راهبردهای توسعه آموزش اخلاق پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 38 (1395),
11 January 2017
,
صفحه 81-90
https://doi.org/10.22037/mej.v10i38.15881
چکیده
زمینه و هدف: یک دلیل عمده برای آموزش اخلاق حرفهای به پرستاران، افزایش آگاهی آنان از ابعاد اخلاقی و افزایش حساسیت اخلاقی آنان است. از این رو مطالعه حاضر با هدف شناخت راهبردهای توسعه آموزش اخلاق پرستاری انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه مروری از روش جستجوی نظاممند استفاده شد. مقالات انگلیسی و فارسی از سال 2005 الی 2016 با استفاده از واژگان کلیدی: آموزش، تدریس، حرفهایگری، اخلاق، پرستاری و پزشکی به صورت جداگانه و سپس تركیبی در پایگاههای اطلاعاتی Science Direct، Scopus، Ovid، Proquest، Eric، Pubmed، SID، Irandoc، Iranmedex جستجو شدند. تعداد 1648 مقاله شناسایی گردید که بعد از حذف موارد تکراری و غیر مرتبط با اهداف پژوهش و بر اساس معیارهای ورود و خروج به مطالعه، در نهایت 16 مقاله كاملاً مرتبط وارد مطالعه شدند و به مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در گزارش نتایج و استناددهی به متون رعایت گردید.
یافتهها: نتایج این تحقیق حاکی از وجود راهبردهای متعددی در آموزش اخلاق پرستاری است که تحت عنوان چهار راهبرد توسعه آموزش اخلاق پرستاری به شرح زیر معرفی میشود: برنامه درسی اخلاق پرستاری با رویکرد تلفیقی، آموزش اخلاق پرستاری در تمامی مقاطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا)، آموزش بین حرفهای اخلاق پرستاری، آموزش اخلاق حرفهای در بالین بیمار.
نتیجهگیری: توجه به میزان یادگیری دانشجویان در روش فعلی آموزش اخلاق پرستاری، استفاده از روشهای نوین آموزش اخلاق حرفهای و ارتقای دیدگاه اساتید و دانشجویان مهمترین عواملی هستند که باید در رشد اخلاق حرفهای پرستاری مورد توجه قرار گیرد.
- حرفهایگری؛ اخلاق پزشکی؛ اخلاق پرستاری؛ آموزش؛ تدریس
ارجاع به مقاله
مراجع
Jafari manesh H, Ranjbaran M, Vakilian K, Tajik R, Almasi-Hashiani A. Nursing’s code of ethics: a survey of respecting the code among nursing students. J Med Ethics Hist Med 2016; 6(6): 45-44. [Persian]
Goethals S, Gastmans C, De Casterlé BD. Nurses’ ethical reasoning and behaviour: A literature review. Int J Nurs Stud 2016; 47(5): 50-635.
Mohajjel-Aghdam A, Hassankhani H, Zamanzadeh V, Sara Moghaddam S. Knowledge and Performance about Nursing Ethic Codes from Nurses' and Patients' Perspective in Tabriz Teaching Hospitals, Iran. J Caring Sci 2013; 2(2): 27-219. [Persian]
Baloochi Beydokhti T, Tolide-ie H, Fathi A, Hoseini M, Gohari Bahari S. Relationship between religious orientation and moral sensitivity in the decision making process among nurses. J Med Ethics Hist Med 2014; 7(3): 48-57. [Persian]
Hariharan S, Jonnalagadda R, Walrond E, Moseley H. Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. BMC Med Ethics 2006 7: 7.
Heshmatifar N, Mohsenpour M, Rakhshani M. Barriers to moral sensitivity: viewpoints of the nurses of educational hospitals of Sabzevar. J Med Ethics Hist Med 2014; 7(1): 34-42. [Persian]
Afshar L, Joolaee S, oskouei K, Bagheri A. Nursing ethics priorities from nurses’ aspects: a national study. J Med Ethics Hist Med 2013; 6(3): 54-63. [Persian]
Chaloner C. An introduction to ethics in nursing. Nursing Standard 2007; 21(32): 6-42. [Persian]
Borhani F, Abbaszadeh A, Mosenpur M. Students' Perceptions of barriers to professional ethics and sensitivity. Med Ethics J 2011; 5(15): 83-104.
Nikfarid L, Rasouli M. Caring curriculum: a new paradigm in nursing education. Iran J Nurs Midwifery Res 2011; 24(70): 61-71. [Persian]
Mohtashami R, Sadeghi Z, Miri A, Honarvar H. Education of medical ethics in research. Educ Strategy Med Sci 2010; 3(2): 6-81. [Persian]
Imanifar N, Afshar L, Sharifzadeh G. Compare the effect of two-way narrative ethics lecture on ethics and moral sensitivity nurses. Med Ethics J 2015; 9(31): 95-125. [Persian]
Parandeh A, Khaghanizade M, Mohammadi E, Nouri JM. Factors Influencing Development of Professional Values Among Nursing Students and Instructors: A Systematic Review. Glob J Health Sci 2014; 7(2): 284.
Abdolrahimi M, Razaghi N, Ghyasvandyan S, Varie S. Reflection in Nursing Education: Why and How? J Med Educ 2015; 14(12): 77-1068. [Persian]
Jahanpour F, Khalili A, Pouladi S, Zoladl M, Dehghanian H. Construction and Evaluation of Nursing Ethics Questionnaire. Armaghane Danesh 2014; 19(9): 788-796. [Persian]
Görgülü RS, Dinç L. Ethics in Turkish nursing education programs. Nurs Ethics 2007; 14(6): 52-741.
Woods M. Nursing ethics education: Are we really delivering the good (s)? Nurs Ethics 2005; 12(1): 5-18.
Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. Professional nursing ethics: its development and challenges. J Med Ethics Hist Med 2009; 2(3): 27-38. [Persian]
Siavash Vahabi Y, Ebadi A, Rahmani R, Tavallaei A, Khatouni AR, Tadrisi SD, et al. Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students. Educ Strategy Med Sci 2011; 3(4): 89-179. [Persian]
Mattick K, Bligh J. Teaching and assessing medical ethics: where are we now? Med Ethics J 2006; 32(3): 5-181.
Khaghanizade M, Malaki H, Abbasi M, Abbaspour A, Mohamadi E. Faculty-Related Challenges in Medical Ethics Education: A Qualitative Study. J Med Educ 2012; 11(8): 16-903. [Persian]
Khaghanizadeh M, Maleki H, Abbasi M, Abbasi pour A, Mesri M. The challenges of medical ethics curriculum: a qualitative study of instructors view. J Med Ethics Hist Med 2012; 5(2): 9-70. [Persian]
Barchi F, Kasimatis Singleton M, Magama M, Shaibu S. Building locally relevant ethics curricula for nursing education in Botswana. Int Nurs Rev 2014; 61(4): 8-491.
Serago CF, Burmeister JW, Dunscombe PB, Gale AA, Hendee WR, Kry SF, et al. Recommended ethics curriculum for medical physics graduate and residency programs: Report of Task Group 159. Med Phys 2010; 37(8): 500-4495.
Eckles RE, Meslin EM, Gaffney M, Helft PR. Medical ethics education: where are we? Where should we be going? A review. Acad Med 2005; 80(12): 52-1143.
Jamshidi HR. Medical Education in 21st-century. J Med Educ 2000; 1(2): 7-30. [Persian]
Taboli H, Rezaeian M. Development of Medical Ethics Strategies in Rafsanjan University of Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Sci 2010; 9(3): 195-209. [Persian]
Malekahmadi P, Parsa P. Development of Strategies for Advancement of Medical Ethics Education in Isfahan University of Medical Sciences. J Med Educ 2013; 12(11): 65-854. [Persian]
Lin YK, Lee WC, Kuo LC, Cheng YC, Lin CJ, Lin HL, et al. Building an ethical environment improves patient privacy and satisfaction in the crowded emergency department: a quasi-experimental study. BMC Med Ethics 2013; 14: 8.
Yosefi MR, Ghanbar MRI, Mohagheghi MA, Emami Razavi SH. The Possibility of Including Medical Ethics Courses in the Clinical Training of Medicine Students: Academic Members’ Viewpoints. Strides Develop Med Educ 2012; 9(1): 1-10. [Persian]
Fryer-Edwards K, Wilkins MD, Baernstein A, Braddock III CH. Bringing ethics education to the clinical years: ward ethics sessions at the University of Washington. Acad Med 2006; 81(7): 31-626.
Lapid M, Moutier C, Dunn L, Hammond KG, Roberts LW. Professionalism and ethics education on relationships and boundaries: psychiatric residents’ training preferences. Acad Psychiatry 2009; 33(6): 9-461.
Derse AR. The evolution of medical ethics education at the Medical College of Wisconsin. Military Med 2006; 105(4): 18.
Mohebbi Amin S, Rabiei M, Khosravi AH. A review of students’ evaluation of the medical ethics curriculum. J Med Ethics Hist Med 2015; 8(3): 86-77. [Persian]
Khaghanizade M, Maleki H, Abbasi M, Abbaspur A, Heshmatinabavi F, Ebadi A, et al. Structure of the curriculum in medical ethics. Med Ethics J 2010; 4(12): 11-38. [Persian]
Akrami F, Bahadoran Z. Research Publication Ethics and Research Utilization. Med Ethics J 2016; 10(37): 81-89. [Persian]
Zahedi Naz L. Requirements for Teaching Biomedical Ethics. Ethics Sci Techno 2008; 55: 2-8. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 1560 بار