مقایسۀ چشمانداز زمان، بهزیستی معنوی و بهزیستی روانشناختی در جوانان معتکف و غیرمعتکف
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 3 (2021),
11 شهریور 2021
,
صفحه 68-79
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i3.31787
چکیده
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تربیت جوانان باایمان در آموزههای دینی ما، نهادهایی فعالیتهای مختلفی را برای ترغیب آنان به گرایش به باورها و اعمال دینی سازماندهی کردهاند که از مهمترین آنها اعتکاف است که آثار اجتماعی و فردی گستردهای دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ چشمانداز زمان، بهزیستی معنوی و بهزیستی روانشناختی در جوانان معتکف و غیرمعتکف شهر تبریز انجام گرفته است.
روش کار: روش این مطالعه از نوع علّی-مقایسهای است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی شرکتکنندگان 35-18 سال در مراسم اعتکاف سال 1397 شهر تبریز بود که از میان آنان 250 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. 220 نفر نیز با گروه مطالعه همتا شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (مانوا) تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری در مؤلفههای زندگی هدفمند، پذیرش خود و نمرۀ کل بهزیستی روانشناختی بین دو گروه معتکف و غیرمعتکف وجود داشت (01/0>P). میانگین مؤلفۀ بهزیستی مذهبی در گروه غیرمعتکف بهطور معناداری بالاتر بود (01/0>P)؛ درنهایت، میانگین گذشتۀ منفی، آینده و حال تقدیرگرا در گروه معتکف و میانگین حال لذتگرا در گروه غیرمعتکف بهطور معناداری بالاتر بود (01/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بهدستآمده، شرکت در فعالیتی دینی مانند اعتکاف احتمالاً فرصتی برای بهسازی، تهذیب نفس و ارتقای فضیلتهای انسانی برای شرکتکنندگان در آن به شمار میآید. افراد با شرکت در این مراسم معنوی تلاش میکنند تا با گذشتۀ منفی خود مقابله و اهداف زندگی خود را بازسازی کنند و به کمال دست یابند. این نتایج میتواند راهکارهای ارزشمندی در تمهید ارتقای بهداشت روانی جامعه به همراه داشته باشد.
- بهزیستی روانشناختی؛ بهزیستی معنوی؛ چشمانداز زمان؛ غیرمعتکف؛ معتکف
ارجاع به مقاله
مراجع
Halil E, Kardaş S. Spiritual well-being: Scale development and validation. Spiritual Psychology and Counseling. 2017;2(1):73-88.
Mahdavi-Arfa H. Se Rooz Mehmani-ye Khoda. Mashhad: Godse Razavi; 2017. (Full Text in Persian)
Nobahar R. I'tikaf, translated by Mohammadi. Qom: Nahavandi; 2011. (Full Text in Persian)
Mikaeli Manee F. Emotion Dysregulation in
Individuals with Risky Sexual Behaviors and Normal People. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2014;23(109):206-14. (Full Text in Persian)
Hongwei Y, Glanzer PL, Johnson BR, Sriram R, Moore B. The association between religion and self-reported academic honesty among college students. Journal of Beliefs & Values. 2017;38(1):63-76.
Marsiglia FF, Ayers SL, Hoffman S. Religiosity and adolescent substance use in Central Mexico: Exploring the influence of internal and external religiosity on cigarette and alcohol use. American Journal of Community Psychology. 2012;49(1-2):87-97.
Purwono U, French DC, Eisenberg N, Christ S. Religiosity and effortful control as predictors of antisocial behavior in Muslim Indonesian adolescents: Moderation and mediation models. Psychology of Religion and Spirituality. 2019;11(1):55.
Manzari Tavakoli AR, Araqi Pour N. Relationship between religiosity and happiness among students of Islamic Azad University of Kerman 1389-1388. Educational Psychology. 2011;6(19):19-45. (Full Text in Persian)
Abdollah-Pour N, Seyyed Mahdavi Aghdam M-R, Gholizadeh H, Ali Ashrafi Zaki Z. The Relationship between Religiosity and Life Satisfaction; A Case Study of Students at Islamic Azad University of Tabriz. Biquarterly Journal of Islamic Education. 2011; 6(12):141-53. (Full Text in Persian)
Nikoei M, Seif S. Barresi-ye Rabete-ye Dini ba Rezayatmandi-ye Zanashoei. Journal of Counseling Research. 2005;4(13):61-79. (Full Text in Persian)
Oates GL. Effects of religiosity dimensions on physical health across non-elderly Black and White American panels. Review of religious research. 2016;58(2):249-70.
Adamczyk A, Freilich JD, Kim C. Religion and crime: A systematic review and assessment of next steps. Sociology of Religion. 2017;78(2):192-232.
Jung J, Lee CH, Shin K, Roh D, Lee S-K, Moon YS, et al. Specific association between religiosity and cognitive functions in Alzheimer’s Disease. American Journal of Alzheimer's Disease & Other Dementias®. 2019;34(4):254-60.
Abu HO, McManus DD, Lessard DM, Kiefe CI, Goldberg RJ. Religious practices and changes in health-related quality of life after hospital discharge for an acute coronary syndrome. Health and quality of life outcomes. 2019;17(1):1-10.
Stolarski M, Fieulaine N, Van Beek W. Time perspective theory: Review, research and application: Springer; 2015.
Stolarski M, Zajenkowski M, Jankowski KS, Szymaniak K. Deviation from the balanced time perspective: A systematic review of empirical relationships with psychological variables. Personality and Individual Differences. 2020;156:109772.
Mooney A, Earl JK, Mooney CH, Bateman H. Using balanced time perspective to explain well-being and planning in retirement. Frontiers in psychology. 2017;8:1781.
Akirmak U. The validity and reliability of the Zimbardo time perspective inventory in a Turkish sample. Current Psychology. 2019:1-14.
Sailer U, Rosenberg P, Al Nima A, Gamble A, Gärling T, Archer T, et al. A happier and less sinister past, a more hedonistic and less fatalistic present and a more structured future: time perspective and well-being. PeerJ. 2014;2:e303.
Łowicki P, Witowska J, Zajenkowski M, Stolarski M. Time to believe: Disentangling the complex associations between time perspective and religiosity. Personality and Individual Differences. 2018;134:97-106.
Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology. 1989;57(6):1069.
Abdel-Khalek AM. Religiosity and subjective well-being in the Arab context: Cambridge Scholars Publishing; 2019.
Dehshiri GR, Najafi M, Sohrabi F, Taraghijah S. Development and Validation of the Spiritual Well-being Questionnaire among University students. Journal of Psychological Studies. 2013;9(4):73-98. (Full Text in Persian)
Alizadeh Fard S, Mohtashami T, Haghighatgoo M, Zimbardo PG. Investigation of psychometric characteristics of time perspective inventory (Short form) in adult population of tehran. Clinical Psychology and Personality. 2020;14(2):157-69. (Full Text in Persian)
Zimbardo PG, Boyd JN. Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Time perspective theory; review, research and application: Springer; 2015. p. 17-55.
Paloutzian R, Ellison C. Loneliness, spiritual well-being and quality of life In Peplau Letitia and Perlman Daniel (eds), Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy. New York: Wiley Interscience. [Google Scholar]; 1982.
Ryff CD, Singer B. Ironies of the human condition: Well-being and health on the way to mortality. 2003.
Michaeli Manee F. The Study of undergraduate students' psychological well-being status in Urmia University. The Horizon of Medical Sciences. 2011;16(4):65-7. (Full Text in Persian)
Precin P. Past negative time perspective as a predictor of grade point average in occupational therapy doctoral students. American Journal of Occupational Therapy. 2018; 72 (4-Supplement-1): 7211510204p1-p1.
Helliwell JF, Wang S. The state of world happiness. World happiness report. 2012:10-57.
Park CL. Religion as a meaning‐making framework in coping with life stress. Journal of social issues. 2005;61(4):707-29.
Villani D, Sorgente A, Iannello P, Antonietti A. The role of spirituality and religiosity in subjective well-being of individuals with different religious status. Frontiers in psychology. 2019;10:1525.
Krok D. The role of meaning in life within the relations of religious coping and psychological well-being. Journal of religion and health. 2015;54(6):2292-308.
- چکیده مشاهده شده: 264 بار
- PDF دانلود شده: 171 بار