، متغیّرهای پیشبین واریانس واکنش به سوگ را تبیین کردند.
نتیجهگیری: دین و معنویت به افراد کمک میکند تا با ناملایمات بیرونی و درونی بهتر مقابله کنند. عمل به باورهای دینی و معناجویی عوامل مهمی در فرایند غم و اندوه هستند و میتوانند از فرد داغدیده در نحوۀ مواجهه با سوگ و استرسها محافظت کند.
- باورهای دینی
- سوگ
- کووید 19
- معنویت
ارجاع به مقاله
مراجع
Diolaiuti F, Marazziti D, Beatino MF, Mucci F, Pozza A. Impact and consequences of COVID-19 pandemic on complicated grief and persistent complex bereavement disorder. Psychiatry Research. 2021; 300: 113916.
Verdery AM, Smith-Greenaway E, Margolis R, Daw J. Tracking the reach of COVID-19 kin loss with a bereavement multiplier applied to the United States. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2020; 117(30):17695-701.
Jouybari L, Nomali M, Sanagoo A, Taghvakish B. An Investigation of Students' Spiritual Vitality at Golestan University of Medical Sciences. Journal of Religion and Health. 2015;3(1):19-31. (Full Text in Persian)
Shah-Siah M, Rajati F, Karami M. The Effect of Teaching the Ways of Finding Meaning Based on Quranic Teachings on the Happiness of Female Theologians. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(4):90.102. (Full Text in Persian)
King M. The Epistemology of Spiritual Happiness. Journal for the Study of Spirituality. 2016;6(2):142-54.
Dehdari A, Afrooz GA, Ghobari Banab B, Azarbayejani M. The prediction of mental health based on variables of Job Satisfaction, Spiritual Happiness. Journal of Applied Psychological Research. 2018; 9(2):17-30. (Full Text in Persian)
Janis S. Spirituality for dummies: John Wiley & Sons; 2011.
Zhang SX, Liu J, Jahanshahi AA, Nawaser K, Yousefi A, Li J, et al. At the height of the storm: Healthcare staff’s health conditions and job satisfaction and their associated predictors during the epidemic peak of COVID-19. Brain, behavior, and immunity. 2020;87:144-6.
Harrison A, Sullivan S, Tchanturia K, Treasure J. Emotional functioning in eating disorders: attentional bias, emotion recognition and emotion regulation. Psychological medicine. 2010;40(11):1887-97.
Wallace CL, Wladkowski SP, Gibson A, White P.
Grief during the COVID-19 pandemic: considerations for palliative care providers. Journal of pain and symptom management. 2020;60(1):e70-e6.
Niemiec RM. Character strengths beatitudes: A secular application of ancient wisdom to appreciate strengths for spiritual happiness and spiritual growth. Religions. 2021;12(11):1000.
Ahmadi K, Ramezani MA. <? covid19?> Iranian Emotional Experience and Expression During the COVID-19 Crisis. Asia Pacific Journal of Public Health. 2020;32(5):285-6. (Full Text in Persian)
Fave AD, Brdar I, Vella-Brodrick D, Wissing MP. Religion, spirituality, and well-being across nations: the eudaemonic and hedonic happiness investigation. Well-being and cultures: Perspectives from positive psychology. 2013:117-34.
Pargament KI. The psychology of religion and coping: Theory, research, practice: Guilford press; 2001.
Pargament KI, Raiya HA. A decade of research on the psychology of religion and coping: Things we assumed and lessons we learned. Psyke & logos. 2007; 28(2):25.
Kavanaugh K. John of the Cross: Selected writings: Paulist Press; 1987.
Pargament KI. God help me: Toward a theoretical framework of coping for the psychology of religion: Audio Transcripts; 1987.
Hummel LM. ‘Practical Bearings:’A Pastoral Theology of Religious of Coping Research. Journal of Pastoral Theology. 2003;13(1):46-62.
Eagleton T. The meaning of life: Oxford University Press, USA; 2007.
Davis CG, Nolen-Hoeksema S, Larson J. Making sense of loss and benefiting from the experience: two construals of meaning. Journal of personality and social psychology. 1998;75(2):561.
Gillies J, Neimeyer RA. Loss, grief, and the search for significance: Toward a model of meaning reconstruction in bereavement. Journal of constructivist Psychology. 2006;19(1):31-65.
Keesee NJ, Currier JM, Neimeyer RA. Predictors of grief following the death of one's child: The contribution of finding meaning. Journal of clinical psychology. 2008;64(10):1145-63.
Nadeau JW. Meaning-making in bereaved families: Assessment, intervention, and future research. 2008.
Neimeyer RA, Prigerson HG, Davies B. Mourning and meaning. American Behavioral Scientist. 2002; 46(2):235-51.
Holland JM, Currier JM, Neimeyer RA. Meaning reconstruction in the first two years of bereavement: The role of sense-making and benefit-finding. Omega-Journal of Death and Dying. 2006;53(3):175-91.
Prieto-Ursúa M, Jódar R. Finding meaning in hell. The role of meaning, religiosity and spirituality in posttraumatic growth during the coronavirus crisis in Spain. Frontiers in psychology. 2020;11:567836.
Steger MF, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The meaning in life questionnaire: assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology. 2006;53(1):80.
Mesrabadi J, Jafariyan S, Ostovar N. Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students. International Journal of Behavioral Sciences. 2013;7(1):83-90. (Full Text in Persian)
Mohammadi H, Mortazavi MA, Mousavi MR, Javanmard Q, Monfaredi A. Determination of the relationship between Religious commitment and mental health among engineering students of Bonab University. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2016;2(2):44-53. (Full Text in Persian)
Mehdipour S, Shahidi SH, Roshan R, Dehghani M. The Validity and Reliability of. 2009. (Full Text in Persian)
Hummel LM. ‘Practical Bearings’:A Pastoral Theology of Religious of Coping Research. Journal of Pastoral Theology. 2003;13(1):46-62.
Testoni I. L'ultima nascita. Psicologia del morire e death education: Bollati Boringhieri; 2015.
Testoni I, Zanellato S, Iacona E, Marogna C, Cottone P, Bingaman K. Mourning and management of the COVID-19 health emergency in the priestly community: Qualitative research in a region of northern Italy severely affected by the pandemic. Frontiers in Public Health. 2021;9:622592.
Aguiar A, Pinto M, Duarte R. Grief and mourning during the COVID-19 pandemic in Portugal. Acta medica portuguesa. 2020;33(9):543-5.
Diener E, Tay L, Myers DG. The religion paradox: If religion makes people happy, why are so many dropping out? Journal of personality and social psychology. 2011;101(6):1278.
González-Sanguino C, Ausín B, Castellanos MÁ, Saiz J, López-Gómez A, Ugidos C, et al. Mental health consequences during the initial stage of the 2020 Coronavirus pandemic (COVID-19) in Spain. Brain, behavior, and immunity. 2020;87:172-6.
Shakerian A, Maroofi Y, Nateghi F. Development and validation of the spirituality questionnaire among university students in higher educational centers of Sanandaj in 2017. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2020;6(1):100-15. (Full Text in Persian)
Shakerian A, Maroofi Y, Nateghi F. The Structural Equation Modeling of the Relationship Between Spirituality and Psychological Wellbeing Mediated by Spiritual Health. Health, Spirituality and Medical Ethics. 2021;8(2):123-32. (Full Text in Persian)
Carlin N. Nonmaleficence and hope: A correlation. Pastoral Psychology. 2020;69(4):315-30.
Bagheri Sheykhangafshe F, Fathi Ashtiani A. The Role of Religion and Spirituality in the Life of the Elderly in the Period of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Pandemic: A Systematic Review. Studies in Islam and Psychology. 2021;15(28):273-92. (Full Text in Persian)
Yıldırım M, Kızılgeçit M, Seçer İ, Karabulut F, Angın Y, Dağcı A, et al. Meaning in life, religious coping, and loneliness during the coronavirus health crisis in Turkey. Journal of religion and health. 2021;60(4):2371-85.
Kennedy JE, Davis RC, Taylor BG. Changes in spirituality and well-being among victims of sexual assault. Journal for the Scientific study of religion. 1998:322-8.
Kowalczyk O, Roszkowski K, Montane X, Pawliszak W, Tylkowski B, Bajek A. Religion and Faith Perception in a Pandemic of COVID-19. Journal of religion and health. 2020;59:2671-7.
Sarkisian V, Karimi-Taleghani M. The Structural Equations Modeling of the Effect of Quality of Life on Affective-Behavioral Difficulties of Students of Martyrs' Families Based on the Role of Practicing Religious Beliefs. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(3):7-21. (Full Text in Persian)
Lucchetti G, Góes LG, Amaral SG, Ganadjian GT, Andrade I, Almeida POdA, et al. Spirituality, religiosity and the mental health consequences of social isolation during Covid-19 pandemic. International Journal of Social Psychiatry. 2021;67(6):672-9.
- چکیده مشاهده شده: 114 بار
- PDF دانلود شده: 83 بار