تأثير آموزش راههاي معنايابي بر اساس آموزههای قرآنی بر ميزان شادماني دینپژوهان دختر
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 4 (2021),
22 December 2021
,
صفحه 90-102
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i4.32947
چکیده
سابقه و هدف: بامعنابودن موجب شادی میشود و به اشخاص اجازه ميدهد رويدادها را تفسير کنند و دربارۀ نحوۀ زندگي و خواستههاي انسان در زندگي براي خويش ارزشهايي تدارک ببينند. ازآنجاکه آیات الهی راه و روش زندگی معنادار را ارائه نموده است، پژوهش حاضر بهمنظور بررسي تأثير راههاي معنايابي بر اساس آموزههاي قرآنی بر ميزان شادماني دینپژوهان دختر شهر قم صورت گرفته است.
روش کار: اين پژوهش از نوع نيمهتجربي همراه با پيشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است که بهصورت مشاورۀ گروهي و در هشت جلسه برگزار شده است. جامعۀ آماري پژوهش تمامی دینپژوهان دختر شهر قم در نيمسال اول تحصيلي 98-1397 و نمونۀ پژوهش 60 دینپژوه دختر با دامنۀ سني 18 تا 25 در مقطع کارشناسي بود که بهصورت داوطلبانه در مشاورۀ گروهي ثبت نام نمودند و بهصورت تصادفي در دو گروه 30 نفرۀ کنترل و آزمايش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ شادماني آکسفورد بود. براي تجزيهوتحليل دادهها از روشهاي آمار توصيفي و تحلیلی (تحليل کوواريانس) استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: تحليل دادهها نشان ميدهد که ميانگين نمرات شادماني گروه آزمايش قبل از مداخله 40/31+51/94 و بعد از مشاورۀ گروهي 87/14+13/130 تغییر کرد. بنابراين ميانگين گروه آزمايش در مرحلۀ پسآزمون بيشتر بود. درنتیجه راههاي معنايابي بر اساس آموزههاي قرآنی بر ميزان شادماني دینپژوهان مؤثر بوده است (001/0P<).
نتیجهگیری: ازآنجاکه آیات الهی راه و روش زندگی معنادار را به بهترین شیوه تبیین نموده است پیشنهاد میشود در آموزشهای مؤسسات آموزشی از مفاهیم این آیات برای ایجاد شادمانی در دانشآموزان، دانشجویان و دینپژوهان استفاده شود.
- آموزههاي قرآنی؛ راههاي معنايابي؛ شادماني
ارجاع به مقاله
مراجع
Argyle M, Martin M, Lu L. Testing for stress and happiness: The role of social and cognitive factors. Stress and emotion. 1995;15:173-87.
Valois RF, Zullig KJ, Huebner ES, Drane JW. Physical activity behaviors and perceived life satisfaction among public high school adolescents. Journal of school health. 2004;74(2):59-65.
Strack F, Argyle M, Schwarz N. Subjective well-being: An interdisciplinary perspective. 2007.
Myers DG, Diener E. Who is happy? Psychological science. 1995;6(1):10-9.
Moradi M, Jafari E, Abedi M. Happiness and personality: A review study. Advances in cognitive science. 2005;7(2):60-71. (Full Text in Persian)
Karami-Nouri R, Mocrie A, Mohammadifar M, Yazdani-Esmaeili M. The Study of Happiness & Well Being And The Role of Different Factors For Them Among Students of Tehran University. Journal of Psychology and Education 2002;32(1):3-41. (Full Text in Persian)
Shah-Jafari E, Abedi MR, Dirikvandi H. Shadmani va Avamel Moaser bar An. Advances in Cognitive Sciences. 2002;4(3):50-8. (Full Text in Persian)
Frankl VE. The feeling of meaninglessness: A challenge to psychotherapy. The American Journal of Psychoanalysis. 1972;32(1):85-9.
Rogers CR. A way of being: Houghton Mifflin Harcourt; 1995.
Vaughan F. What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 2002;42(2):16-33.
Mayer JD. Spiritual intelligence or spiritual consciousness? The international Journal for the Psychology of Religion. 2000;10(1):47-56.
Ryan RM, Deci EL. To be happy or to be self-fulfilled: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual review of psychology. 2001;52(16):141-66.
Freedman JL. Happy people: What happiness is, who has it, and why: Harcourt Brace Jovanovich; 1978.
Ghadampour E, Beiranvand K. The effectiveness of logo-therapy training on happiness and Academic vitality of students. Advances in Cognitive Sciences. 2018;19(4):43-56. (Full Text in Persian)
Baumeister R. Meanings of life New York: Guilford. 1991.
Frankl V. The unheard cry for meaning. New York: Simon & Schuster; 1985.
Souri H. The effect of group logo therapy training on frustration and aggression of male high school students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2015;16(1):118-25. (Full Text in Persian)
Schlechty PC. Creating great schools six critical systems at the heart of educational innovation. 2005.
Linnenbrink EA, Pintrich PR. The role of self-efficacy beliefs instudent engagement and learning intheclassroom. Reading & Writing Quarterly. 2003;19(2):119-37.
Argyle M, Hills P. Religious experiences and their relations with happiness and personality. The international journal for the psychology of religion. 2000;10(3):157-72.
Hadinezhad H, Zareei F. Reliability, Validity, and Normalization of the Oxford Happiness Questionnaire. Psychological Research. 2010;12(1):62-77. (Full Text in Persian)
Sheikhmoonesi F, Zarghami M, Khademloo M, Alimohammadi MM. Happiness and associated demographic factors among medical students of Mazandaran University of Medical Sciences, 2010. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2013;22(97):132-7. (Full Text in Persian)
Javad E, Farhad M, Masoud Gholamali L. The Relationship between Meaning of Life and Optimism with Subjective Well-being. Journal of Psychology. 2013;17(1):3-17. (Full Text in Persian)
Hedayati N. Tehran: Allameh Tabataba'i University; Asarbakhshi Moshavereh Goroohi be Ravesh Mana-Daramani (Frankel) bar Kahesh Naomidi dar Noojanvanan Honarestan-e Azadegan-e Saghez. (Full Text in Persian)
Fakhar F, Navayinezhad S, Foroughan M. The Role of Group Counseling With Logo-Therapeutic Approach on the Mental Health of Older Women. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2008; 3(1):58-67. (Full Text in Persian)
Nasiri H, Jokar B. The Relationship between Life's Meaningfulness, Hope, Happiness, Life Satisfaction and Depression. Women in Development & Politics. 2008;6(2):157-76. (Full Text in Persian)
Souri H. The Effect of Group Logo Therapy Training on Frustration and Aggression of Male High School Students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2017;16(1):118-25. (Full Text in Persian)
Bahrami F, Ramezani-Farani A. Religious Orientation (Internal and External) Effects on Aged Mental Health. Archives of Rehabilitation. 2005;6(1(:42-7. (Full Text in Persian)
Janbozorgi M. Religious orientation and mental health. Pejouhesh dar Pezeshki (Research in Medicine). 2007;31(4):345-50. (Full Text in Persian)
Kalantari M, Javad-Zadeh A. Barresi-e Asar-Bakhshi-e Ma'na-Darmani-e Goruhi ba Roykard-e Islami bar Behzisti-e Ravashenakhti-e Zanan. The Eslamic Journal of Woman and the Family. 2014;2(2):43-55. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 241 بار
- PDF دانلود شده: 113 بار