ديدگاه بيماران بستري از ميزان رعايت حقوق خود در مراكز آموزشي ـ درماني
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 13 (1389),
18 اردیبهشت 2013
,
صفحه 107-123
https://doi.org/10.22037/mej.v4i13.4475
چکیده
بيماران به عنوان يكي از آسيبپذيرترين گروهها در حيطههاي مختلف جسمي ـ رواني و اجتماعي، در معرض خطرات جدي قرار دارند، لذا حفظ سلامتي همهجانبه آنان به عنوان بخش بسيار مهمي از مبحث حقوقي ايشان به موضوع بسيار حساسي مبدل گشته است. هدف از مطالعه حاضر بررسي ديدگاه بيماران از وضعيت رعايت حقوق بيمارستاني آنها بود.
يک مطالعه مقطعي تحليلي بين 400 نفر از بيماران مراكز آموزشي و درماني با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به عمل آمده و پس از خوشهبندي تخصصهاي مختلف بيمارستاني، به طور تصادفي حداقل يك خوشه از هر گروه انتخاب و در نهايت 7 بيمارستان انتخاب گرديد و از آزمونهاي t تکنمونهاي، ANOVA و رگرسيون خطي درSPSS-19 جهت تحليل دادهها استفاده شد.
در مطالعه حاضر 53/2 درصد (213 نفر) از بيماران مرد و 46/8 درصد (187 نفر) زن بوده و متوسط سن آنها 49/8 سال بود. ميانگين نمرات مربوط به سؤالات مراقبتهاي درماني (نمره ايدهآل 17) 10/9، مراقبت از رژيم غذايي (نمره ايدهآل 6) 1/17، بهداشت محيط (نمره ايدهآل 24) 18/9 و حفظ حريم شخصي و بهداشت روان (نمره ايدهآل 17) 10/6 بود. به اعتقاد بيماران، حقوق آنها در زمينه مراقبتهاي درماني، محيطي و بهداشت روان (به استثناي مراقبت از رژيم غذايي) تا حد قابل قبولي رعايت شده بود. ميانگين نمرات شاخصهاي موصوف، در بخشها و بيمارستانهاي مختلف نيز به طور معنيداري متفاوت از هم بود.
رسيدگي به مراقبت از رژيم غذايي در بيماران بستري داراي اهميت ويژه بوده و ضروري به نظر ميرسد. بالا بودن رضايت بيماران از رعايت حقوقيشان ميتواند نشاندهنده بياطلاعي از حقوق بيمار باشد و نارضايتي بيشتر در بيماران با تحصيلات بالا اين مطلب را تأييد مينمايد. ارائه منشور حقوقي بيماران به هنگام پذيرش و توضيح مفاد آن در روز اول پذيرش، ضمن تأثير مثبت روي سلامت بيماران ميتواند از مشاجرههاي هاي بيجا نيز پيشگيري نمايد.
- حقوق بيمار؛ مراكز آموزشي ـ درماني؛ بيماران بستري
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
ﺍﻟﻔﺘﺮﻳﻮ، ﺁﻧﺪﺭﻭﻻ. (1386 ش.). ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ. ترجمه ﻣﻬﺪﯼ ﺗﺒﺮﻳﺰﯼ، تهران: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﻧﺰﻫﺖ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ.
مصدق راد، علیمحمد. اثنیعشری، پرتو. (1383 ش.). آگاهی پزشکان و بیماران نسبت به حقوق بیمار و رعایت آن در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان. مجله ایرانیا موزش در علوم پزشکی، شماره 11، صص 55-45.
منابع انگلیسی:
Arab, M. Zarei, A. Hoseini, M. (2010). Knowledge of patient rights and the observance of the patient perspective: a study in university hospitals in Tehran. Journal of School Health and Health Research Institute. 8 (2): 77-86.
Ashkvari, KH. Karimi, M. Esnaashari, H. Kohan, N. (2009). survey of patients’ rights in hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences in 1387. Journal of Ethics and Medical History. 2 (4): 47-53.
Dadgari, F. Zareiyan, A. Kalroozi, F. (2010). Patients’ satisfaction from health care group in patient’s bill of right observance. Iranian Journal of Military Medicine. 12 (3): 143-8.
Ghasemi, M. (2000). Evaluation of respect within the territory and rights of patients in hospitals Sabzevar. Asrar Journal of Sabzevar university of medical sciences. 3 (8): 20-7.
Lopez, D. penax, A. (1995). Medical attitude and legal concepts about some patient rights. Revista de Investigation Clinical. 47 (1): 5-12.
Mills, MJ. Gutheil, TG. Igneri, MA. Grinspoon, L. (1983). Mental patients' knowledge of in hospital rights. Am J Psychiatry. 140 (2): 225-8.
Patient Rights. Bureau of hospital management and clinical service excellence, Group instructor's clinical governance team. Ministry of Health and Medical, 2008. Educatio.ortal.medsab.ac.ir/UserFiles/File/clinical%20governance/safety.ppt.
Rangraz, F. Rabii, R. (2003). Compliance rate of patient’s right in Kashan public hospitals. 9 (1): 62-71.
Siegal, G. Siegal, N. Weisman, Y. (2001). Physician's attitudes towards patient’s right legislation. 620 (1): 63-78.
Tóthová, V. Kahoun, V. Mojžíšová, A. (2000). Patients' Information about their Rights in the Hospital in Czech Republic. University of South Bohemia, Faculty of Health and Social Sciences České Budějovice, Czech Republic. www.hphconferences.org/archive/.../tothova-patient-information.doc.
- چکیده مشاهده شده: 255 بار
- PDF (English) دانلود شده: 80 بار