دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English
    • العربية
مجله پژوهش در دین و سلامت
  • صفحه اصلی
  • شماره‌های مجله
    • شمارۀ جاری
    • شماره‌های آتی
    • بایگانی‌ها
  • دربارۀ
    • دربارۀ مجله
    • فوکوس و حیطه مجله
    • تیم سردبیری
    • تسلسل انتشار
    • بیانیۀ حریم خصوصی
    • بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها
  • سیاست مجله
    • سیاست تبلیغات
    • سیاست دسترسی آزاد
    • نحوۀ واکنش به اعتراض نویسندگان مقاله
    • اخلاق نشر
    • بیانیۀ حق نشر
    • سیاست مالی
  • راهنمای داوری
  • راهنمای نویسندگان
    • روش‌های ارسال مقاله به دفتر نشریه
    • نکات نگارشی
    • ساختار مقالات
    • روند بررسی مقاله
  • اطلاعیه‌ها
  • فرم‌ها
    • اظهارنامه
    • نوآوری مقاله
  • ارسال مقاله
  • پیشنهاد و انتقاد
  • پرسش‌های متداول
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 7 شماره 3 (2021): پاییز
  4. مقالۀ پژوهشی

دوره 7 شماره 3 (2021)

سپتامبر 2021

ارتقای سلامت ‏معنوی در دانشگاه نسل چهارم

  • سهراب جهانگیری‌فرد
  • حمید شفیع‌زاده
  • نادر سلیمانی

پژوهش در دین و سلامت , دوره 7 شماره 3 (2021), 11 سپتامبر 2021 , صفحه 92-110
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i3.34965 چاپ شده: 2021-09-11

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: توجه به سلامت‏ معنوی در جامعه و شرایط تغییر و تحولات کنونی به‌ویژه در حوزه‏های فناوری و اتفاق سریع آن، حاصل برنامه‏ریزی و عملکرد فرد است که به لحاظ نظری و عملی اهمیت بالایی دارد. ازاین‌رو، طرح این موضوع در حوزۀ آموزش‏ عالی به‌ویژه در دانشگاه ‏نسل ‏چهارم اهمیت آن را دوچندان می‏کند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش‎ حاضر بررسی شاخص‏های سلامت ‏معنوی و ارتقای آن در دانشگاه ‏نسل‏ چهارم بود.

روش کار: پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد کیفی-دلفی انجام شد. جامعۀ ‎پژوهش تمامی استادان شاخص در این ‏حوزه بود که از میان آنان 15 خبرۀ‏ دانشگاهی به‏‌روش نمونه‏گیری‏ هدفمند انتخاب شدند. داده‏ها با مصاحبۀ عمیق نیمه‏ساختار‏یافته گردآوری شد. روش‏ تحلیل ‏داده‏ها، تحلیل‎ محتوا با استفاده ‏از روش کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. اطلاعات به‌دست‏آمده از مصاحبه‏ها در قالب ابعاد، مؤلفه‏ها و شاخص‏ها طبقه‏بندی شد. برای اعتبارسنجی نیز از گروه کانونی شامل 9 نفر از متخصصان خبره در زمینۀ سلامت و نسل‏های دانشگاهی استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بُعد بینش با مؤلفه‏های مفروضات بنیادین و شاخص‏های ارتباط با خداوند و درک عالم هستی، دین‌داری و آگاهی و بُعد منش با مؤلفه‏های ارزش‏ها، هنجارها و شاخص‏های اخلاق‌مداری، خودآگاهی، امید و وجدان‏کاری و بُعد کُنش با مؤلفه‏های رفتارها، عملکردها و شاخص‏های آموزش، هدفمندی، تأثیرگذاری در جامعه، مهارت‏محور و روحیۀ کار گروهی از اهم موارد جهت ارتقای سلامت ‏معنوی در دانشگاه ‏نسل ‏چهارم بود.

نتیجه‌گیری: توجه به یافته‏ها در حوزه‏های بینش، منش و کُنش از مهم‌ترین الزامات به‌منظور ارتقای سلامت ‏معنوی در دانشگاه ‏نسل ‏چهارم است که باید در کنار ویژگی‏های دیگر این نسل ‏دانشگاهی به آن توجه ویژه شود. نظر به انسان‏محوربودن فعالیت‏های دانشگاهی به‌ویژه در نسل‏ چهارم، تربیتِ سرمایۀ انسانیِ سالم در همۀ ابعاد به‌ویژه بُعد معنوی در دانشگاه ‏نسل ‏چهارم که جامعه‏ محور نیز است، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

کلمات کلیدی:
  • آموزش ‏عالی؛ دانشگاه؛ دانشگاه ‏نسل‏ چهارم؛ سلامت؛ سلامت‏ معنوی
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
جهانگیری‌فرد س, شفیع‌زاده ح, سلیمانی ن. ارتقای سلامت ‏معنوی در دانشگاه نسل چهارم. JRRH [اینترنت]. 11 سپتامبر 2021 [ارجاع شده 14 نوامبر 2025];7(3):92-110. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/34965
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Abbasi M, Shamsi Gooshki E, Movahedi H, Saffari S. Spiritual Care at the End of Life (Systematic Review). Medical Ethics Quarterly. 2014;8:97-131. )Full Text in Persian)

Hajiesmaeili M, Abbasi M, Jafari N, Abdoljabari M, Fani M, Mesri M, et al. Spiritual health concept: A hybridized study. Medical History Journal. 2016;6(21):15-49. )Full Text in Persian)

Bahrami M, Babaei R, Foruohar A, Nazari A, Zahrakar K. Role of spiritual health dimensions in explaining wedlock communicative patterns between women teachers in Karaj. History Medical Journal. 2015;6(21):51-81. (Full Text in Persian)

Arteta BM, Giachetti RE. A measure of agility as the complexity of the enterprise system. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing. 2004;20(6):495-503.

Papadimitriou A. Beyond rhetoric: Reinventing the public mission of higher education. Springer; 2020.26:1-4

Oztel H. Fourth generation university: Co-creating a sustainable future. Journal: Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals Quality Education. 2019:1-13.

Manning P. Methods for Human History: Springer; 2020.

Marginson S. Higher education in East Asia and Singapore: rise of the Confucian Model. Higher Education. 2011;61(5):587-611.

Etzkowitz H. Innovation in Innovation: The Triple

Helix of University-Industry-Government Relations. 2003;42(3):293-337.

Perez-Esparrells C, Orduna-Malea E. Do the technical universities exhibit distinct behaviour in global university rankings? A Times Higher Education (THE) case study. Journal of Engineering and Technology Management. 2018;48:97-108.

Välimaa J, Nokkala T. The dimensions of social dynamics in comparative studies on higher education. Higher Education. 2014;67(4):423-37.

Documets WB. Constitution of the World Health Organization;1996:1.

Abbasi M, Azizi F, Shamsi Goshki E, Naseri Rad M, Akbari Lakeh M. Conceptual definition and operationalization of spiritual health: a methodological study. Medical Ethics Journal. 2012;6(20):11-44. (Full Text in Persian)

Salarifar MR, Azarbayjani M, Rahiminejad A. Theoretical measures of religious. Theoretical and psychometrics scale religious selected conference papers. Tehran: Seminiary and university publication 2005.

Como JM. Spiritual practice: a literature review related to spiritual health and health outcomes. Holistic nursing practice. 2007;21(5):224-36.

George LK, Larson DB, Koenig HG, McCullough ME. Spirituality and health: What we know, what we need to know. Journal of social and clinical psychology. 2000;19(1):102-16.

Hungelmann J, Kenkel-Rossi E, Klassen L, Stollenwerk RM. Spiritual well-being in older adults: Harmonious interconnectedness. Journal of religion and Health. 1985;24(2):147-53.

Hawks SR, Hull ML, Thalman RL, Richins PM. Review of spiritual health: definition, role, and intervention strategies in health promotion. American journal of Health promotion. 1995;9(5):371-8.

Gomez R, Fisher JW. Domains of spiritual well-being and development and validation of the Spiritual Well-Being Questionnaire. Personality and individual differences. 2003;35(8):1975-91.

Bolhari J. Institutionalization of spirituality in the concept of spiritual health. Medical Ethics Journal. 2011;2(14):105-12. (Full Text in Persian)

Edward H. New York: Mc Grw Hill Series 2002; 1996. “Spirituality: The New Frontier”, Psychological Testing at work; p. 137. Chaper 12.

Lowe R, Yasuhara Y. The origins of higher learning: knowledge networks and the early development of universities: Taylor & Francis; 2016.

Gregory D, Meusburger P, Suarsana L. Power, knowledge, and space: A geographical introduction. Geographies of knowledge and power: Springer; 2015. p. 1-18.

Leff G. The trivium and the three philosophies. A History of the University in Europe. 1992;1:307-36.

Frodeman R, Klein JT, Pacheco RCDS. The Oxford handbook of interdisciplinarity: Oxford University Press; 2017.

Pietsch T. Empire of scholars: Universities, networks and the British academic world 1850-1939: Manchester University Press; 2015.

Whyte WH. Redbrick: A social and architectural history of Britain's civic universities: Oxford University Press, USA; 2015.

Lukovics M, Zuti B. Successful universities towards the improvement of regional competitiveness:‘fourth generation’universities. Available at SSRN 3022717. 2017.

Samadi-Miarkolaei H, Samadi-Miarkolaei H. Towards the Wise University: the Third Academic Revolution %J Science and Technology Policy Letters. Journal of Science and Technology Policy Letters. 2019; 9(2):43-66. )Full Text in Persian)

Duc NH. The Third Generation University in the Context of the Fourth Industrial Revolution. VNU Journal of Science: Education Research. 2020;36(1).

Cai Y, Liu C. The role of university as institutional entrepreneur in regional innovation system: Towards an analytical framework. Examining the Role of Entrepreneurial Universities in Regional Development: IGI Global; 2020. p. 133-55.

Lukovics M, Zuti B. New functions of universities in century XXI towards “Fourth Generation” universities. academia edu. 2017;9.

Hayter CS, Lubynsky R, Maroulis S. Who is the academic entrepreneur? The role of graduate students in the development of university spinoffs. The Journal of Technology Transfer. 2017;42(6):1237-54.

Laptevа AV, Efimov VS. New generation of universities. University 4.0. Journal of Siberian Federal University. 2016;9(11):2681-95.

Zuti B, Lukovics M. ”Fourth Generation” Universities and Regional Development. ERSA international workshop. 2015:14-31.

Etuk GK. Innovations in Nigerian Universities: Perspectives of an Insider from a" Fourth Generation" University. International Journal of Higher Education. 2015;4(3):218-32.

Penn-Edwards S, Donnison S. A fourth generation approach to transition in the first year in higher education: First year in higher education community of practice (FYHECoP). International Journal of the First Year in Higher Education. 2014;5(1):31-41.

Secundo G, Elia G. A performance measurement system for academic entrepreneurship: a case study. Measuring Business Excellence. 2014;18(3):23-37.

Sadeghi M, Niazazari K, Taghvaeei Yazdi M. Examining the dimensions of the virtual approach to the development of fourth generation universities. Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2019;9(36):41-25. (Full Text in Persian)

Yaghoubi N, Dehghani M, Omidvar M. Entrepreneurial University Agility Model with Knowledge Management Approach. Management Researches. 2019;12(43):185-204.

Mousavi SH, Salehi Omran I, Mousavi SM, Ferasatkhah M. Identifying the Barriers to Entrepreneurial University Ecosystem Development. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences. 2020;6(4):35-51. (Full Text in Persian)

Goudarzvand Chegini M. The fourth generation university labor; and action approach (case studies: Cambridge, Stanford, and Harvard universities. Iranian Journal of Engineering Education. 2018;20(78):1-16. (Full Text in Persian)

Malekian F, Kaviani E, Karamafrooz MJ. Desingning the Entrepreneurial University Model based on Grounded theory (case study: units of Islamic Azad University of West Iran. Journal of Management and Planning In Educational System. 2019;12(2):41-74. (Full Text in Persian)

Pourezzat A, Ghasemi F. Impression of excellence-directed and knowledge-based libraries Along the development of new generations of university. Journal of Academic librarianship and Information Research. 2018;51(4):13-38. (Full Text in Persian)

Fazel A, Kamalian A, Rowshan A. Identification of effective dimensions and components on academic human resources empowerment, emphasizing the third and fourth generation of universities with fuzzy delphi approach: presenting a conceptual model. Education Strategies in Medical Sciences. 2017;10(6):455-68. (Full Text in Persian)

Mehdi R, Shafi'i M. Role-building and capacity building of fourth generation universities for local and regional development. Journal of Industry and University. 2018;10(35):1-22. (Full Text in Persian)

Carayannis EG, Rakhmatullin R. The quadruple/quintuple innovation helixes and smart specialisation strategies for sustainable and inclusive growth in Europe and beyond. Journal of the Knowledge Economy. 2014;5(2):212-39.

Patton MQ. Essentials of utilization-focused evaluation: Sage; 2011.

Neale P, Thapa S, Boyce C. Preparing a case study: A guide for designing and conducting a case study for evaluation input: Pathfinder international Watertown, MA; 2006.

Omidvari S. Spiritual health; concepts and challenges. Interdisciplinary Quranic Studies. 2009;1:5-17. (Full Text in Persian)

Azizi F. Spiritual health A New Dimension of Health. Tehran: Hoghooghi Publication. 2014:8-15. (Full Text in Persian)

Fazel A, Kamalian A, Rowshan A. Identification of effective dimensions and components on academic human resources empowerment, emphasizing the third and fourth generation of universities with fuzzy delphi approach: presenting a conceptual model. Education Strategies in Medical Sciences. 2017;10(6):455-68. (Full Text in Persian)

  • چکیده مشاهده شده: 571 بار
  • PDF دانلود شده: 271 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • العربية
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons Attribution 4.0 International License

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان شهید اعرابی (پروانه)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شمارۀ 2، طبقۀ 7، مرکز مطالعات دین و سلامت.

کد پستی: 1985717443

تلفن: 22439850-21-98+ و 23872343-21-98+

رایانامه: jrrh@sbmu.ac.ir                                                                                

 وب سایت: www.journals.sbmu.ac.ir/jrrh

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریۀ پژوهش در دین و سلامت است.

قدرت یافته از OJSPlus