سنجش میزان آگاهی پرستاران پیرامون نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 29 (1393),
1 October 2014
,
صفحه 171-191
https://doi.org/10.22037/mej.v8i29.7233
چکیده
مقدمه: یکی از ابعاد ارتباط در بالین فرآیند انتقال خبر ناگوار میباشد. اطلاعرسانی خبر ناگوار از جزئیات روانشناختی ظریفی برخوردار است که گوینده آن ناگزیر از توجه به آنهاست. از این رو پژوهشگر اقدام به انجام این مطالعه با هدف سنجش میزان آگاهی پرستاران پیرامون نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در سال 1391 نمود.
روش: در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی که به صورت مقطعی انجام گرفت، میزان آگاهی پرستاران شاغل در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر پیرامون نحوه انتقال خبر ناگوار به بیماران و همراهان آنها سنجیده شد. جمعآوری داده به وسیلهی پرسشنامهای محقق ساخته روا و پایا شده، انجام شد. دادهها از طریق آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بیشتر پرستاران از آگاهی خوبی برخوردار بودند. همچنین تفاوت معناداری بین گروههای جنسیتی (0/004=p)، گروههای سنوات کاری (0/041= p) و بخش محل کار (0/031=p) در میزان آگاهی دیده شد، اگرچه در میزان آگاهی برحسب علاقه به شغل (0/104=p) و سمت (0/189=p) تفاوت معناداری دیده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج کسبشده از این مطالعه و همچنین با تأکید بر اهمیت مسأله انتقال خبر ناگوار میتوان امیدوار بود که با تدوین برنامههای آموزشی مناسب در این زمینه، به نتایج مطلوبتری نیز دست یافت.
- خبر ناگوار؛ مهارتهای ارتباطی؛ آگاهی؛ پرستار؛ بیمار
ارجاع به مقاله
مراجع
Abel, J. Dennison, S. Senior-Smith, G. Dolley, T. Lovett, J. Cassidy, S. (2001). Breaking bad news, development of a hospital-based training workshop. The Lancet Oncology. 6: 380-4.
Adib-Hajbagheri, M. Azizi Fini, E. (2011). The knowledge of Nurses and Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences aboutProfessional Laws and Regulations 2008. Scientific Journal of Forensic Medicine. 1 (17): 7-14.
Aghabarari, M. Mohammadi, E. Varvani-Farahani, A. (2009). Barriers to Application of Communicative Skills by Nurses in Nurse-Patient Interaction: Nurses and Patients’ Perspective. Iran Journal of Nursing. 61 (22): 19-31.
Aghamolaei, T. Hasani, L. (2010). Communication barriers among nurses and elderly patients. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 14: 312-8.
Arbabi, M. Roozdar, A. Taher, M. Shirzad, S. Arjmand, M. Mohammadi, MR. Nejatisafa, AA. Tahmasebi, M. Roozdar, A. (2010). How to Break Bad News: Physicians’ and Nurses’ Attitudes. Iran J Psychiatry. 5: 128-33.
Atashzadeh Shoorideh, F. Ashktorab, T. (2011). Factors Influencing Implementation of Nursing Process by Nurses: A Qualitative Study. Knowledge & Health. 6 (3): 16-23.
Bail, WF. Lenzi, R. Parker, PA. Bukman, R. Cohen, L. (2002). Oncologists' attitudes toward and practices in giving bad news: an exploratory study. J Clin Oncol. 8: 2189-96.
Banihashemi, K. (2009). Medical ethics and bad news delivery to patients. Ethics in Science & Technology. 1-2: 115-9.
Chaturvedi, SK. Chandra, PS. (2010). Breaking bad news - Issues important for psychiatrists. Asian Journal of Psychiatry. 2: 87-9.
Close, A. (1987). Nurses need to become better patient educators. Nurse Education Today. 6: 289-91.
Colletti, L. Gruppen, L. Barclay, M. Stern, D. (2001). Teaching students to break bad news. The American Journal of Surgery. 1: 20-3.
Deschepper, R. Bernheim, JL. Stichele, RV. Van den Block, L. Michiels, E. Van Der Kelen, G. Mortier, F. Deliens, L. (2008). Truth-telling at the end of life: A pilot study on the perspective of patients and professional caregivers. Patient Education and Counseling. 1: 52-6.
Ebneahmadi, A. Heidari, N. (2010). Aya rahkar-e monasebi jahat-e tashil-e enteghal-e khabar-e bad be bimar vojoud darad?. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2: 16-28.
Eggly, S. Afonso, N. Rojas, G. Baker, M. Cardozo, L. Robertson, R.S. (1997). An assessment of residents' competence in delivery of bad news to patients. Acadned. 72: 397-9.
Fallowfield, L. Jenkins, V. (2004). Communicating sad, bad, and difficult news in medicine. The Lancet. 363: 312-9.
Farahani, M. Biglarian, A. Kashaninia, Z. Hoseini, M. (2006). Tasir-e amouzesh-e maharat-haye ertebati be parastaran dar ertebat ba rezayat-e bimaran az rabete-ye parastar va bimar. Iranian Journal of Nursing Research. 13: 47-54.
Ford, S. Fallowfield, L. Lewis, S. (1994). Can oncologists detect distress in their out-patient and how satisfied are they with their performance during bad news consultation? Br J Cancer. 70: 767-70.
Gao, Z. (2011). Delivering bad news to patients the necessary evil. Journal of Medical Colleges of PLA. 2: 103-8.
Ghafari Nezhad, AR. Salari, P. Mirzazadeh, A. (2006). Study on breaking bad news to patients among physicians of Kerman University of Medical Sciences. Medical Journal of Hormozgan University. 10 (2): 179-84.
Gillotti, C. Thompson, T. McNeilis, K. (2002). Communicative competence in the delivery of bad news. Social Science camp, Medicine. 7: 10-23.
Harrahill, M. (2005). Giving Bad News Gracefully. Journal of Emergency Nursing. 3: 312-4.
Houshmandi, A. Joulaei, S. Mehrdad, N. Bahrani, N. (2006). Nurses' information and their view points about patient’s rights and practical facilitators in clinics. Hayat. 4: 57-66.
Kazemi, AA. (2008). Medical environment, patient and bad news. Strides in Development of Medical Education. 4 (2): 133-9.
Mahasti Jouybari, L. Ghana, S. Sarrafi Kheirabadi, S. Sanagoo, A. (2013). The nurses' experiences of breaking bad news to the patients and their relatives. Medical Ethics. 24: 11-31.
Managheb, SE. Mohammadi, M. (2011). Knowledge and Attitudes of Clinical Teachers, Family Physicians and Medical Interns towards Giving Bad News, a Study in Jahrom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics. 5: 436-43.
Mohjel Aghdam, A. Ali Nezhad, H. Abdollahzadeh, F. Rahmani, A. Samari rad, B. (2010). Agahi-e parastaran az ghavanin-e herfeei da marakez-e amouzeshi darmani-e daneshgah-e ulum pezeshki-e Tabriz. Journal of Caring Sciences. 20: 26-32.
Monagheb, SE. Mosalla nejad, NA. (2009). The impact of role play and group discussion on the knowledge and atitude of interns of Jahrom Universiy of Medical School about breaking bad news. Iranian Journal of Medical Educ. 7: 789-96.
Nouhi, E. Monjamed, Z. Parsa, YZ. Babaei, GH. (2001). Barresi-e danesh va amalkard-e parastaran-e Tehran dar mored-e Moraghebat az khod be bimaran-e ba feshar-e khoun-e bala. Journal of Nursing and Midwifery School of Kerman University of Medical Sciences. 2: 37-42.
Parsa, M. Bagheri, A. Larijani, B. (2011). Telling bad news and its various aspects. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 4 (6). 1-14.
Reinke, LF. Shannon, SE. Engelberg, RA. Young, JP. Curtis, JR. (2010). Supporting Hope and Prognostic Information: Nurses’ Perspectives on Their Role When Patients Have Life-Limiting Prognoses. Journal of Pain and Symptom Management. 6: 982-92.
Shakerinia, I. (2009). Amouzesh-e maharat-e enteghal-e khabar-e bad: Zarourat-e tavanmand shodan dar yek maharat-e balini. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 3: 43-51.
Strachan, H. (2000). Handling bad news: an innovative training approach. European Journal of Oncology Nursing. 2: 118-21.
Tavakol, M. Torabi, S. Lyne, OD. Zeinaloo, AA. (2005). A quantitative survey of intern's knowledge of communication skills: an Iranian exploration. BMC Medical Education. 1:1-6.
Tolouei, M. Dehghan nayeri, N. Faghihzadeh, S. Sadoughiasl, A. (2006). The Nurses’ Motivating Factors In Relation To Patient Training. Hayat. 2 (12): 43-51.
Vahdaninia, M. Montazeri, A. (2003). Cancer patient education in Iran: Attitudes of health professionals. Payesh. 4: 259-65.
- چکیده مشاهده شده: 586 بار