بررسی دیدگاه کارآموزان، کارورزان، دستیاران و اعضای هیئت علمی بالینی دربارۀ اخلاق حرفهای بالینی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 1 (2021),
14 اسفند 2021
,
صفحه 112-123
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i1.25575
چکیده
سابقه و هدف: آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفهای در رشتههای بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. ازاینرو، هدف این تحقیق تعیین دیدگاه کارآموزان، کارورزان، دستیاران بالینی و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دربارۀ اهمیت رعایت شاخصهای اخلاق حرفهای در بخشهای بالینی بوده است.
روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی-توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی کارآموزان، کارورزان، دستیاران بالینی و اعضای هیئت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهتعداد 380 نفر در سال ۹۷-1396 بودند که از میان آنان320 نفر بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامۀ اخلاق حرفهای بالینی بهروش خودایفا پاسخ دادند. سؤالات مقیاس در پنج حیطۀ وظیفهشناسی، احترام به دیگران، تعالی شغلی، شرافت و درستکاری و نوعدوستی مشخص شده بود. برای تحلیل میانگین دادههای کمّی از آزمون تی و آنوا و برای متغیّرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر 320 نفر (84 درصد) بودند که 163 نفر (9/50 درصد) از آنان را زنان تشکیل دادند. میانگین سنی شرکتکنندگان نیز 4/6±8/26 بود. توزیع فراوانی افراد به این ترتیب بود که 128 نفر (40 درصد) کارآموز، 127 نفر (7/39 درصد) کارورز، 51 نفر (5/17 درصد) دستیار و 9 نفر (8/2 درصد) استاد بودند. علاوهبراین، 1/84 درصد از شرکتکنندگان بهکارنبردن جملات تحقیرآمیز نسبت به بیماران را گزینۀ مهم اخلاق حرفهای بالینی میدانستند و دیدگاه زنان و مردان نیز در اهمیت گویههای اخلاقی تفاوتی نداشت (844/0P<) ولی کارآموزان، کارورزان، دستیاران و استادان دربارۀ اهمیت کدهای اخلاقی اختلاف معنیداری داشتند (035/0>P).
نتیجهگیری: از دیدگاه مشارکتکنندگان بالینی، برخی از گویهها مثل احترام به بیماران اهمیت بالاتری داشت ولی در حیطۀ تعالی شغلی کماهمیت بود. ازاینرو، تقویت انگیزههای درونی و بیان جایگاه شاخصهای اخلاق حرفهای بالینی در برنامههای آموزشی بالینی برای برخی از موارد گزارششدۀ کماهمیت، توصیه میشود.
استناد مقاله به این صورت است:
Nasiri E, Haghshenas MR, Hagizadeh H. Evaluation of Trainees, Interns and Assistants, and Clinical Faculty Members about Clinical Professional Ethics. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(1):112-123. https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i1.25575
- اخلاق پزشکی؛ اخلاق حرفهای پزشکی؛ اخلاق حرفهای آموزش
ارجاع به مقاله
مراجع
Shojaei AA. The virtues of Muslim physicians. Medical Ethics and History of Medicine. 2017;10(1):302-18. (Full Text in Persian)
Ghafari F. Dornamei az Akhlaghe Pezeshki va Reayete Hoghoghe Bimar dar barkhi Motone Tebe Sonati Iran va Eslam. Medical History Quartery. 2010;2(4):11-45. (Full Text in Persian)
Mohamadi N, Gholami N, Rezaei S, Zangeneh M, Shahnavazi M, Roshanaei G, et al. Evaluating staff and students’ knowledge about professional ethics in the Field of Communication, Law and Ethics Research Medical Education (RME). GUMS. 2018;9(4):1-9
Shojaei A, Faramarz-Gharamaleki A. Students' rights in teaching system. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010;4(1):71-7. (Full Text in Persian)
Pourleyli A, Oveisi S, Sabzmakan L, Fereidoun A. Mutual Viewpoints of Faculty Members and Residents Regarding Clinical and Educational Performance Compliance with Professional Ethics in Qazvin University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015;14(11):1007-19.
Amni H. Taahode herfeie,yek entekhab ya yek zarorat dar amozesh va arzyabihe dorehe dastyari. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology (IJPCP). 2015;21(2):85-7. (Full Text in Persian)
Tabei S, Afshar L. Patint's Rights in University Teaching Hospitala and Ethical Chaldenges. Medical eEthics Quartery. 2010;4(13):89-105. (Full Text in Persian)
Allami A, Mohammadi N, Shirazi M. Faculty Members Experience About Teaching of Medical Professionalism in Qazvin University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2015;7(2):1-11. (Full Text in Persian)
Fazeli Z, Fazeli-Bavandpour FS, Rezaei-Tavirani M, Mozafar M, Haidari-Moghadam R. Professional ethic and its role in the medicine. Scientific journal of ilam univercity of medical sciences. 2012;20(4):13-8. (Full Text in Persian)
Mobashery M, Khosravi SH, Deris F, Taji F, Taheri -Mardanpour E. Characteristics of a Good Teacher in Terms of Students of Health School in Shahrekord University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2011;3(2):1-8.
Mohamadizadeh M, Rahimi H, Sabri M, Yamani N. Tadvin va Piyadesazi "Majmoehe Dastoroamal va Abzarhaye Arzeshyabi Payebandi Dastyaran be Osole Herfeaei" dar Grohaye Amozeshi Balini Tarbiyat Konandeh Dastyare Takhasosi. Iranian Journal of Medical Education (IJME). 2017;17:137-42 .(Full Text in Persian)
Padash P, Sanagoo A, Jouybari L, Mobasher E. The Perspectives of the Faculty Members, Medical Interns and Residents of Obstetrics and Gynecology Ward about Influencing Factors of Professional Ethics Development in Practice. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2017;20(5):39-47. (Full Text in Persian)
Akbari M, Moeintaghavi A, Ghanbari H, Bagheri M, OtoufiA. A comparison of the students and teachers viewpionts about the characteristics of a good teacher in dentistry. Journal of Mashhad Dental School. 2015;38(4):281-90.
Darabi MR, Derakhshan A, Ali-Kiani M, Hosein-Maleki G, Saeidi M. Evaluating and Comparing the Views of Teachers and Students about the Criteria of a Good Professor at Mashhad University of Medical Sciences, Iran. Dev Med Educ. 2014;10(4):473-84.
Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade FM, Shams-Abadi. Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer. Koomesh. 2009;10(2):77-84. (Full Text in Persian)
Dibaii A, Saadati N, Qadakzadeh S. Attitude of medical students and graduates of medical ethics at the University of Jondi Shapour, 2006-2007. Medical Ethics Journal. 2009;3(7):111-39 .(Full Text in Persian)
Johnston C, Haughton P. Medical students’ perceptions of their ethics teaching. Journal of Medical Ethics. 2007;33(7):418-22.
Purama A, Azizzadeh M, Asadabadi A. Professional values of nursing students in Kerman: A descriptive study. Journal of Medical Ethics and History of Medicine (IJME). 2015;7(6):79-88. (Full Text in Persian)
Martin P, Yarbrough S, Alfred D. Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship. 2003;35(3):291-6.
Mueller P. Incorporating professionalism into medical education: the Mayo Clinic experience. Keio J Med. 2009;58(3):133-43.
Mohammad Davoudi A, Milad M, Shayan S. The Relationship between Professional Ethics and Organizational Commitment Mediated by Organizational Justice in Ministry of Health and Medical Education, Deputy of Education. Iranian Journal of Medical Education (IJME). 2018;18:541-50. (Full Text in Persian)
Chestnut D. On the road to professionalism. Anesthesiology 2017;126(5):780-6.
Vasheghani-Farahani A, Maleki M, Golpira R, Bakhshandeh H, Parsa M, Mayel-Afshar M, et al. Perspectives of doctors, nurses and patients on physicians’ observance of professional ethics. Iran J Med Ethics Hist Med. 2015;8(1):59-66.
Seyedjavadi M, Mohammadi R, Mirzayee A, Mirzayee M. Surveying the Level of Ethical Development of Nurses Working in Educational Hospitals of Ardabil University of Medical Sciences in 2017. International Journal of Medical Education. 2019;12(1):183-95. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 341 بار