ارتباط سرمایه روانشناختی و معنویت با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 38 (1395),
11 January 2017,
صفحه 7-17
https://doi.org/10.22037/mej.v10i38.15732
زمینه و هدف: گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، جستجوهای کنجکاوانه و غیر هدفمند، نه تنها دانشجویان را از رسالت اصلیشان دور میکند، بلکه با اتلاف زمان میتواند تأثیر سویی بر وضعیت تحصیلی و سلامت روانی آنها بگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط سرمایه روانشناختی و معنوبت با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفته است.
مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی تعداد 360 نفر از دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در نیم سال دوم تحصیلی 94-93 با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت Young، سرمایه روانشناختی Luthans و معنویت Parsian & Dunning را تکمیل نمودند. دادهها توسط نرمافزار SPSS 20 و با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و تحلیل Regression چند متغیره تحلیل گردید.
ملاحظات اخلاقی: رضایت آگاهانه شفاهی از شركتكنندگان کسب گردید و به آنها درباره محرمانگی اطلاعات، اطمینان داده شد.
یافتهها: دانشجویان در دامنه سنی 26-18، با میانگین و انحراف معیار 2/21±21/64 قرار داشتند، 62/2 درصد دختر و 37/8 درصد پسر بودند. 30/3 درصد کاربر معمولی اینترنت، 53/9 درصد در معرض خطر و 15/8 درصد معتاد به اینترنت بودند. میانگین و انحراف معیار سرمایه روانشناختی 16/34±72/68 بود که بیشترین میانگین بین مؤلفههای آن مربوط به تابآوری با میانگین 40/18 بود. میانگین و انحراف معیار معنویت 18/78±75/35 و اعتیاد به اینترنت 15/75±49/28 بود. بین معنویت و سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی معنیدار به دست آمد. 42% از کل واریانس اعتیاد به اینترنت توسط معنویت و مؤلفههای سرمایه روانشناختی تبیین گردید.
نتیجهگیری: یافتهها بر نیاز به برنامهریزی برای تقویت پایههای اعتقادی و معنویت از طریق فراهمنمودن محیطهای آموزشی دلگرمکننده و حمایتی که معنویت و روحیه مثبتنگری را در دانشجویان افزایش داده و باعث رشد سرمایههای روانشناختی در آنها گردد، دلالت دارد.