تأثیر آموزش کارگاهي و پیگیری بر حساسیت اخلاقی پرستاران
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 6 شماره 21 (1391),
14 اردیبهشت 2014,
صفحه 11-24
https://doi.org/10.22037/mej.v6i21.4161
حساسیت اخلاقی توجه به ارزشهای اخلاقی و لحاظکردن آن در تصمیمها و در نظرگرفتن نقش و وظیفه آن به خصوص در مواجهه با شرایط ویژه است. با توجه به نیاز به شناسایی روشهای آموزشی مؤثر در افزایش حساسیت اخلاقی در پژوهش حاضر تأثیر آموزش کارگاهی و پیگیری آموزش بر حساسیت اخلاقی پرستاران مورد سنجش قرار گرفت.
در این پژوهش مداخلهای از نوع سری زمانی 25 پرستار در کارگاه دو روزه با موضوعات اخلاقی شرکت کردند و سپس به مدت دو ماه آموزش به صورت پیگیری از طریق پیامهای اخلاقی دریافت نمودند. از پرسشنامه حساسیت اخلاقی «هان» برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. دادهها به وسیله آزمون منویتنی یو و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. تمام ابعاد حساسیت اخلاقی پس از انجام آموزش به وسیله کارگاه و پیگیری افزایش یافتند (P<0.05). کارگاه تأثیر قابل ملاحظهای بر حساسیت اخلاقی پرستاران دارد که با پیگیری این آموزش میتوان اثرات آنرا حفظ نمود.