نامه به سردبیر
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 13 (1389),
18 May 2013
,
صفحه 7-11
https://doi.org/10.22037/mej.v4i13.4480
چکیده
صلاحیت اخلاقی کارکنان؛ نیاز نظام سلامت
رویکرد اخلاقی، ویژگی همیشگی و مهمترین عنصر خدمات در نظام سلامت است. این ویژگی در اثر پیشرفت جوامع به یکی از مطالبات اساسی مردم تبدیل شده است. طبیعی است که حفظ سلامت و درمان بیماریها همواره برای مردم هزینه داشته و خواهد داشت. هزینه بهداشت و درمان چه توسط دولتها تأمین شود و چه مردم آن را بپردازند، به دلیل پیچیدگی عوامل مرتبط با سلامت در رابطه مالی بین مردم و نظام سلامت، هیچگاه دستیابی به سلامت کامل را نمیتوان بطور صددرصد تضمین کرد، اما در این معامله و در این ارتباط یک موضوع قطعی و صددرصد مورد مطالبه است و آن اخلاق حرفهای است. هیچ دلیل و عذری در زیرپاگذاشتن اخلاقیات قابل قبول نیست و اخلاق امالمطالبات مردم بویژه در زمان حاضر است....
پینوشتها
[i]. برهانی و همکاران، 1388 ش.
[ii]. کالومارگ اسپرونگ و همکاران، 2007 م.
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
برهانی، ف. الحانی، ف. محمدی، ع. عباسزاده، ع. (1388 ش.). مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 2، شماره 3 . -38-27.
برهانی، ف. الحانی، ف. محمدی، ع. عباسزاده، ع. (1389 ش.). درک مدرسین پرستاری از صلاحیتهای اخلاق حرفهای دانشجویان پرستاری: یک تحقیق کیفی. مجله پزشکی قانونی. دوره 16، شماره 3، صص 73-165.
منابع انگلیسی:
Farrand P, McMullan M, Jowett R, Humphreys A.(2006). Implementing competence recommendations into pre-registration nursing curricula: effects upon levels of confidence in clinical skills. Nurse educ Today. 26(2): 97-103.
Hoglund AT.Eriksson S.Helgesson G.(2010).The role of guidelines in ethical competence-building: perceptions among research nurses and physicians. Clin Ethics. 5 ( 2): 95-102.
Hsu,LL. Hsieh,SI. ( 2013). Development and psychometric evaluation of the competency inventory for nursing students: A learning outcome perspective. Nurse educ Today. 33( 5 ):492–497.
Kälvemark Sporrong S, Arnetz B, Hansson MG, Westerholm P.(2007). Developing Ethical Competence in Health Care Organizations. Nurs ethics. 14(6):825-37.
Weaver K, Morse J, Mitcham C.(2008). Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. J Adv Nurs. 62(5): 607-18.
- چکیده مشاهده شده: 389 بار
- PDF (English) دانلود شده: 197 بار