چگونگی تعامل اساتید در محیطهای آموزش بالینی از دید دانشجویان پزشکی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 29 (1393),
1 October 2014
,
صفحه 11-39
https://doi.org/10.22037/mej.v8i29.7183
چکیده
مقدمه: از آنجا که تأثیر آموزش محيط بالینی بيشتر از برنامه درسي آموزش نظری است و از آنجا که دانشجويان آنچه را كه اساتيدشان انجام ميدهند، تكرار ميكنند نه آنچه را كه اساتيدشان ميگويند چگونگی تعامل استاد در محیطهای آموزش بالینی از دید دانشجوی پزشکی، با عنایت به نقش الگویی استاد در انتقال ویژگیهای حرفهایگری پزشکی به دانشجوی خود، موضوع ارزشمندی برای بررسی است. از این رو پژوهش حاضر، ابعاد تعامل پنجگانه استاد طی برنامه درسی باليني را از دید دانشجویان، بررسی و رتبهبندی نموده است.
روش: توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز کلیه دانشجويان کارآموز و کارورز دانشگاه شاهد در سال 2-91 بودند (175=N) که حسب فرمول کوکران و جدول کرجسی و مورگان، 123 نفر نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سنجش ابعاد تعاملی استاد پزشكي بود که روایی صوری و محتوایی آن حسب نظر متخصصان و پایایی آن نیز طی آلفای کرانباخ برابر با 0/95 بود.
يافتهها: میانگین پایینتر از متوسط، تعامل استاد با دانشجو (2/63) و نیز میانگین بالاتر از متوسط تعامل استاد با بيمار (3/29) در برنامه درسي باليني، معنادار بوده است، ولی میانگین نحوه تعامل استاد با همكار (3/16)، با مردم (2/95) و با خود (3/00)، غیر معنادار بود. رتبهبندی استنباطی میانگین ابعاد تعامل استاد، به ترتیب با بيمار (3/72)، همکار (3/44)، خود (3/18)، مردم (2/71) و دانشجو (1/95) بوده است (0/05≥P).
نتيجهگيري: ضرورت تقويت دانش و مهارت عملی تعامل استاد پزشکی به خصوص با دانشجوی خود و نیز با مردم، با خود و با همکار مبین توجه صرف استاد به تعامل مطلوب صرف با بيمار در محیطهای آموزش بالینی است. تعامل کمتر از میانگین با دانشجو، میتواند، ناخواسته منشأ آموزشهایی نامناسب از سوی استاد برای دانشجوی بالینی باشد.
- استاد، دانشجو؛ تعامل؛ برنامه درسي؛ دوره باليني
ارجاع به مقاله
مراجع
Abedini, M. Abasi, A. Mortazavi, F. Bijari, B. (2012). Students’ Viewpoint of Factors Affecting Teacher-Students Communication, a Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 12 (6): 439-47.
Abidi, N. (2010). The Effective Factors of Making Communication between Students and Professors in Medical, Paramedical Student's Opinion. Education Strategies in Medical Sciences. 3(3): 133-6.
Abidi, N. Motamed, N. (2011). The Comparison of Student' and Teachers Viewpoint in Paramedical and Nursing –Midwifery Colleges about Clinical Instructional Environment at Bushehr University of Medical Sciences in the year 1387. Strides in Development of Medical Education. 8 (1): 88-93.
Elnemr, M. (2010). Professionalism in Medical Education. Yemeni Journal for Medical Scienses. (4): 8-25.
Glicken, A. Merenstein, G. (2007). Addressing the Hidden Curriculum: Understanding Educator Professionalism. Medical Teacher. 29: 54-7.
Hemati moslekpak, M. Khalilzadeh, H. (2011). Nursing Students’ Perspectives on Effective Clinical Education: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 11 (7): 718-27.
Karseth, B. (2004). Curriculum changes and moral issues in nursing
education. Nurse Education Today. 24(8):638-643.
Kashtiaray, N. Fathi vajargah, K. Zimitat, K. Forughi, AA. (2009). Designing and Accrediting an Experiential Curriculum in Medical Groups Based on Phenomenological Approach. Iranian Journal of Medical Education. 9 (1): 55-67.
Mohamadi, M. (2007). The Survey of Effect of Experienced Curriculum on Student Satisfaction Input Engineering and Basis Science Student from Shiraz University - Proposing Curriculum Explanatory Model. The Journal of Educational Science and Psychology, Chamran University of Ahvaz. 4 (3): 63-96.
Mohamadimehr, M. Fathi vajargah, K. (2008). The Position of the Hidden Curriculum of Continuing Medical Education. Education Strategies in Medical Sciences. 1: 48-53.
Neutens, James J. (2008) The Hidden Curriculum: What Are You Teaching,
Association of Professors of Gynecology and Obstetrics (APGO).
Newell, P. Harris, S. Aufses, A. Ellozy, SH. (2008). Student Perceptions of Medical Errors: Incorporating an Explicit Pofessionalism Curriculumin the Third-Year Surgery Clerkship. Journal of Surgical Education. 65 (2): 117-9.
Nobakht, M. Rudbari, M. (2012). Student Assessment from the Quality of Instruction Professor at Tehran University of Medical Science. Teb VA Tazkieh. 1: 22-6.
Sanagu, A. Juybari, L. (2010). The Viewpoint and Experiences of Students about Their Evaluation from Professor in the Theoretical Lessons at Golestan University. Strides in Development of Medical Education. 7 (1): 57-69.
Shakeriniya, I. (2009). Physician - Patient Relationship and Its Role in the Patient's Satisfaction from Process of Treatment. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2 (3): 9-16.
Talebzadeh Nobarian, M. Mosapour, N. Hatami, F. (2009). The Status of Critical Thinking in Implemented Curriculum at Secondary Level. Quarterly Journal of Curriculum Studis (J.C.S.). 4 (13): 105-24.
Yamani, N. Changiz, T. Adibi, P. (2011). Professionalism and Hidden Curriculum in Medical Education. Isfahan University of Medical Sciences.
Yamani, N. Liyaghatdar, MJ. Changiz, T. Adibi, P. (2009). How Do Medical Students Learn Professionalism During Clinical Education? A Qualitative Study of Faculty Members' and Interns' Experiences. Iranian Journal of Medical Education. 9 (4): 382-95.
- چکیده مشاهده شده: 430 بار