بازشناخت ملاکهای اخلاقی مقدار رابطۀ زناشویی بهنجار با تأکید بر اصول اخلاق جنسی اسلام .
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 8 شماره 1 (2022),
19 اسفند 2022
,
صفحه 160-174
https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i1.31401
چکیده
سابقه و هدف: دانش اخلاق جنسی بهمنظور الگودهی رفتاری ساحت جنسی انسان، در نتیجۀ کنترل و هدفمندسازی رفتار جنسی شکلگرفته است. ازاینرو این دانش هنجارهای اخلاقی رفتار جنسی را بررسی میکند. یکی از مسائل مهم در این حیطه تعیین مقدار مطلوب رابطۀ جنسی است. در این باره از دیدگاههای گوناگون پزشکی و روانشناختی پژوهشهایی انجام گرفته است، اما تاکنون مرزهای اخلاقی رابطۀ خوب از دیدگاه اسلام بهصورت روشمند بررسی نشده است. هدف پژوهش حاضر بازشناخت ملاکهای اخلاقی مقدار رابطۀ زناشویی بهنجار با تأکید بر اصول اخلاق جنسی اسلام بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع اسنادی-تحلیلی است که بر پایۀ منابع اسلامی (آیات و روایات) انجام شده است. بهدلیل اتکای این پژوهش بر آیات و روایات، تعداد زیادی از منابع اصیل و قدیمی بهعنوان مرجع تحقیق بررسی شد ولی در بخش تحلیل و طبقهبندی اطلاعات علاوهبر روش فهم متون دینی به دیدگاههای معاصر نیز توجه شده است. مؤلفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: از اَسناد مکتوب و تحلیل محتوای آنها چهار دسته روایت دربارۀ موضوع پژوهش به دست آمده است. بررسی این روایات به استنباط چندی از اصول اخلاقی و کدهای برآمده از آنها منتهی شد و در پی آن مرزهای اخلاقی رابطۀ جنسی زناشویی بهنجار تبیین گردید.
نتیجهگیری: بر اساس کدهای اخلاقی ارائهشده، رابطۀ جنسی-عاطفی مطلوب بین زوجین محصور به چارچوبهای اخلاقی است. توجه به مرزهای اخلاقی رابطه، علاوهبر فضیلتمندکردن آن میتواند به پایدارشدن خانواده و رضایت زناشویی کمک نماید.
- اخلاق جنسی؛ رابطۀ جنسی؛ رابطۀ زناشویی بهنجار اسلامی؛ کد اخلاقی
ارجاع به مقاله
مراجع
Pourabbasi A, Qavam SE, Shirvani M-SE. Eliciting physical-behavioral strategies for adolescents’ management of their sexual drive/behavior from Islamic resources (the Quran and Hadith) and experimental studies. J Res Relig Health. 2017;4(1):93-103.
Taghian H. Management in sexual relations. Qom: Hassanin.p.64; 2014.
Marty MS, Borgert C, Coady K, Green R, Levine SL, Mihaich E, et al. Distinguishing between endocrine disruption and non-specific effects on endocrine systems. Regulatory Toxicology and Pharmacology. 2018;99:142-58.
Karami M. The norm of Islamic sexual ethics. Knowledge. 2017(239).
Ghara-Maleki A. Professional Ethics. Qom: Majnoon; 2006.
Rouhani MS. Teamwork Ethics. Qom: Institute of Higher Education, Ethics and Training; 2014.
Mostafavi H. al-Tahghigh fi Kalamat al-Quran. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance; 1989.
Ebn-manzoor M. lesan al-Arab. Beirut: dar al-fekr 1993.
Parsania H. Analysis and Comparison of intellect and quotation relation from the Ibn Taymiyyah and Ayatollah Javadi Amoli Viewpoint. Isra Hikmat. 2018;9(2):5-35.
Koleyni M. al-Kafi. Tehran: Dar al-kotob al-Eslamia.
Sharif-Razi M. Nahj al-Balaghah. 1988.
Varra-ebn-abi-fares M. Tanbih al-khavater. Qom: Maktaba al-Faghih; 1989.
Tamimi-Amedi A. Ghorar-al-Hekam. Qom: Dar al-Ketab; 1989.
Noori H. Mostadrak al-Vasayel. Qom: al-Bait; 1987.
Majlesi M. Rozat al-Motaghin. Qom: Koshanpoor; 1985.
Qomi A. Tafsir al-Qomi. Qom: Dar al-Ketab; 1983.
Ebn-e Babevayh M. Man La Yahzor-al-Faghih. Qom: Islamic Publications Office; 1992.
Zamakhshari M. Asas al-Balagheh. Beyrut: : Dar al-Sadre; 1979.
Harrani H. Tohaf al-Oghool. Qom: Islamic Publications Office; 1984.
Mofid M. al-Ershad. Qom: al-bait 1992.
Ebn-e Asir-e Jazari M. al-Nehaayat fi Gharib al-Hadhth va al-Asar. Qom: Esmailiyan; 1989.
Ebn-e Babevayh M. al-Khesal. Qom: Islamic Publications Office; 1983.
Khalil F. Ketab al-Ayn. Qom: Hejrat; 1988.
Ahmad F. Mesbah al-Monir. Qom: Dar al-Hejr; 1993.
Toosi M. al-Nehayat. Qom: Esmailiyan; 1989.
Majlesi MM. Merat al-Oghool. Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamia; 1983.
Tabarsi H. Makarem al-Akhlagh. Qom: Dar al-Sharif al-Razi; 1991.
Maghrebi GN. Daaem al-Eslam. Qom: al-Bait 2006.
Tarihi F. majma al-bahrain. Tehran Mortazavi; 1996.
Koleyni M. Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamia; 1986.
jefa CrS. Human Sexual Nature: The Ups and Downs of Sexual Relationships from Prehistory to the Present. online publication 2013.
Nouman Ebn h. Daaem al-islam. Qom: Al al-Bait 2006. 193 p.
Faghihi A. Sex Education: Basics, Principles and Methods from the Perspective of Quran and Hadith. Qom: Dar Al-Hadith; 2013.
Mohaghegh Khorasani MK. Kefayat al-Osool. 1 ed. Qom: al-Bayt (as) Institute; 1989.
Horr Ameli M. Vasayel al-Shia. Qom: Al al-bait; 1988.
Horr Ameli M. Hedayat al-Omma. Mashhad: Majma al-Bohooth al-Islamia; 1993.
Mohammad Ebn b. Translation of man la yahzorho al-faghih. Qom: Islamic Publications Office; 1988. 221 p.
Tabatabaei Yazdi SMK. al-Orvat al-Vothgha. Beirut: al-Ami 1988.
Fani M, Abdoljabari M, Esmaeili M, Karamkhani M. The Role of Religion Course lecturers in moral health promotion of students. Journal of Research on Religion & Health. 2015;1(4):55-62.
Emam Reza A. Teb-o- AlEmam Alreza (Alresaleh Alzahabiyeh). Qom: Dar-Alkhiam; 1982.
Toosi M. Tahzib al-Ahkam. Tehran: Dar al-Kotob al-Islamia; 1986.
The Holy Quran. Translated by Naser Makarem Shirazi. Tehran: Dar Al-Quran Publication; 2017.
Tabatabaei SMH. Al-mizan. Qom: Islamic Publications Office; 1996.
Faz-allah MH. Men Vahy al-Quran. Beirut: : Dar al-Molk; 1998.
Mohaghegh Khorasani MK. Kefayat al-Osool. 1 ed. Qom: al-Bayt (as) Institute; 1989.
Motahari M. Sexual Ethics in Islam and the Western World. Tehran: Sadra; 2015.
Mottaqhifar Gh. Daramadi dar Nezam-e Akhlaghe Jensi dar Eslam. Qom: Educational Institute Imam Khomeini Research; 2009.
Faghihi A, Ghobari Bonab B, Ghasemipoor Y. Comparing Islamic multifacets model with Beck's cognitive model in depression therapy. Studies in Islam and Psychology. 2008;1(1):69-86.
Yazdani A. Azadi: Tahlili az Azadi va Akhlaghe Jensi1998.
Karami M. The dimensions and challenges if desire for sexual variety. Qom: Institute of Higher Education, Ethics and Education; 2016.
- چکیده مشاهده شده: 218 بار
- PDF دانلود شده: 136 بار