طراحی الگوی ویژندسازی منابع انسانی حوزۀ سلامت با رویکرد اسلامی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 9 شماره 1 (2023),
28 اسفند 2023
,
صفحه 107-121
https://doi.org/10.22037/jrrh.v9i1.35406
چکیده
سابقه و هدف: بیاطلاعی یا بیاعتنایی سازمان به هنجارها و ارزشهای اجتماعی آثار منفی بسیاري در زمینۀ جامعیت و ویژند سازمان در جامعه دارد. در این پژوهش تلاش شده است تا به پرسشهای اساسی در زمینۀ معیارهاي ویژندسازی بر اساس مبانی ایرانی-اسلامی پاسخ داده شود و الگوي ویژندسازی منابع انسانی را مبتنی بر فرهنگ و دستورهاي اسلامی ارائه کند.
روش کار: این پژوهش از نظر روش از انواع پژوهشهای ترکیبی (کیفی و کمّی)، از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات پیمایشی است. نتایج بهدستآمده از مرحلۀ کیفی پژوهش به طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی ویژندسازی منابع انسانی منجر شد. بر این اساس در بخش اول تحقیق بهمنظور ارائۀ الگویی جامع از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده شد و پس از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای ویژند منابع انسانی از طریق روش فراترکیب، برای ارائۀ ترکیب مطلوب مؤلفههای الگو بهگونهای که بتوان رابطۀ بین مقولههای ویژند منابع انسانی را بهینه نمود از روش الگوسازی ساختاری (ISM) استفاده شد و الگوی اولیه به دست آمد و سپس از طریق روش حداقل مربع جزئی (PLS) الگو اعتبارسنجی شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: الگوی موردنظر متشکل از هشت مقولۀ اصلی (ویژندسازی منابع انسانی-اسلامی، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، آموزش و توسعۀ منابع انسانی، رهبری سازمانی، عدالت سازمانی، رضایت و تعهد منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و ویژندسازی داخلی) و 43 مقولۀ فرعی است که میتواند الگوی ویژندسازی منابع انسانی را با رویکرد اسلامی نمایش دهد.
نتیجهگیری: هر سازمانی در حوزۀ سلامت در فرایند استعدادیابیهای خویش میتواند علاوه بر استفاده از اصول علمی شایستهسالاری و مدیریت استعدادها، شاخصههای اسلامی استخراجشده در این پژوهش را برای ویژندسازی خود به کار گیرد و درنهایت نیز با اتکا به اصول و مبانی دینی و اسلامی، با جذب و نگهداری نیروهایی مستعد، فرایند ویژندسازی خود را تکمیل نماید.
- اسلام؛ سلامت؛ طراحی الگو؛ مدیریت سازمانی
ارجاع به مقاله
مراجع
Eskandari K, Naghipoor V. The Role of Communicative Skills in Imam Ali’s Reign. Imam Ali΄ s Studies. 2015;5(10):1-18. (Full Text in Persian)
Arasanmi CN, Krishna A. Employer branding: perceived organisational support and employee retention–the mediating role of organisational commitment. Industrial and Commercial Training. 2019;51(3):174-83. (Full Text in Persian)
Yu KYT, Davis HM. Integrating job search behavior into the study of job seekers’ employer knowledge and organizational attraction. The International Journal of Human Resource Management. 2019;30(9):1448-76.
Ranjdoust S. Correlation of spiritual management with innovation and organizational performance of nurses. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(1):7-22. (Full Text in Persian)
Kashi ZM, Roudsari RP, Jafari H, Sayad A, Movafagh A. Healthcare Managers’ Decision-Making Adopting Islamic Approach: Theoretical Basis of Attitude and Approach of Islam in Decision-Making Process. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2018;4(3):103-17. (Full Text in Persian)
Mishra S, Kumar SP. E-recruitment and training comprehensiveness: untapped antecedents of employer branding. Industrial and commercial training. 2019.
Armstrong M, Taylor S. Armstrong's handbook of human resource management practice. 2020.
Skýpalová R, Vencourová M, Hynková V. Trends in Strategic Human Resource Management: Employer Brand Atractiveness. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research. 2021.
Küpper DM, Klein K, Völckner F. Gamifying employer branding: An integrating framework and research propositions for a new HRM approach in the digitized economy. Human Resource Management Review. 2021;31(1):100686.
Mölk A, Auer M. Designing brands and managing organizational politics: A qualitative case study of employer brand creation. European Management Journal. 2018;36(4):485-96.
Matongolo A, Kasekende F, Mafabi S. Employer branding and talent retention: perceptions of employees in higher education institutions in Uganda. Industrial and Commercial Training. 2018.
Nosratzehi A, Nastiezaie N, Salimi S. Designing a Human Dignity Management Model Based on Islamic Teachings. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(2):7-27. (Full Text in Persian)
Kashive N, Khanna VT, Bharthi MN. Employer branding through crowdsourcing: understanding the sentiments of employees. Journal of Indian Business Research. 2020.
Esgandari K, Jazani N, Memarzadeh Tehran G, Mousakhani M, Mohtashami A. Designing an Optimal Model for Human Resource Brand in Iranian’Estate Organizations (in Line with Human Resource Productivity). The Journal of Productivity Management. 2019;12(4 (47)):109-48.
Sanavifard R. Designing Brand Model of Employees Based on Individual and Organizational Values in Increasing Market Share (Case Study of Mellat Bank): Phd Thesis, Tehran: Payame Noor University,(In Persian); 2014.
Semnani BL, Fard RS. Employee branding model based on individual and organizational values in the Iranian banking industry. Asian economic and financial review. 2014;4(12):1726-40. (Full Text in Persian)
Saemian S, Mohamadian M, Mirmoeini H, Shahrokhy F. The Effect of Cultural Components on Personal Brand Model Based on Individual Competencies. Journal of cultural management. 2013;7(22):71-86. (Full Text in Persian)
Saemian S. Identification of Effective Factors on Competencies of Personal Brand In Human Capital. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources. 2015;1(3):131-53. (Full Text in Persian)
Morgan M. Personal branding: Create your value proposition. Strategic Finance. 2011;93(2):13.
Rampersad HK. A new blueprint for powerful and authentic personal branding. Performance Improvement. 2008;47(6):34-7.
Keshkar S, Ghafoori F, Aramon S. Identifying Iranian sport Human brand characteristics and the rate of social acceptance of it in the internal products
marketing of Iran. Research in Sport Management and Motor Behavior. 2016;6(11):91-104. (Full Text in Persian)
Esgandari K, NiaziGhaziyani F. Barresi-e Ta'sir-e Akhlagh-e Herfeei-e Modiran bar Mas'ooliat-Paziri-e Ejtemaei-e Anan dar Sherkat-e Palayesh-e Naft. Corporate social responsibility under the Petroleum; 2016. (Full Text in Persian)
Hamidianpur F, Ziaei Bideh A, Saeeda Ardakani M. Providing a Model for Assessing the Consequences of Employer Brand Equity with Use of SEM Approach. Journal of Business Administration Researches. 2013; 5(9):1-20. (Full Text in Persian)
Naghavi M, Hosseini SE, Ramezani Nexhad R, Keshkar S. Designing of Personal Brand Competency Model for Professional Sports Coaches. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2019; 15(30): 343-60. (Full Text in Persian)
Bakanauskienė I, Bendaravičienė R, Krikštolaitis R, Lydeka Z. Discovering an employer branding: identifying dimensions of employer’s attractiveness in university. Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2011, T 59. 2011.
Hadavand M, Farahmand Y editors. Investigating the Impact of Internal Brand on Citizenship Behavior of the Case Study: Corp Naz Co. First International Brand Strategy Conference,(In Persian) Commercial Insurance Companies of Yazd Province Journal of New Marketing Research; 2014.
Prevoo H. The effects of marketing-related activities on perceived job quality: Master thesis; 2008.
Melin E. Employer branding: Likenesses and differences between external and internal employer brand images. 2005.
Oladipo T, Iyamabo J, Otubanjo O. Employer branding: Moulding desired perceptions in current and potential employees. J Mgmt & Sustainability. 2013;3:55.
Tanwar K, Kumar A. Employer brand, person-organisation fit and employer of choice: Investigating the moderating effect of social media. Personnel Review. 2019.
- چکیده مشاهده شده: 139 بار
- PDF دانلود شده: 78 بار