بررسی میزان رعایت حریم بیماران سالمند و میزان رضایتمندی آنان از رعایت حریم در بیمارستانهای منتخب استان اصفهان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 29 (1393),
1 October 2014
,
صفحه 97-120
https://doi.org/10.22037/mej.v8i29.7189
چکیده
مقدمه: حریم خصوصی بیمار یک متغیر مهم در تعیین سطح رضایتمندی و درک بیماران از کیفیت خدمات مراقبتی است، و اکثر مطالعات انجامشده در این زمینه، در بخش اورژانس و در گروههای سنی غیر سالمند بوده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان رعایت حریم بیماران سالمند و میزان رضایتمندی آنان از رعایت حریم در بیمارستانهای منتخب استان اصفهان است.
روش: این مطالعه از نوع مقطعی است، نمونه شامل 330 نفر از بیماران سالمند بستری در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان و کاشان بود که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه «حریم خصوصی و رضایت بیماران از رعایت آن» که در مطالعات قبلی روایی و پایای آن (با ضریب آلفای کرونباخ 0/84) تأیید شده بود، جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کروسکال والیس، من ویتنی یو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.
یافتهها: میانگین رعایت حریم کلی، در 15/2 درصد از بیماران در سطح ضعیف، 5/68 درصد در سطح متوسط و تنها در 16/4 درصد در سطح خوب بود. میزان رعایت حریم بیمار در بعد فیزیکی (64/2 درصد)، در بعد اطلاعاتی (70%) و در بعد روانی اجتماعی (72/7 درصد) از بیماران در سطح متوسط قرار داشت. رضایتمندی بیماران در کلیه ابعاد مربوط به رعایت حریم در سطح متوسط بود.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که میزان رعایت حریم و رضایتمندی بیماران سالمندان در اکثر ابعاد در سطح متوسط قرار دارد. بنابراین لازم است به رعایت حریم بیماران و آموزش پرسنل بهداشتی ـ درمانی در این باره بیشتر توجه شود.
- حریم خصوصی؛ بیمار؛ سالمند
ارجاع به مقاله
مراجع
Aghajani, M. Nayyeri, ND. (2008). The rate of observe "various dimensions of Patients Privacy" by treatment team. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2: 59-70.
Aghajani, M. Nayyeri, ND. (2010). Protecting Patients' Privacy by Medical Team and Its Relation to Patients' Satisfaction. Hayat. 16.
Babamahmoodi, F. Meftahi, M. Khademloo, M. Hesamzadeh, A. (2011). Observation of patient's right charter in Mazandaran teaching hospitals: patients view. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 4: 37-44.
Baillie, L. (2009). Patient dignity in an acute hospital setting: A case study. International Journal of Nursing Studies. 46: 23-37.
Griffin-Heslin, VL. (2005). An analysis of the concept dignity. Accident and Emergency Nursing. 13: 251-7.
Humayan, A. Fatima, N. Naqqash, SAM. Bagheri, A. Damschroder, LJ. (2008). patient's perception and actual practice of informed consent, privacy and confidentiality in general medical outpatient department of two tertiary care hospitals of lahore. BMC. 9.
Karimi, R. Nayeri, ND. Daneshvar, A. Sadeghi, T. (2009). Nurses and Inpatient Adolescents' perceptions on Observance of privacy and its Importance. Hayat. 15.
Karro, J. Dent, AW. Farish, S. (2005). Patient perceptions of privacy infringements in an emergency department. Emerg Med Australas. 17: 117-23.
King, T. Brankovic, L. Gillard, P. (2012). Perspectives of Australian adults about protecting the privacy of their health information in statistical databases. International Journal of Medical Informatics. 81: 279-89.
Leino-Kilpi, H. Välimäki, M. Dassen, T. Gasull, M. Lemonidou, C. Scott, A. Arndt, M. (2001). Privacy: a review of the literature. International Journal of Nursing Studies. 38: 663-71.
Lemonidou, C. Merkouris, A. Leino-Kilpi, H. Välimäki, M. Dassen, T. Gasull, M. Anne, S. Tafas, C. Arndt, M. (2003). A comparison of surgical patients’ and nurses’ perceptions of patients’ autonomy, privacy and informed consent in nursing interventions. Clinical Effectiveness in Nursing. 7: 73-83.
Lin, YK. Lee, WC. Kuo, LC. Cheng, YC. Lin, CJ. Lin, HL. Chen, CW. LIN, TY. (2013). Building an ethical environment improves patient privacy and satisfaction in the crowded emergency department: a quasi-experimental study. BMC Med Ethics. 14: 8.
Lin, YK. Lin, CJ. (2011). Factors predicting patients' perception of privacy and satisfaction for emergency care. Emergency Medicine Journal. 28: 604-8.
Matiti, MR. Trorey, G. (2004). Perceptual adjustment levels: patients’ perception of their dignity in the hospital setting. International Journal of Nursing Studies. 41: 735-44.
Mehrdad, N. Yekta, ZP. Jolaee, S. (2004). Patients’ privacy: a literature review. Hayat. 10.
Mizani, MA. Baykal, N. (2007). A software platform to analyse the ethical issues of electronic patient privacy policy: the S3P example. J Med Ethics. 33: 695-8.
Mobach, MP. (2009). Counter design influences the privacy of patients in health care. Social Science & Medicine. 68: 1000-5.
Moskop, JC. Marco, CA. Larkin, GL. Geiderman, JM. Derse, AR. (2005). From Hippocrates to HIPAA: Privacy and confidentiality in Emergency Medicine, Part II: Challenges in the emergency department. Annals of Emergency Medicine. 45: 60-7.
Nasiriani, K. Farnia, F. Nasiriani, F. (2007). Study of respecting patients rights from nurses point of view employed in Yazd hospitals. Journal of Legal Medicine of Islamic Republic of Iran. 13: 33-37.
Olsen, JC. Sabin, BR. (2003). Emergency Department patient perceptions of privacy and confidentiality. The Journal of Emergency Medicine. 25: 329-33.
Parsapour, A. Bagheri, A. Larijani, B. (2010). Patients’ Bill of Rights in Iran. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 3: 39-47.
Terry, AL. Chesworth, BM. Stolee, P. Bourne, RB. Speechley, M. (2008). Joint replacement recipients’ post-surgery views about health information privacy and registry participation. Health Policy. 85: 293-304.
Woogara, J. (2001). Human rights and patients' privacy in UK hospitals. Nurse Ethics. 8: 234-46.
Woogara, J. (2005). Patients’ privacy of the person and human rights. Nursing ethics. 12: 273-87.
Yang, CM. Lin, HC. Chang, P. Jian, WS. (2006). Taiwan's perspective on electronic medical records’ security and privacy protection: Lessons learned from HIPAA. Computer Methods and Programs in Biomedicine. 82: 277-82.
- چکیده مشاهده شده: 880 بار