مقایسۀ هوش معنوی در افراد دارای سبکهای هویت متفاوت
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 8 شماره 4 (2022),
13 آذر 2022
,
صفحه 23-33
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i4.33803
چکیده
سابقه و هدف: امروزه هوش معنوی از مهمترین مباحثی است که در تمامی ابعاد سلامت انسان مطرح شده است و نقش پررنگی دارد. برخورداري از هوش معنوي بالا به كادرهاي درماني كمك میكند تا به خدماتي كه به بيماران و جامعه ارائه میدهند، با معنی و هدفمند بنگرند. مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ هوش معنوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به سبکهای هویت صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش مطالعهای مقطعی از نوع علّی-مقایسهاي است. در پژوهش حاضر 693 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بهروش نمونهگیري خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت ارزیابی سبکهای هویت از پرسشنامۀ هویت برزونسکی و برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامۀ هوش معنوی کینگ استفاده شد. دادهها پس از جمعآوري با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه تجزيهوتحليل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد نمرات هوش معنوی در دانشجویانی که دارای سبک هویتی اطلاعاتی بودند بهطور معناداری بالاتر از سبکهای هنجاری و اجتنابی بود. همچنین بین دو گروه دانشجویان با سبک هویتی هنجاری و اجتنابی در متغیّر هوش معنوی تفاوت معنادار وجود داشت و نمرات هوش معنوی در دانشجویان با سبک هویتی هنجاری بهطور معناداری بالاتر از گروهی بود که سبک هویتی اجتنابی داشتند.
نتیجهگیری: سبک هویت از عوامل مهم در بررسی هوش معنوی است؛ ازاینرو توجه به سبکهای هویت دانشجویان میتواند در افزایش هوش معنوی آنان تأثیرگذار باشد.
- دانشجویان؛ معنویت؛ هوش
ارجاع به مقاله
مراجع
Seaton CL, Beaumont SL. Individual differences in identity styles predict proactive forms of positive adjustment. Identity: An International Journal of Theory and Research. 2008;8(3):249-68.
Kroger J. Identity development: Adolescence through adulthood: Sage publications; 2006.
Crocetti E, Salmela-Aro K. The multifaceted nature of identity: Toward integrative perspectives on processes, pathways, and contexts. 2018.
Jung E. Erfassung und Behandlung von Jugendlichen mit einer Identitätsstörung: University_of_Basel; 2014.
Jung E, Pick O, Schlüter-Müller S, Schmeck K, Goth K. Identity development in adolescents with mental problems. Child and adolescent psychiatry and mental health. 2013;7(1):1-8.
Scharff JS, Scharff DE. Object relations therapy of physical and sexual trauma: Jason Aronson; 2008.
Berzonsky MD, Kuk LS. Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and individual differences. 2005;39(1):235-47.
Duries B, Soenens B, Beyers W. Personality, identity style and religiosity. Journal Personal. 2004; 5(1):56-61.
Berman AM, Schwartz SJ, Kurtines WM, Berman SL. The process of exploration in identity formation: The role of style and competence. Journal of adolescence. 2001;24(4):513-28.
Barghi Moghaddam J, Mosharraf Javadi B, Mozaffari SSA, Garousi Farshi MT. Relationship between Identity Styles with Motivation Factors and Success Feeling. The Journal of Productivity Management. 2009;3(4(11)):135-56. (Full Text in Persian)
Berzonsky MD. Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes. Personality and individual differences. 2008;44(3):645-55.
Berzonsky MD. Self-construction over the life-span: A process perspective on identity formation. 1990.
Sadeghi R, Tajikzadeh F, Mehrabizadeh HM. The Relationship between Personality Traits and Identity Styles in Students. Journal of ilam university of medical sciences. 2014;22:206-16. (Full Text in Persian)
McMullen B. Spiritual intelligence. BMJ. 2003;326 (Suppl S3).
Macdonald J, editor Spiritual Health in older men. Proceeding of the 1th on Seminar Older men and Community; 2002.
Emmons RA. Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the psychology
of Religion. 2000;10(1):3-26.
Vaughan F. What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 2002;42(2):16-33.
McSherry W, Draper P, Kendrick D. The construct validity of a rating scale designed to assess spirituality and spiritual care. International Journal of Nursing Studies. 2002;39(7):723-34.
Pinto CT, Pinto S. From spiritual intelligence to spiritual care: A transformative approach to holistic practice. Nurse Education in Practice. 2020;47:102823.
Duriez B, Soenens B. Personality, identity styles, and religiosity: An integrative study among late and middle adolescents. Journal of adolescence. 2006; 29(1): 119-35.
Dehestani M, ZadehMohammadi A, Mohammadi S. The extent of religiosity and its relationship with university students identity styles. Journal of Behavioral Sciences Research. 2012;6(2):171-9. (Full Text in Persian)
Cisheng W, Shah MS, Jamala B, Aqeel M, Ahmed A, Gul M. The Moderating Role of Spiritual Intelligence on the relationship between Emotional Intelligence and Identity Development in Adolescents. Foundation University Journal of Psychology. 2017; 1(1):77-107.
Zareh L, Ghazanfari A. Relationship between spiritual intelligence and attachment styles with identity in students at the universities of Isfahan Province. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2014;4(9):1.
Mashayekhi Dolatabadi M, Mohammadi M. Resilience and spiritual intelligence predictors of as academic self-efficacy in urban and rural students. Journal of school psychology. 2014;3(2):205-25. (Full Text in Persian)
Berzonsky M. Identity style inventory. Unpublished measure, State University of New York, Cortland. 1992.
Crocetti E, Rubini M, Berzonsky MD, Meeus W. Brief report: The identity style inventory–validation in Italian adolescents and college students. Journal of adolescence. 2009;32(2):425-33.
Duriez B, Smits I, Goossens L. The relation between identity styles and religiosity in adolescence: Evidence from a longitudinal perspective. Personality and Individual Differences. 2008;44(4):1022-31.
Askarizadeh G, Poormirzaei M, Hajmohammadi R. Identity processing styles and cell phone addiction: The mediating role of religious coping. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2017;3(1):18-29. (Full Text in Persian)
Khoshnudi M, Safari A, Qanea-al-Hosseyni M, Parvaz NN. Investigating the Relationship of Saying Prayers with Depression and Students' Type of Identity Style. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(2):28-40. (Full Text in Persian)
Yadollahpour M, Mahdavifar H, Hasanzadeh R. Intervention of religion-based education in depression syndrome among married women attending cultural centers in Babol. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat.. 2019;5(1):64-75. (Full Text in Persian)
Karimi N, Mousavi S, Falah-Neudehi M. The Prediction of Psychological Well-being Based on the Components of Religious Attitude and Self-esteem among the Elderly in Ahvaz, Iran. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;6(4):88-100. (Full Text in Persian)
Zahirikhah N, Maneei K, Sakhtsar M. Relationship of religious beliefs and coping styles with emotional intelligence among high school students in Shush. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2018;4(3):83-92. (Full Text in Persian)
Rezapour M. Comparing the Relationship Between Identity Styles and Academic Achievement of Shahed and non Shahed students. Clinical Psychology and Personality. 2019;16(2):53-64. (Full Text in Persian)
Berzonsky MD, Kuk LS. Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of adolescent research. 2000;15(1):81-98.
Berzonsky MD. Identity processing style, self-construction, and personal epistemic assumptions: A social-cognitive perspective. European journal of developmental psychology. 2004;1(4):303-15.
Lehman DR, Chiu C-y, Schaller M. Psychology and culture. Annu Rev Psychol. 2004;55:689-714.
Berzonsky MD. Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity. 2003;3(2):131-42.
Elkins M, Cavendish R. Developing a plan for pediatric spiritual care. Holistic Nursing Practice. 2004;18(4):179-84.
King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Unpublished Master’s Thesis, Trent University, Peterborough, Ontario, Canada. 2009.
- چکیده مشاهده شده: 275 بار
- PDF دانلود شده: 155 بار