چگونگی تعامل اساتید در محیطهای آموزش بالینی از دید دانشجویان پزشکی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 29 (1393),
1 مهر 2014,
صفحه 11-39
https://doi.org/10.22037/mej.v8i29.7183
مقدمه: از آنجا که تأثیر آموزش محيط بالینی بيشتر از برنامه درسي آموزش نظری است و از آنجا که دانشجويان آنچه را كه اساتيدشان انجام ميدهند، تكرار ميكنند نه آنچه را كه اساتيدشان ميگويند چگونگی تعامل استاد در محیطهای آموزش بالینی از دید دانشجوی پزشکی، با عنایت به نقش الگویی استاد در انتقال ویژگیهای حرفهایگری پزشکی به دانشجوی خود، موضوع ارزشمندی برای بررسی است. از این رو پژوهش حاضر، ابعاد تعامل پنجگانه استاد طی برنامه درسی باليني را از دید دانشجویان، بررسی و رتبهبندی نموده است.
روش: توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز کلیه دانشجويان کارآموز و کارورز دانشگاه شاهد در سال 2-91 بودند (175=N) که حسب فرمول کوکران و جدول کرجسی و مورگان، 123 نفر نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سنجش ابعاد تعاملی استاد پزشكي بود که روایی صوری و محتوایی آن حسب نظر متخصصان و پایایی آن نیز طی آلفای کرانباخ برابر با 0/95 بود.
يافتهها: میانگین پایینتر از متوسط، تعامل استاد با دانشجو (2/63) و نیز میانگین بالاتر از متوسط تعامل استاد با بيمار (3/29) در برنامه درسي باليني، معنادار بوده است، ولی میانگین نحوه تعامل استاد با همكار (3/16)، با مردم (2/95) و با خود (3/00)، غیر معنادار بود. رتبهبندی استنباطی میانگین ابعاد تعامل استاد، به ترتیب با بيمار (3/72)، همکار (3/44)، خود (3/18)، مردم (2/71) و دانشجو (1/95) بوده است (0/05≥P).
نتيجهگيري: ضرورت تقويت دانش و مهارت عملی تعامل استاد پزشکی به خصوص با دانشجوی خود و نیز با مردم، با خود و با همکار مبین توجه صرف استاد به تعامل مطلوب صرف با بيمار در محیطهای آموزش بالینی است. تعامل کمتر از میانگین با دانشجو، میتواند، ناخواسته منشأ آموزشهایی نامناسب از سوی استاد برای دانشجوی بالینی باشد.