نقش میانجی هوش معنوی در ارتباط بین نداشتن تقیّد اخلاقی و اعتیاد به شبکههای مجازی دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 4 (2021),
22 دی 2021
,
صفحه 61-74
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i4.32901
چکیده
سابقه و هدف: شبکههای مجازی پرطرفدارترین وسیله برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات است که کاربرد گستردۀ آن به اعتیاد به آن منجر شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی هوش معنوی در ارتباط بین نداشتن تقیّد اخلاقی و اعتیاد به شبکههای مجازی انجام گرفته است.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماري پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دورۀ دوم متوسطۀ مدارس دولتي شهر اردبیل در سال تحصيلي 99-1398 بود که از میان آنان نمونهای به حجم 360 نفر بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد و به پرسشنامههای اعتیاد به شبکههای مجازی، نداشتن تقیّد اخلاقی و هوش معنوی پاسخ دادند. دادهها نیز با شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و الگوی روابط ساختاری تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که اعتیاد به شبکههای مجازی با نمرۀ نداشتن تقیّد اخلاقی و مؤلفههای آن ارتباط مثبت و با نمرۀ کل هوش معنوی ارتباط منفی داشت. همچنین هوش معنوی با نمرۀ کل نداشتن تقیّد اخلاقی و مؤلفههای توجیه اخلاقی، مقایسۀ سودمند، زبان مدبرانه، جابجایی مسئولیت، پخش مسئولیت و غیرانسانیکردن ارتباط منفی داشت (001/0>P). شاخصهاي برازش الگو نيز تأثیرنداشتن تقیّد اخلاقی بر اعتیاد به شبکههای مجازی را با میانجیگری هوش معنوی تأييد كرد.
نتیجهگیری: با توجه به نقشنداشتن تقیّد اخلاقی و هوش معنوی در اعتیاد به شبکههای مجازی بهترتیب برگزاری کارگاههای آموزشی در مدارس جهت آگاهسازی دانشآموزان از عوارض اعتیاد به شبکههای مجازی و آموزش مهارتهای مدیریت پرخاشگری و ارتقای سطح هوش معنوی پیشنهاد میگردد.
- شبکه¬های مجازی؛ نداشتن تقیّد اخلاقی؛ هوش معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
Barat Dastjerdi N, Sayadi S. Relationship between using social networks and internet addiction and depression among students. Journal of Research in Behavioral Sciences 2013;10(5):332-41. (Full Text in Persian)
Akbari M, Zahedfar K, Ayagh Z. Understanding the users’ initial trust of social networks. Journal of Information and Communication Technology. 2018;8(27):81-94. (Full Text in Persian)
Firth J, Torous J, Stubbs B, Firth JA, Steiner GZ, Smith L, et al. The “online brain”: how the Internet may be changing our cognition. World Psychiatry. 2019;18(2):119-29.
Sirola A, Kaakinen M, Savolainen I, Oksanen A. Loneliness and online gambling-community participation of young social media users. Computers in Human Behavior. 2019;95:136-45.
Liu Q-Q, Zhang D-J, Yang X-J, Zhang C-Y, Fan C-Y, Zhou Z-K. Perceived stress and mobile phone addiction in Chinese adolescents: a moderated mediation model. Computers in Human Behavior. 2018;87:247-53.
Frost RL, Rickwood DJ. A systematic review of the mental health outcomes associated with Facebook use. Computers in Human Behavior. 2017;76:576-600.
Aparicio-Martínez P, Ruiz-Rubio M, Perea-Moreno A-J, Martínez-Jiménez MP, Pagliari C, Redel-Macías MD, et al. Gender differences in the addiction to social networks in the Southern Spanish university students. Telematics and Informatics. 2020;46:101304.
Cohen R, Newton-John T, Slater A. ‘Selfie’-objectification: The role of selfies in self-objectification and disordered eating in young women. Computers in Human Behavior. 2018;79:68-74.
Alzougool B. The impact of motives for Facebook use on Facebook addiction among ordinary users in Jordan. International Journal of Social Psychiatry. 2018;64(6):528-35.
Cao X, Khan AN, Zaigham GH, Khan NA. The stimulators of social media fatigue among students: Role of moral disengagement. Journal of Educational Computing Research. 2019;57(5):1083-107.
Penni J. The future of online social networks (OSN): A measurement analysis using social media tools and application. Telematics and Informatics. 2017;34(5):498-517.
Watson A, Lecki NK, Lebcir M. Does size matter? An exploration of the role of body size on brand image perceptions. Journal of Product & Brand Management. 2015.
MäNtymäKi M, Salo J. Teenagers in social virtual worlds: Continuous use and purchasing behavior in Habbo Hotel. Computers in Human Behavior. 2011;27(6):2088-97.
Van Den Eijnden RJ, Lemmens JS, Valkenburg PM. The social media disorder scale. Computers in Human Behavior. 2016;61:478-87.
Wang X, Lei L, Liu D, Hu H. Moderating effects of moral reasoning and gender on the relation between moral disengagement and cyberbullying in adolescents. Personality and Individual Differences. 2016;98:244-9.
Bandura A, Barbaranelli C, Caprara GV, Pastorelli C. Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of personality and social psychology. 1996;71(2):364-74.
Campaert K, Nocentini A, Menesini E. The efficacy of teachers’ responses to incidents of bullying and victimization: The mediational role of moral disengagement for bullying. Aggressive behavior. 2017;43(5):483-92.
Kokkinos CM, Kipritsi E. Bullying, moral disengagement and empathy: Exploring the links among early adolescents. Educational Psychology. 2018;38(4):535-52.
Pornari CD, Wood J. Peer and cyber aggression in secondary school students: The role of moral disengagement, hostile attribution bias, and outcome expectancies. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression. 2010;36(2):81-94.
Chen L, Ho SS, Lwin MO. A meta-analysis of factors predicting cyberbullying perpetration and victimization: From the social cognitive and media effects approach. New Media & Society. 2017;19(8):1194-213.
Lazuras L, Brighi A, Barkoukis V, Guarini A, Tsormpatzoudis CY, Genta ML. Moral disengagement and risk prototypes in the context of adolescent cyberbullying: Findings from two countries. Frontiers in psychology. 2019;10:1823.
Bakioğlu F, Çapan BE. Moral disengagement and cyber bullying, a mediator role of emphatic tendency. International Journal of Technoethics (IJT). 2019;10(2):22-34.
Farrow J. Spirituality and self-awareness. Friends Quarterly. 1984;19(2):213-323.
Vaughan F. What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 2002;42(2):16-33.
King U. The search for spirituality: Our global quest for a spiritual life: BlueBridge; 2008.
Parvin N, Safdel H, RezaeiSoofi M. Regression analysis Spiritual Intelligence and Internet Addiction Students sport Olympiad competitions vocational universities of the country. Scientific Journal Of Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2016;3(2):39-47. (Full Text in Persian)
Rahmati S. Provide a Model for academic achievement based on Internet addiction, personality traits, social self-efficacy and spiritual intelligence. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2019;7(11):169-92. (Full Text in Persian)
Drikund Parvin, Poundeh Nejadan Fatemeh, Dourghi Baqer. The Relationship between Spiritual Intelligence and Internet Addiction. The First National Conference on Educational Sciences and Psychology; Marvdasht,Andisheh Sazan Mobtekar Javan Company;2014. (Full Text in Persian)
Arsang-Jang S, Khoramirad A, Pourmarzi D, Raisi M. Relationship between spiritual intelligence and ethical decision making in Iranian nurses. Journal of Humanistic Psychology. 2020;60(3):330-41. (Full Text in Persian)
Noroozi D, Abdi Masumabad S. The role of spiritual intelligence in employees’ withdrawal behaviors in physical education organization. International Journal of Organizational Leadership. 2015;4:60-71.
Turel O, Serenko A. The benefits and dangers of enjoyment with social networking websites. European Journal of Information Systems. 2012;21(5):512-28.
Ahmadi J, Zeinali A. The impact of social network addiction on academic achievement of Stu-dents: the mediating role of sleep quality, academic procrastination, and academic stress. Research in School and Virtual Learning. 2018;6(2):21-32. (Full Text in Persian)
Pawar DP. A study of spiritual intelligence, depression and anxiety among undergraduate students. Indian Journal of Health & Wellbeing. 2018; 9(3):459-63.
- چکیده مشاهده شده: 314 بار
- PDF دانلود شده: 178 بار