عوامل مؤثر بر هويتيابی ايرانی-اسلامی دختران نوجوان 14-21 سال؛ يک مطالعۀ کيفی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 10 شماره 3 (2024),
28 مهر 2024
,
صفحه 51-64
https://doi.org/10.22037/jrrh.v10i3.42576
چکیده
سابقه و هدف: هویت اسلامی-ایرانی از مهمترین سازههای روانشناختی و مجموعهای از نگرشهای مثبت نسبت به ارزشهای ملی، دینی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط است که تمام شئونات و رفتارهای یک انسان را متأثر میکند. براساس نظریات، بهترین دورۀ هویتیابی دورۀ نوجوانی و بزرگترین سرمایۀ هویتساز، دختران و زنان جامعه هستند. بنابراین هویتیابی دختران نوجوان و کشف راهبردهای آن، میتواند زیربنای هویت ایرانی-اسلامی تمامی افراد جامعه قرار گیرد.
روش کار: در مطالعۀ کیفی حاضر، مصاحبهشوندگان از آموزشدیدگان مرکز ندا(نهضت دختران امام) و در محدودۀ سنی 14-21 سال بهصورت هدفمند انتخاب، و سپس مقیاس هویت اجتماعی بر روی آنان اجرا شد و افرادی که نمرۀ بسیار خوب را کسب نمودند، تا اشباع دادهها و تعداد 7 نفر، تحت مصاحبۀ نیمهساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبهها مبتنی بر بیان تجربۀ زیستۀ 3-7 سال آنان از دوران نوجوانی و سالهای هویتیابی ایرانی-اسلامی در مرکز ندا میباشد و تحلیل دادهها به روش کلایزی انجام گرفت.
یافتهها: از تحلیل دادههای مطالعۀ حاضر، 7 مضمون هستهای، 20 مقولۀ اصلی و 103 مقولۀ فرعی استخراج شد. مقولههای هستهای عبارتاند از: بینشافزایی، تربیت دینی، نقشپذیری انقلابی، تقویت کنشگری اجتماعی، مهارتافزایی، پرورش استعداد و راهبری که مؤلفههای اصلی مؤثر بر هویتیابی ایرانی-اسلامی را تشکیل میدهند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش و بررسی عوامل مؤثر در هویتیابی ایرانی-اسلامی، به نظر میرسد که الگوهای کارآمد هویتیابی، بهتر است عوامل مؤثری چون بینشافزایی، تربیت دینی، نقشپذیری انقلابی، تقویت کنشگری اجتماعی، مهارتافزایی، پرورش استعداد و راهبری را در برگیرد.
- پژوهش کیفی
- دختران
- نوجوان
- هویت
- هویتیابی اسلامی-ایرانی
ارجاع به مقاله
مراجع
2) Zakari M, Shirvani Shiri A. content analysis of the statement of the second step of the revolution based on the components of Islamic-Iranian identity creation, National Studies Quarterly. 1401 ; 23(1): 33-51
3) Dehghan Tarzjani M. investigating the effectiveness of group-based schema therapy in promoting social identity and increasing self-esteem of delinquent girls. [thesis for receiving a master's degree]. Hekmat Razavi Institute of Higher Education; Department of Psychology; 2017. 106p
4) Afra H. The process of youth identification with an emphasis on the youth of Bojnord city.[ master's thesis in the field of cultural studies]. Allameh Tabatabai University, Faculty of Social Sciences. 1388 . 244p
5) Babaei A, Bakhshian f, Crimean A, Saadat Mehr S R. Factors related to the identification of middle school students in Mazandaran province, Journal of Health Faculty and Medical Research Institute, 2018. 17(3) : 316-307
6) Rubenzadeh S, Rasulzadeh Tabatabai K, Ghorbani N, Abedin A. Investigating the impact of the process of self-knowledge, the level of commitment, and the components of subject relations on the formation of teenagers' identity. Sadra Journal of Medical Sciences. 2015; 4 (4)
7) Emadi, Sj, Nazarpour M T. Examining the solution of religion in solving the identity crisis in the era, Cultural Engineering Monthly. 2007; 3( 26 and 27)
8) Shultz, Doan P, personality theories, Yahya Seyed Mohammadi. 2019
9) Mouzanpour Shafia Mousavi Seyed Yaqoub Amir Mozaheri Amir Massoud dimensions of cultural globalization and national identity case study of pre-university students of Babol city Sociology of Social Institutions Quarterly. :(14)6 2019.120-97
10) shirdel e, hani Kargar F, Anjom Shua F, the relationship between social capital and lifestyle with the national identity of teenage girls in Kermanshah, Scientific Studies Quarterly.1400: 22 (2)
11) Wang, L. (2017); Building national identity for secondary stuednts through history, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto
12) Safari Shali, Reza; Abd Moulai, Atiyeh; (2016), the impact of socialization factors and adolescent identity (peers, school, media), Family and Research Quarterly, No. 27
13) Heydari S, Samani S, Sohrabi N and Mehriyar AH , Structural model of family factors with mediating role of individual factors for students' academic behaviors, Journal of Psychological Methods and Models.(1397), 9 (34) :159-174 .
14) Elo S, Kyngäs H. The qualitative content analysis process, Journal of Advanced Nursing. 2008; 62(1):107-
15) Rashidi M, Mouszadeh Z, Abol-Maali Al-Hussaini Kh, Bagheri F. Presenting a structural model of the relationship between parent-child relationship and Iranian-Islamic identity with the mediation of self-esteem in students, Islamic Research Journal of Women and Family.2021; 10(27) : 89-110
16) Yahyazadeh Jolodar S, Heydari Sh, Mousavi Trojani SR,; The effectiveness of self-awareness training on the identification and responsibility of secondary school students, Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry. 2017; 5(4) :52-62
17) Rashidi M, Musazadeh Z, Abolmaali Al-Hosseini K and Bagheri F, Phenomenology of Disease Factors on the Formation of Iranian Islamic Identity of Young People from the Experts' Point of View. Journal of Educational Sciences from the Perspective of Islam. 2019, 15(8): 76-53
18) Haza F R, Trudy T M M, Femke van den B, Jeroen W K, Paul A BoelenCultural Identity Conflict and Psychological Well-Being in Bicultural Young Adults: Do Self-Concept Clarity and Self-Esteem Matter? 2021 ; 209(7):525-532.
19) Daryl R Van Tongeren 1, C Nathan DeWall 2, Sam A Hardy 3, Philip Schwadel 4
20) Olivetti, C., Patacchini, E., & Zenou, Y. (2020); "Mothers, peers, and gender-role identity", Journal of the European Economic Association, 18(1): 266-301. https://doi.org/10.1093/jeea/jvy050
21) Kroger, J. (1997); "Gender and Identity: The Intersection of Structure, Content, and Context", Sex Roles, 36:747–770. https://doi.org/10.1023/A:1025627206676.
22) Religious Identity and Morality: Evidence for Religious Residue and Decay in Moral Foundations2021 Nov;47(11):1550-1564. doi: 10.1177/0146167220970814. Epub 2021 Jan 11.
- چکیده مشاهده شده: 106 بار
- PDF دانلود شده: 61 بار