اخلاق حرفهای در مدیریت سلامت زمینهساز رعایت حقوق بیمار
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 13 (1389),
,
صفحه 13-26
https://doi.org/10.22037/mej.v4i13.12124
حفظ حریم افراد و رعایت حقوق آنان، مفهومی مهم و نیازی اساسی در زندگی انسان شناخته شده است. برای حفظ حریم اطلاعاتی بیمار و پیشگیری از افشای اطلاعات، مدیران و مسؤولان بیمارستانها بایستی راهکارهای جدیدی را به کار برده تا حریم بیماران کمتر به خطر افتد.
مدیریت بهداشت و درمان موجب تأمین و حفظ سلامت انسانها، رعایت حقوق و حریم بیمار و پاسخگوی یک نیاز اساسی و مستمر انسانها میباشد. همچنین از مسائل بسیار مهمی است که که برکت و ثمربخشی حقیقی آن وابسته به آمیختگی آن خدمات با موازین اخلاقی و فضائل انسانی میباشد. این آمیختگی موجب رضای پروردگار و تأمین نیاز مردم به صورتی مناسب و در جهت کمال انسان میباشد؛ بدین لحاظ پرداختن به بحث کاربرد اخلاق حرفهای در بخش بهداشت و درمان علیالخصوص در سیستم مدیریتی آن و در جهت رعایت حقوق بیمار، بیگمان اقدامی ضروری و شایسته است. حقیقت این است که ویژگیهای اخلاقی باید در رفتار آدمی به ظهور برسند تا موجب افزایش ارزشهای اخلاقی شوند. در این مسیر، روح خدمتگذاری و خداجویی جایگزین خودبینیها و خودخواهیهای برخاسته از نفس و خودمحوری میگردد.
این مقاله بر اساس مروری بر متون علمی مرتبط، نظری اجمالی بر مفهوم اخلاق و حفظ حریم و خلوت بیمار داشته و نقش مدیریت بهداشت و درمان در بیمارستانها بر این مقوله را مورد بررسی قرار میدهد.