بررسی نگرش دانشجویان دختر نسبت به نوع پوشش و ارتباط آن با اعتقادات دینی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 4 (2021),
22 دی 2021
,
صفحه 103-113
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i4.33095
چکیده
سابقه و هدف: دين بخش مهمي از فرهنگ و مهمترين عامل مؤثر در رفتار و كنش افراد است. امروزه با پدیدۀ جهانیشدن، رشد فناوری و عقلانیت، شيوۀ تفکر بشر نسبت به دنيا، دين و ارزشهاي مربوط به آنها متحول شده و عقلانيت زمينه را براي تفاوت ديدگاههای مختلف فراهم کرده است. حجاب از احکام ضروری دین است که در ادیان الهی دیگر ازجمله آیین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز با تفاوتهایی وجود دارد. در دنیای غرب و شرق حجاب چالشهای زیادی ایجاد کرده است که موافقان و مخالفان متعددی دارد. ازاینرو، این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان دختر نسبت به نوع پوشش و ارتباط آن با اعتقادات دینی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1398 اجرا شده است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی و جامعۀ آماری آن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است. در این مطالعه 360 نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه بهروش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای نگرش به نوع پوشش دانشجویان، سنجش اعتقادات دینی و ویژگیهای جمعیتشناختی بررسی شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که از 360 دانشجوی شرکتکننده در پژوهش، 313 نفر مجرد و 47 نفر متأهل بودند. علاوهبراین، میانگین و انحراف معیار مشارکت دینی دانشجویان 72/0±49/3، پایبندی به اعتقادات 74/0±8۹/3، رعایت مسائل شرعی 86/0±16/4 و اعتقادات دینی کل 58/0±85/3 بوده است. همچنین بین رعایت مسائل شرعی و وضعیت پوشش دانشجویان با افزایش نیمسالهای تحصیلی (05/0P<) و بین نگرش به نوع پوشش و سطح اعتقادات دینی دانشجویان دختر با نوع رشتۀ تحصیلی آنان همبستگی معنیدار وجود داشت (05/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که دانشگاه علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشجویان نقش خود را نیز بهعنوان نهادی علمی، فرهنگی و اجتماعی با تکیه بر اعتقادات و رفتار دینی مسئولان و استادان بهخوبی ایفا کرده است.
- اعتقادات دینی؛ دانشجویان دانشگاه؛ نوع پوشش
ارجاع به مقاله
مراجع
Ebaugh HR, editor. Handbook of religion and social institutions. Springer Science & Business Media; 2006 Jan 26.
Graham J, Haidt J. Beyond beliefs: Religions bind individuals into moral communities. Personality and social psychology review. 2010;14(1):140-50
Kinnvall C. Globalization and religious nationalism: Self, identity, and the search for ontological security. Political psychology. 2004;25(5):741-67.
Tamminen K. Religious experiences in childhood and adolescence: A viewpoint of religious development between the ages of 7 and 20. The International Journal for the Psychology of Religion. 1994;4(2):61-85.
Rejali M, Mostajeran M, Lotfi M. The attitude of female students of health towards Hijab and its related factors. Health System Research. 2012; 8(3):424-30. (Full Text in Persian)
Rahnama A, Aliakbarzadeh Arani Z, Khari Arani M. The Concept of the Hijab in Islamic Texts and its Training Effects. Journal of Quranic Knowledge, 2015; 6(22): 37-54. (Full Text in Persian)
Abdelhadi E. The Hijab and Muslim women’s employment in the United States. Research in Social Stratification and Mobility. 2019; 61:26-37.
Habibi M, Ehsanian A, Kateb Z, Dahagin V. The Best Hijab: Personnel and Referral Women's Approach in Medical Centers. Journal of Behaviour Science, 2007; 1(2): 155-161. (Full Text in Persian)
Ahmadi Kh. Relation between belief in Hijab and individual, familial and social vulnerabilit. International Journal of Behavioral Sciences, 2010; 4(2): 97-102.
Kermanshahiyan O. Tendency to with draw the veil and among Students of Tehran University and its Sociological causes [Thesis]. Tehran, Iran: Tabatabaei University. 2000.
Zare H, Aminpour H. Psychological tests. Tehran: Aeezh, 2011. (Full Text in Persian)
Nasseri M, Kaveh F, Rabbani A. Investigation of How Students View Religion (A Model Based on Grounded Theory, Case Study: Students of University of Isfahan). 2017,64(4),79-98. (Full Text in Persian)
Tayebinia M, Ahmadi H. Veill and chastity structural equation modeling, women and society Quarterly (women and society). 2013;4-10
Motevaliyan SM, Hosseini Shirvani SM, Nouri Z. The Relationship Between Gender, Marital Status and the Way of Applying Power in Family and Religiosity in University Students of Mazandaran. Journal of Applied Sociology. 2019;30(2):29-46.
Jamshidiha Gh, Anbari M, Mohamadi M. The relationship between the quality of life and the Students' Pathways in Iran. Journal of Social Issues in Iran. 2014;4(6):1-19.
Alavi H, Hjati R. The influential factors on bad veling of Bahonar Kkerman university girls student. Islamic Iraining Quarterly. 2006;4:63-88.
Kalantari A, Hemati F, Momeni H. Sociological study of female students' coverage; Objective and subjective factors. Women and Family Studies. 2019; 7 (1): 29-50
Sheen M, Aman Key Yekani H, Jordan TR. Investigating the effect of wearing the hijab: Perception of facial attractiveness by Emirati Muslim women living in their native Muslim country. PloS one. 2018;13(10):e0199537
- چکیده مشاهده شده: 242 بار
- PDF دانلود شده: 137 بار