ارتباط سرمایه روانشناختی و معنویت با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 38 (1395),
11 دی 2017
,
صفحه 7-17
https://doi.org/10.22037/mej.v10i38.15732
چکیده
زمینه و هدف: گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، جستجوهای کنجکاوانه و غیر هدفمند، نه تنها دانشجویان را از رسالت اصلیشان دور میکند، بلکه با اتلاف زمان میتواند تأثیر سویی بر وضعیت تحصیلی و سلامت روانی آنها بگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط سرمایه روانشناختی و معنوبت با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفته است.
مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی تعداد 360 نفر از دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در نیم سال دوم تحصیلی 94-93 با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت Young، سرمایه روانشناختی Luthans و معنویت Parsian & Dunning را تکمیل نمودند. دادهها توسط نرمافزار SPSS 20 و با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و تحلیل Regression چند متغیره تحلیل گردید.
ملاحظات اخلاقی: رضایت آگاهانه شفاهی از شركتكنندگان کسب گردید و به آنها درباره محرمانگی اطلاعات، اطمینان داده شد.
یافتهها: دانشجویان در دامنه سنی 26-18، با میانگین و انحراف معیار 2/21±21/64 قرار داشتند، 62/2 درصد دختر و 37/8 درصد پسر بودند. 30/3 درصد کاربر معمولی اینترنت، 53/9 درصد در معرض خطر و 15/8 درصد معتاد به اینترنت بودند. میانگین و انحراف معیار سرمایه روانشناختی 16/34±72/68 بود که بیشترین میانگین بین مؤلفههای آن مربوط به تابآوری با میانگین 40/18 بود. میانگین و انحراف معیار معنویت 18/78±75/35 و اعتیاد به اینترنت 15/75±49/28 بود. بین معنویت و سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی معنیدار به دست آمد. 42% از کل واریانس اعتیاد به اینترنت توسط معنویت و مؤلفههای سرمایه روانشناختی تبیین گردید.
نتیجهگیری: یافتهها بر نیاز به برنامهریزی برای تقویت پایههای اعتقادی و معنویت از طریق فراهمنمودن محیطهای آموزشی دلگرمکننده و حمایتی که معنویت و روحیه مثبتنگری را در دانشجویان افزایش داده و باعث رشد سرمایههای روانشناختی در آنها گردد، دلالت دارد.
- سرمایه روانشناختی؛ معنویت؛ اعتیاد به اینترنت؛ دانشجویان
ارجاع به مقاله
مراجع
Parvin N, Safdel H, Rezaee Soufi M. Regression analysis Spiritual Intelligence and Internet Addiction Students sport Olympiad competitions vocational universities of the country. Organ Behav Manage Sport Stud 2016; 3(10): 39-47. [Persian]
Alavi S, Eslami M, Maracy M, Najafi M, Jannatifard F, Rezapour H. Psychometric properties of young internetaddiction test. J Behaviour Sci 2010; 4(3): 183-189.
Dargahi H, Razavi SM. Internet addiction and its determinants in residents of Zone 2 West of Tehran. Payesh 2008; 6(3): 265-272. [Persian]
Ershadsarabi R, Mirzazadeh A. The clients use the Information Center of Kerman University of Internet and full text resources. Strides Dev Med Educ 2007; 4(1): 57-63. [Persian]
Mohamadbigi A, Ghazavi A, Mohamadsalehi N, Ghamari F, Saeedi A. effect Internet Addiction University of Medical Sciences on students' academic achievement. Arak Univ Med Sci J 2009; 12(4): 95-102.
Rahmati S, Keramati H. The Relationship between Internet addiction and students' social Self-Efficacy, identity styles and gender differences. J Health Sys Res 2016; 12(1): 21-26. [Persian]
Kaplan H, Saduk B. Synopsis of Clinical Psychiatry. Translated by Farzin Rezei, Tehran: Arjmand Publication; 2015. [Persian]
Luthans F, Youssef C, Alolio B. Psychology capital: Developing the Human competitive edge. England: Oxford University Press; 2007.
Luthans F, Luthans KW, Luthans BC. Positive Psychology capital: Beyond human and social capital. Bus Horiz 2004; 47(1): 45-50.
Habibi Y, Hosseinzadeh Arabani M, Hosseini H. Prediction of tendency to Addiction students based on life expectancy and life satisfaction. Paper presented at: The Third International Conference on Modern Researches in Humanities; July 10 & 11, 2016; Available at: http://www.civilica.com/Paper-MRHCONF03-MRHCONF03_078.html.
Nademi M. Consequences of psychological and social internet on undergraduate students [Master Thesis]. Tehran: Tehran University; 2005. [Persian]
Lin MP, Ko HC, Wu JY. The Role of Positive/ Negative Outcome Expectancy and Refusal Self-Efficacy of Internet Use on Internet Addiction among College Students in Taiwan. Cyberpsychol Behav 2008; 11(4): 451-457.
Whang L, Lee S, Chang G. Internet over-users’ psychological profiles: A behavior sampling anjlisis on Internet addiction. Cyberpsychol Behav 2003; 6(2): 143-150.
Farzane T. The Relationship compulsive behaviors, anxiety and mental resilience with Internet addiction in adolescent girls' school in Rasht Sama 2014-2015 [Master Thesis]. Rasht: Islamic Azad University- Rasht Branch, 2015.
Pamela W, Jia H, Wang N, Zheng S, Xu H, Rosson M, et al. Resilience Mitigates the Negative Effects of Adolescent Internet Addiction and Online Risk Exposure. Paper presented at: CHI '15 Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems; April 18- 23, 2015; Available at: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2702240
Odaci H. Academic self-efficacy and academic procrastination as predictors of problematic internet use in university studentsq. Comput Educ 2011; 57(1): 1109-1113.
Mason M, Singleton A, Webber R. The Spirituality of Young Australians. Int J chil spiritual 2007; 12(2): 149-163.
Shekarafshn N. The relationship between social phobia, mental health and life satisfaction with Internet addiction in students of Kerman Shahid Bahonar [Master Thesis]. Kerman Shahid Bahonar University; 2014.
Derikvand P, Pundehnejhadan F, Doraghi B. The relationship between spiritual intelligence and Drug Addiction (Attachment) Internet. 1th National Congress of Education and Psychology, Shiraz, opinion makers, young entrepreneurs Company; 2014. Available at: http://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_ 0196.html
Young KS. Internet addition: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav 1998; 1(3): 237-244.
Kim JH, Lau CH, Cheuk KK, Kan P, Hui HL, Griffiths SM. Brief report: Predictors of heavy Internet use and associations with health-promoting and health risk behaviors among Hong Kong university students. J Adolesc 2010; 33(1): 215-220.
Rashid S. Relationship between personality characteristics and Internet addiction in adolescents [Master Thesis]. Tehran: Allameh Tabatabai University; 2008. [Persian]
Parsian N, Dunning T. Developing and validating a questionnaire to measure spirituality: A psychometric process. Global J Health Sci 2009; 1(1): 2-11.
Snyder CR, Shorey HS, Chevens J, Polvers KM, Adams VH, Wiklund C. Hope and academic success in college. J Educ Psychol 2002; 4(94): 820-826.
Chemers MM. Dispositional affect and leadership effectiveness: A comparison of self-esteem, optimism and efficacy. Pers Soc Psychol Bul 2000; 26(3): 267.
Peterson C. The future of optimism. Am Psychol 2000; 55: 44-55.
Avey JB, Wernsing TS, Luthans F. Can positive employees help positive organizational change? Impact of psychological capital and emotions on relevant attitudes and behaviors. J Appl Behav Sci 2008; 44(1): 48-70.
Seligman ME. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Free Press; 2002.
McSherry W, Draper P. The spiritual dimension: why the absence within nursing curricula. Nurs Educ Today 1998; 16: 38-43.
Abdolahzadeh H. Psychology of Aging. Tehran: Payam noor University Press; 2011.
- چکیده مشاهده شده: 1116 بار