تدوین الگوی عوامل مؤثر بر گسترش وقف و ورود خیّران به ورزش با رویکرد توسعۀ عدالت ورزشی و ارتقای سلامت جامعه
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 8 شماره 2 (2022),
20 خرداد 2022
,
صفحه 20-35
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i2.33967
چکیده
سابقه و هدف: یکی از مهمترین مسائلی که امروزه باید به آن توجه داشت تأثیر نقش وقف و امور خیریه در تأمین نیازهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است. اینکه وقف تا چه حد میتواند در رفع کمبودها و شکوفایی ورزش کشور مفید واقع شود، نیازمند بحث و بررسی عمیق صاحبنظران و کارشناسان حوزۀ ورزش است. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر گسترش وقف و ورود خيران در حوزۀ ورزش بود.
روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ راهبردی کمّی است. جامعۀ آماری شامل صاحبنظران این حوزه و مجمع خیّران سلامت و انجمن خیّران مدرسهساز بود که بهطور مستقیم با چالشها و رهیافتهای ورود خیّران در ورزش آشنایی داشتند. روش نمونهگیری بهصورت غيراحتمالي با انتخاب هدفمند و با حداکثر بیست تنوع یا ناهمگونی بود. بر این اساس 360 نفر نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مستخرج از مطالعات و بررسی مبانی نظری بود که هفت نفر از متخصصان روایی آن را تأیید کردند و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ در حد مطلوب به اثبات رسید. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عامل تأییدی بارهای عاملی عوامل تشکیلدهنده بالاتر از 4/0 بود که تأیید میشود. همچنین شاخصهاي ارزيابي کليت الگوی معادلۀ ساختاري با توجه به دامنۀ مطلوب اين شاخصها درمجموع بيانگر اين است که الگوی مفروض تدوينشده توسط دادههاي پژوهش حمايت ميشود. به عبارت ديگر، برازش دادهها به الگو برقرار است و همگي شاخصها جز شاخص نسبت کایاسکوئر به درجۀ آزادی دلالت بر مطلوبيت الگوی اندازهگیری الگوی ورود خیّران در ورزش دارد.
نتیجهگیری: ورود خیّران به ورزش میتواند نوعی جذب سرمایۀ مناسب باشد که فضاهای ورزشی استانداردی در همۀ نقاط کشور ساخته شود و همۀ آحاد جامعه بهصورت مساوی از این اماکن استفاده نمایند. این امر با هدف توسعۀ ابعاد مختلف آن نیازمند پیوند با نهادهای دیگر ازجمله اقتصاد، بهداشت و سلامت، نظام تربیتی در سطح حاکمیت و سیاستگذاری است تا با یادگیری سیاستهای ورزشی الگوهای کاربردی و متناسب را به کار گرفت.
- تندرستی؛ فعالیت بدنی؛ مشارکت اجتماعی؛ وقف
ارجاع به مقاله
مراجع
Afroozeh MS, Afrouzeh H, Kameli F. Identifying
the effective factors of donors and endowment attracting in sport. Sport management studies. 2018;9(46):157-74. (Full Text in Persian)
Brown M, Point K. Should My Advertising Stimulate an Emotional Response? Retrieved April. 2009;10:2017.
Jahaniyan N. A Jurisprudential And Economic Study Of Ownership In ‘Waqf’. Eghtesad-e Islami. 2010;10(38):5-32. (Full Text in Persian)
Soltanian A, Bahreiny F, Namazi S, Amiri M, Ghaedi H, Kohan G. Mental Health of high school students and its effective factors in Bushehr Province. ISMJ. 2005;7(2):173-82. (Full Text in Persian)
Asadi M, Barati Moghadam B, Naghavikoljahi M. The relationship between dimensions of Islamic lifestyle and happiness among the students of Kharazmi University. Islam And Health Journal. 2015;2(1):33-8. (Full Text in Persian)
Fani M, Abdoljabbari M, Atashzadeh-Shoorideh F, Karamkhani M. The criteria of healthy humans from the perspective of religious texts. J Res Relig Health. 2017;4(1):104-17. (Full Text in Persian)
Heydari Fard S, Sharifian E. Identification and comparison of barriers to donor’s contributions to development of sport facility. Sport management studies. 2017;9(41):81-96. (Full Text in Persian)
Nasirzadeh AM, Farahani A, Khezri H. Designing Implementing Strategy Model for General Department of Sport and Youth of Kerman Province by BSC Approach. Applied Research in Sport Management. 2014;3(2):11-26. (Full Text in Persian)
Rowe K, Karg A, Sherry E. Community-oriented practice: Examining corporate social responsibility and development activities in professional sport. Sport Management Review. 2019;22(3):363-78.
Peluso AM, Rizzo C, Pino G. Controversial sports sponsorships: Effects of sponsor moral appropriateness and self-team connection on sponsored teams and external benefit perceptions. Journal of Business Research. 2019;98:339-51.
Khadem AR. Identifying and Modeling Factors Affecting the Attraction of Charity Resources and Endowed with Women's Sports. 2019. (Full Text in Persian)
Stevens PA. A stochastic frontier analysis of English and Welsh universities. Education Economics. 2005;13(4):355-74.
Filo K, Funk D, O’Brien D. The antecedents and outcomes of attachment and sponsor image within charity sport events. Journal of Sport Management. 2010;24(6):623-48.
Hassanshahi H, Qharman-Tabizi K, Sharifian E. Assessing the position of endowment and sports charity among the endowments of Kerman province. The first
national conference on the achievements of sports science and healt. The first national conference on the achievements of sports science and health; Abadan-Iran: Abadan University of Medical Sciences; 2017. (Full Text in Persian)
Pakdaman M, Sari M, Montazeralfaraj R, Fallahzadeh H. Management Pattern of Health Benefactors’ Collaboration in Medical Sciences Universities of Iran. Journal of Community Health Research. 2019;8(3):164-76. (Full Text in Persian)
Yaghobi A, Pourkiani M, Emami F, Alavi SH. Providing a Qualitative Model of Factors Affecting the Attraction of the Country's Student Sports Donors (Based on foundation data theorizing). Research on educational Sport. 2021;8(21):59-84. (Full Text in Persian)
Amiriparian S, Doroudian AA, Honari H, Safania A. Designing a comprehensive model for attracting donors in sports with the foundation s data theory approch. Sociological Cultural Studies. 2021;11(4):31-62. (Full Text in Persian)
Ko YJ, Rhee YC, Walker M, Lee J-H. What motivates donors to athletic programs: A new model of donor behavior. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. 2014;43(3):523-46.
Wang L, Graddy E. Social capital, volunteering, and charitable giving. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations. 2008; 19(1): 23-42.
Keshavarz L, Hamidi M, Goodarzi M, Sajadi SN. Establishing a Performance Management System for the National Olympic Committee: by the Balance Scorecard Approach. Scientific Journal Of Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2014;1(1):21-30. (Full Text in Persian)
Woolf J, Heere B, Walker M. Do charity sport events function as “brandfests” in the development of brand community? Journal of Sport Management. 2013;27(2):95-107.
Kirkesæther E. The link between corporations' (sponsors') motives behindsport sponsorship activities and the attractiveness characteristics of sport sponsorship objects: a comparative case study of The Norwegian association of orienteering and The Norwegian football association as sponsorship objects 2011.
Seyed Bagheri S, Sharifian I. Identifying and prioritizing the financial barriers of private companies to sports-heroism. Research in Sports Management and Motor Behavior. 2017;7(13):55-66. (Full Text in Persian)
Khosravizadeh E, Bahrami A, Haghdadi A. Investment and involvement barriers of private sector in Markazi province sport. Sport Management Studies. 2014;6(24):207-22. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 281 بار
- pdf دانلود شده: 129 بار