بررسی نقش هوش اخلاقی و هیجانات خودآگاه در پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 10 شماره 4 (1403),
15 دی 2025
,
صفحه 71-82
https://doi.org/10.22037/jrrh.v10i4.44949
چکیده
سابقه و هدف: ازجمله رفتارهای نامناسب تحصیلی که ابعاد مختلف آن در بین دانشآموزان و دانشجویان شایع است، رفتارهای خودشکن تحصیلی است که تحتتأثیر عوامل متعددی قرار دارد. بنابراین مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش هوش اخلاقی و هیجانات خودآگاه در پیشبینی رفتارهای خودشکن تحصیلی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعهی پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر متوسطهی اول و دوم ناحیهی یک کرج در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که 120 نفر از آنان، به روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای «هوش اخلاقی» لنیک و کیل (2005)، «هیجانات خودآگاه» تانگنی و دیرینگ (۲۰۰۲) و «رفتارهای خودشکن تحصیلی» اژدربین و همکاران (۱۴۰۱) میشد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار آماری SPSS نسخهی 22 انجام شد.
یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که رابطهی بین هوش اخلاقی (705/0- =r) با رفتارهای خودشکن تحصیلی منفی، و رابطهی بین هیجانات خودآگاه (738/0 =r) با رفتارهای خودشکن تحصیلی مثبت بود (۰۱/۰>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلّفههای هوش اخلاقی، ۹/۴۸ درصد و مؤلّفههای هیجانات خودآگاه، ۵/۵۲ درصد از واريانس رفتارهای خودشکن تحصیلی را تبيين میکنند.
نتیجهگیری: براساس نتایج، بهکارگیری هوش اخلاقی و هیجانات خودآگاه در محیط تحصیلی، زمینهی کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی را فراهم میآورد؛ لذا در هرگونه برنامهریزی آموزشی و پژوهشی برای پیشگیری و کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشآموزان، باید به هوش اخلاقی و هیجانات خودآگاه توجه ویژه داشت.
- دانشآموزان
- رفتارهای خودشکن تحصیلی
- هوش اخلاقی
- هیجانات خودآگاه
ارجاع به مقاله
مراجع
Sarkashikiyan SM, Babakhani N, Bagheri N. The relationship between academic expectations stress and academic self-defeating behaviors: The mediating role of uncertainty intolerance. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2022;11(4):169-80.(Full Text in Persian)
Bushman BJ, Baumeister RF, Phillips CM. Do people aggress to improve their mood? Catharsis beliefs, affect regulation opportunity, and aggressive responding. Journal of personality and social psychology. 2001;81(1):17.
Renn RW, Steinbauer R, Biggane J.
Reconceptualizing self-defeating work behavior for management research. Human Resource Management Review. 2018;28(2):131-43.
Cunningham CJ. Need for recovery and ineffective self-management: Bowling Green State University; 2007.
Tice DM, Bratslavsky E, Baumeister RF. Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it! Self-regulation and self-control: Routledge; 2018. p. 267-98.
Baumeister RF, Bushman BJ. Social psychology and human nature: Thomson Higher Education Belmont, CA; 2008.
Mirsadegh M, Hooman F, Homaei R. The Mediating Role of Academic Hope in the Correlation of Ambiguity Tolerance and Academic Flourishing with Academic Engagement in Female High School Students. International Journal of School Health,2022;9(3):178-85.(Full Text in Persian)
Jafari E, Pourmohseni F, Ghobadi Z, Taklavi Varniab S. The role of moral intelligence and psychological capital in predicting the social capital of soldiers. Military Psychology.2020;11(41):27-39.(Full Text in Persian)
Namvar J, Azarbayejani M. Analysis of moral intelligence and its components based on narrations. Political Sociology of Iran. 2022;5(10):871-87.(Full Text in Persian)
Pakzad MA, Hellatabadi Farahani ME, Ghafouri S, Khosravitanak M. Social Development of Students: The Predictive Role of Moral Intelligence and School Culture. Akhlāq-i zīstī. 2022;12(37):1-11.Full Text in Persian)
Singh Rathore K, Mehdi, Y.Spiritual intelligence at workplace leads to satisfaction in professional life. Our Heritage, 2020;68(51);145-8.
Shahbaziyan Khonig A, Hasani O, Soleymani S. The Survey of the Role of Moral and Social Intelligence in High-Risk Behaviors of Students of Kurdistan University of Medical Sciences in the 2016-2017 Academic Year. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2018;17(1):39-52.(Full Text in Persian)
Narimani M, Mohammadi G, Almasi Rad N, Mohammadi J. The role of moral intelligence and risk perception in predicting students’ academic burnout and procrastination. Journal of School Psychology. 2017;6(2):124-45.(Full Text in Persian)
Shahbaziyan A, Husaynpourbanadig K, Rahnemayibastam A. Survey of the Role of Moral Intelligence and Cell Phone Addiction in Academic Procrastination of Students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2019;11(5):76-83. (Full Text in Persian)
Schimmenti A, Jonason PK, Passanisi A, La Marca L, Di Dio N, Gervasi AM. Exploring the dark side of personality: Emotional awareness, empathy, and the Dark Triad traits in an Italian Sample. Current Psychology. 2019;38:100-9.
Kauer SD, Reid SC, Crooke AHD, Khor A, Hearps SJC, Jorm AF, et al. Self-monitoring using mobile phones in the early stages of adolescent depression: randomized controlled trial. Journal of medical Internet research. 2012;14(3):e1858.
Abolghasemi A, Nazari M, Zahed A, Narimani M. Self-conscious emotions and procrastination as predictors of academic self-confidence in university students. Quarterly Journal of New Thoughts on Education.2012;8(1):9-28.(Full Text in Persian)
Shadjoo R, Ghanbaripanah A, Dortaj F, Ghasemi M. Structural model of self-defeating behaviors based on the basic psychological needs, moral identity and emotional self-awareness of young girls. Journal of Applied Family Therapy. 2022;3(3):263-79.(Full Text in Persian)
Mohammadi Z, Jowkar B, Chari MH. The anticipation of self-defeating behaviors by goal orientation: the meditational role of shame and guilt feelings. Developmental Pschology: Iranian Psychologists. 2014;11(41):83-102.(Full Text in Persian)
Fasihanifard S, Jowkar B, Khormaei F, Hossein Chari M. The Mediating Role of Self - Handicapping in Relation between Shame and Guilt Feelings and Academic Adjustment. Research in School and Virtual Learning. 2020;7(27):37-50.(Full Text in Persian)
Tabachnick BG, Fidell LS, Ullman JB. Using multivariate statistics: pearson Boston, MA; 2013.
Lennick D, Kiel F. Linking strong moral principles to business success. Pennsylvania, Wharton School of the University of Pennsylvania. 2005;1(1):1-6.
Amani Kolarijani A, Salmabadi M. The role of spiritual and moral intelligence in predicting students' anxiety tolerance (during the Covid 19). Islamic Studies in Health. 2022;6(1):75-84.
Tangney JP, Dearing RL. Shame and guilt: Guilford press; 2003. (Full Text in Persian)
Roshan Chesli R, Atrifard M, Noori Moghaddam S. An Investigation of Reliability and Validity of the Third Version of. Journal of Daneshvar Behavior. 2007;14(25):35-46.
Ajdarbin B, Abolmaali alhosseini K, Ghorban Jahromi R, Dortaj F. Structural Model of the Relationship between Motivational Structure and Academic Self-Defeating Behavior in Gifted Students: the Mediating Role of Problem Solving Skills. Psychology of Exceptional Individuals. 2023;13(49):29-57.(Full Text in Persian)
Ghaffari1 M, Hajlo N, Bayami S. The Relationship between Social and moral Intelligence with Academic Performance of Medical Students in Maragheh and Bonab, Iran in 2015. 2 Journal of Nursing Education. 2015;4(3):48-55.(Full Text in Persian)
Lennick D, Kiel F. Moral intelligence 2.0: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times: Pearson Prentice Hall; 2011.
Borba M. Building moral intelligence: The seven essential virtues that teach kids to do the right thing, 2001.
Mokhtaripour M, Siadat SA. A Comparative Analysis between the Dimensions of Moral Intelligence in the view of Scholars and Quran and Imams. Studies in Islam and Psychology. 2009;3(4):97-118. (Full Text in Persian)
Vohs KD, Baumeister RF. Understanding self-regulation. Handbook of self-regulation. 2004;19:p1-9.
- چکیده مشاهده شده: 37 بار
- PDF دانلود شده: 24 بار