مدلسازی گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تربيت ديني، بر اساس نظریهی آیزن و فیش باین
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 2 شماره 4 (2016),
3 شهریور 2016
,
صفحه 25-34
https://doi.org/10.22037/jrrh.v2i4.11937
چکیده
سابقه و اهداف: با توجه به اينكه، باور و رفتارهای مذهبي پزشک در نحوهي درمان او مؤثر است؛ از اینرو، تحقیق حاضر با هدف مدلسازی گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تربیت دینی انجام شده است.
مواد و روشها: در اين مطالعهی توصيفي- همبستگی، 154 دانشجوي دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. برای جمعآوري اطلاعات از پرسشنامهی محققساختهی روا و پایا (92/0α=) بر اساس متغیرهای مدل آیزن و فیش باین استفاده شد. برای بررسي دادهها نیز از تحلیل عاملی تأییدی بر پایهی معادلههای ساختاری، با استفاده از نرم افزار آماری AMOS استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد مؤلفهی گرایش به تربیت دینی، با بار عاملی 41/0، بر مؤلفهی رفتار دینی تأثیرگذار است. افزون بر این، میزان همبستگی بین مؤلفهی گرایش با هنجارهای ذهنی نیز معنادار است(58/0). همچنین حیطهی هنجارهای ذهنی نیز با بار عاملی 78/0، بر مؤلفهی قصد از تربیت دینی و در نهایت همین حیطه نیز با بار عاملی 31/0، بر مؤلفهی رفتار دینی اثرگذار است. بر اساس نتیجهی پژوهش، مشخص شد عامل آموزش؛ با بار عاملی 77/0، بیشترین اهمیت را در میان عاملهای گرایش به تربیت دینی دارد؛ و مؤلفههای دوستان و آشنایان، خانواده و رسانه نیز به ترتیب در رتبههای بعدی اهمیت در مؤلفهی گرایش به تربیت دینی قرار گرفت.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه در این تحقیق عامل آموزش، تأثیرگذارترین بوده، بنابراین، توجه به این عامل در تربیت دینی پزشکان بسیار ضروری است.
- گرایش، عوامل، رفتار، تربیت دینی
ارجاع به مقاله
مراجع
Keshavarz S. Indicators and damage of religious education. Journal of Islamic education. 2006;6(3):93-122. (Full Text in Persian)
Masoodi H, MazlomeKhorasani M, Noghani M. The effects of a father's role in the religious education of children in families city of Mashhad. Biquarterly Journal of Islamic Education. 2015;10(20): 141-62. (Full Text in Persian)
Bertram‐Troost GD, de Roos S, Miedema S. Religious identity development of adolescents in religious affiliated schools. A theoretical foundation for empirical research. Journal of Beliefs & Values. 2006;27(3):303-14. (Full Text in Persian)
Sadeghzadeh GH. Role of spiritual intelligence in religious education in religious education articles. Religious Education Conference; Qom: Research Institute of Imam Khomeini;2009. (Full Text in Persian)
HajiDehabadi MA. The pathology religious education. Qom: Institute of seminary and university; 2002. (Full Text in Persian)
Delbari M. Religious educational damages of view Shahid Beheshti. Conference on Education; Tehran: Roshd;2006. (Full Text in Persian)
AbadiVaighan KH, Mazenabkhodei M. Identify and examine factors affecting the credibility of religious education adolescents. The first International Congress on Culture and Religious Thought;2015.(Full Text in Persian)
Zandwaniyan Naiiny A, Dehghani Ashkezari M, Tayyebi R. The inclination of female high school student in sadooq City (yazd province). Journal of Islam and educational research. 2010;5(1):109-25. (Full Text in Persian)
Barati H. Factors affecting the religious education of children. Tehran: Tehran University; 1996. (Full Text in Persian)
AghaeiMeibodi F. Investigate the factors contributing to the growth and consolidation of religious beliefs third year students high school Ardekan city. Yazd: Management and Research Yazd; 2007.(Full Text in Persian)
Salmanzadeh A, Farhadi P. Factors affecting religious education from the perspective Quran and Hadith. The first Global Conference on the Sustainable Development of Education and Psychology, Social and Cultural Studies; Tehran: Arvand Mehr institutions of higher learning, The strategies to achieve sustainable development; 2014. (Full Text in Persian)
Salehi A, Tahami R. Analysis of factors and barriers affecting religious education based on the words of Imam Ali (as) in Nahjolbalaghe. Journal of Islamic Education. 2009;4(9):75-94. (Full Text in Persian)
Karimi Y. Social psychology theories, concepts and applications. Tehran: Arasbaran; 2012.(Full Text in Persian)
Shahbazi M, Ghorbani F. Effective factors on Tendency of Students Tabriz Universities to Join Entrepreneur Cooperatives. Co-Operation and Agriculture. 2009;18(4):11-31. (Full Text in Persian)
Barati AK, Ramezani M, Mozafareamini A, Alibigi AM. Attitude and orientation Esfahan province farmers Than participate in training courses and agricultural extension. Based on model, Fishbin & Aizen. Journal of Agricultural Research Management. 2014;29(3):63-73. (Full Text in Persian)
Taleban MR. Relationship youth tendency to pray with subjective norms. Journal of marefat. 2014;8(1) :2-21. (Full Text in Persian)
Ajzen I, Fishbein M. Understanding attitudes and predicting social behaviour; 1980.
Friberg K. Apprenticeship orientation as planned behavior in educational choices: a path model of antecedent beliefs. Empirical Research in Vocational Education and Training. 2014;6(1):1.
Stock RM, Hoyer WD. An attitude-behavior model of salespeople’s customer orientation. Journal of the academy of marketing science. 2005;33(4):536-52.
Baumgartner H, Pieters R, Bagozzi RP. Future‐oriented emotions: conceptualization and behavioral effects. European Journal of Social Psychology. 2008;38(4):685-96.
Ghazvini MK. Holistic medicine Imam Sadeq AS. Tehran: Message of justice;2009. (Full Text in Persian)
Enjoo SA, Mosavat SH, Heydari M. Medical Ethics in Iranian Traditional Medicine: A Review of Qutb al-Din al-Shirazi’s Ethical Code. Journal of research on History of Medicine. 2014;3(3):113-22. (Full Text in Persian)
MotamedJahromi M, Dehghani L. Attitude to the principles of medical ethics and its compatibility with Islamic ethics. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2014;2(82):29-35. (Full Text in Persian)
Tavakoli G, Saranyzadeh M. Historical study Razi Medical Ethics. Journal of Medical History. 2013;3(16):53-74. (Full Text in Persian)
Karimi A. Religious education. Tehran: Publications Ghadiani;2008. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 799 بار
- PDF دانلود شده: 536 بار