چارچوب نظری ساختار وجودی انسان بر مبنای تحلیل محتوای قرآن کریم
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 7 شماره 1 (2021),
14 March 2021
,
صفحه 124-136
https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i1.27572
چکیده
سابقه و هدف: انسانشناسی یکی از دو مفروضۀ پنهان اساسی است که پایۀ تصور همۀ نظریهپردازان غربی و شرقی در ادیان مختلف از واقعیت و بهدنبال آن ارائۀ نظریات علمی بهویژه در حوزۀ علوم انسانی است. تحولات انسانشناسی الهی (مسیحی و یهودی) و فلسفی (از پروتاگوراس تا نیچه) در غرب بهتدریج به انسانشناسی تجربی با اساس ماتریالیستی و داروینیستی منتهی شده که محصول آن شناختی ناقص از انسان و کاربرد آن در شئون مختلف و آسیبهای جبرانناپذیری در رشد و تعالی و سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی او بوده است. در آثار دانشمندان مسلمان گرچه تصویری متعالی از انسان ارائه شده، اما فاقد عینیت و يکپارچگي و دارای ضعف کاربردی است. هدف پژوهش حاضر دستیابی به چارچوب نظری آفرینش یا «ساختار وجودی» انسان و تعالی و بالندگی او و استخراج اجزای این ساختار و روابط بین آنها در جهت عینی و کاربردیسازی با الگوبرداری از تمثیل آناتومی بُعد مادی (بدن) انسان بود.
روش کار: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی قرآن و با استعانت از تفاسیر و پژوهشهای اسلامی دیگر انجام گرفته است. به این صورت که آیات مربوط بهروش کتابخانهای جمعآوری و سپس دادههای بهدستآمده بهروش استقرایی تحلیل شد. مؤلفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: چهار لایۀ اصلی صدر، شغاف، قلب و فؤاد در ساختار وجودی انسان استخراج شد که بر پایۀ فطرت واقع شده است و هر یک مشمول طبقاتی از حالت، قوت، نهایت و غایت است که درمجموع 62 جزء مرتبط را شکل دادند.
نتیجهگیری: قلب و لایهها و اجزای آن و نوع ارتباط بین آنها چارچوب یکپارچۀ ساختار وجودی انسان با تکیه بر مقولههای استخراجی از قرآن کریم معرفی شدند که میتواند راهنمای انسانسازی و جامعهسازی و تشخیص و درمان بیماریهای غیرجسمی باشد.
استناد مقاله به این صورت است:
Kiaei Z, Bagheri F, Abolmaali-Alhoseini Kh. Theoretical Framework of the Existential Structure of Human-being Based on Content Analysis of the Holy Qur'an. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2021;7(1):124-136. https://doi.org/10.22037/jrrh.v7i1.27572
- انسانشناسی؛ رشد انسان؛ سلامت روان؛ صدر؛ قلب؛ کالبدشناسی
ارجاع به مقاله
مراجع
Bagheri F. Naghsh-e Mafhoom-e Ghayat-Mandi dar Ta'een-e Melak-e Na-Behanjari dar Ravan-Shenasi ba Roykard-e Madeh-Geraei. Zehn. 2012;13(50):51-86. (Full Text in Persian)
Atkinson RL, Atkinson RC, Smith EE, Bem DJ, Nolen-Hoeksema S. Atkinson and Hilgard's Introduction to Psychology (with Lecture Notes and Infotrac). Translated by Barahani, M.N & et al. Vol. 32, Tehran: Roshd, 2017. (Full Text in Persian)
Mirzaei R, Khosrowpanah A. The quiddity of anthropology. Religious Anthroplogy. 2011;7(24):35-63. (Full Text in Persian)
Ember CR, Ember M. Encyclopedia of Medical Anthropology: Health and Illness in the World's Cultures Topics-Volume 1; Cultures: Springer Science & Business Media; 2003.
Mehrabi-Bahar A. National Doctrine of the Health of the Islamic Republic of Iran on Horizon 1414 (Dissertation). Tehran: University of Tehran; 2010. (Full Text in Persian)
Watson R. Future Files A Brief History of the Next 50 Years. london: Nicholas, Brealey; 2010.
Safara M. Spiritual Soul of Human. J Res Relig Health. 2018;4(4):1-6. (Full Text in Persian)
Khakpour H, Ravagh M, Salari I, Ghorbanzade A. The ways to deal with psychosis in view of Quran and narratives. Journal of Research on Religion & Health. 2015;1(3):50-60. (Full Text in Persian)
Reber Arthur S. The Penguin Dictionary of Psychology. Translated by Avadesiyans H. Karimmi H, Asghari Moghadam M.A, Farahzad F, Naghshbandi S, Nikkhou M.R , Tahourian J, Salibi J. Vol. 2, Tehran: Roshd, 2001. (Full Text in Persian)
Fani M, Abdoljabbari M, Atashzadeh-Shoorideh F, Karamkhani M. A study of the criteria for identifying healthy humans and healthy relationships from the perspective of religious texts. J Res Relig Health. 2018;4(1):104-17. (Full Text in Persian)
Prinstein MJ, Trull TJ. Clinical Psychology. Tehran: Roshd; 2002.
Maslow AH. A theory of human motivation. Psychological Review. 1943;50(4):370-96.
Plutchik R. The Emotions: facts, theories, and a new model. 2 ed. Mashhad: Astan Qods Razavi; 1962.
Glasser W. Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom. New York: HarperCollins Publishers Inc; 2005.
Schwartz SH, Cieciuch J, Vecchione M, Davidov E, Fischer R, Beierlein C, et al. Refining the theory of basic individual values. Journal of personality and social psychology. 2012;103(4):663.
Anwari J. Esbat-e Tahrif-Napaziri-e Quran ba Barresi va Naghd-e Avaliye-ye Nosakh-e Telavat. Quran Cultural & Social Studies. 2015;7(25):39-62. (Full Text in Persian)
The holy Quran. Al-Hejr.Verse 9.Translated by:Ayatollah Al-ozma Naser Makarem Shirazi. Qom: Imam Ali Ibne Abi Talib(Ya); 2010.
The holy Quran. Al-Baghareh.Verse 31-33.Translated by:Ayatollah Al-ozma Naser Makarem Shirazi. Qom: Imam Ali Ibne Abi Talib(Ya); 2010.
Stenmark M. Theories of Human Nature: Key Issuse. uppsala: Blackwell; 2012.
Combs A, Krippner S. Spiritual growth and the evolution of consciousness: Complexity, evolution, and the farther reaches of human nature. 1999.
Kazerooni SM. A comparative study of Quranic anthropology and western anthropology with respect to the fundamentals of Shiite belief. Hosna Journal. 2015;7(25):170-211. (Full Text in Persian)
Ezheei J. Man in Quran from Individual and Social Points of View. Journal of psychology and Eduocation. 2007;36(2):1-23. (Full Text in Persian)
Shorgashti MA, Arian H. Reflection on the Versatility of the Verses Creating the First Man. Quran Magazine of Recognition. 2015;8(1):5-26. (Full Text in Persian)
Akoochekian A, Dastjani Farahani R, Safari Z. Human Beings Existential Degrees Based on Quranico-Regents Growth Knowledge Teachings. Religious Anthroplogy. 2016;13(35):77-107. (Full Text in Persian)
Abolmaali K. Deduction/Induction: Qualitative Text Analysis. Educational Science from Islamic Point of View. 2013;1(1):85-102. (Full Text in Persian)
Ghorashi A. Quran Qamoos, Translated by Salimi A. 9 ed. Tehran: Darol-ketab ; 2003.
Askari A. Al-Furuq fi Al-lughat. 1 ed. Beirut: Dar-Al-afagh Aljadidah; 1980. (Full Text in Arabic)
Ragheb Isfahani H. Translation and research of the singularities of the Quranic words. 3 ed. Tehran: Mortazavi; 2005. (Full Text in Persian)
Tabataba'i SMH. Tafsir-e al-Mizan. Qom: Islamic Publications Office; 1971. (Full Text in Arabic)
Makarem Shirazi N. Tafsir-e Nemooneh. Tehran: Dar al-Islami; 1992. (Full Text in Persian)
Javadi Amoli A. Tafsir-e Tasnim. Qom: Israe; 2018. (Full Text in Persian)
Qara'ati M. Tafsir-e Noor. Tehran: Publishing Cultural Center Lessons from the Qoran; 1997. (Full Text in Persian)
Ozgoli M. An Introduction to the Typology and Definition of Excellence Concept in Some Humanistic Schools. Journal of Research in Human Resources Management. 2013;4(2):151-81. (Full Text in Persian)
Khalilian N. Me'yarha va Shakheshay-e Tovse'e-ye Ensani az Didgah-e Islam. Ma'rifat-i Eghtesadi. 2011;2(2):81-106. (Full Text in Persian)
Aghabakhshi A. Tehran Political Science Culture. Tehran: Information Science and Technology (IranDoc);1996. (Full Text in Persian)
Akhtarshahr A. Tovseeh dar Gharb va Islam. Ma'refat. 2009;124:161-81. (Full Text in Persian)
Vejdani F, Imani M. Scientific Journal of Islamic Education. 2012;20(16):11-35. (Full Text in Persian)
Qureshi AA. The meaning of the Qoran. 9 ed. Qom: Dar al-Ketab al-Islamiyah; 2002.
Esmaeili M, Fani M, Karamkhani M. The Conceptual Framework of Spiritual Health in Islamic Resources (the Quran and Nahj al-Balagha). J Res Relig Health. 2017;3(1):91-101. (Full Text in Persian)
Stich SP. Could man be an irrational animal? Some notes on the epistemology of rationality. Synthese. 2016:115-35.
Jafari M, Hadian Shirazi A. Investigation of the Derivatives of the Heart, Sadr, Foad and Shaghaf Words in the Qur'an and Its Belief and Practical Effects. Shiraz: Quran University of Science and Education; 2016. (Full Text in Persian)
Dortier J-f. L'homme cet estrange animal. Sciences humaines Auxerre cedex ed; 2012. 368.
Freud S. General psychological theory. New York: Simon & Schuster; 1963.
Bagheri F, Kiaei Z, Azarbaijani M. A Content Analysis of the Imam Ali's Sayings in terms of the Change Objectives in the Human's Behavior and Psyche. Studies in Islam and Psychology. 2014;7(13):95-118. (Full Text in Persian)
Baumeister RF. The Cultural Animal: Human Nature, Meaning, and Social Life. New York: Oxford university; 2005.
Farhadzadeh AM. Human and Angelic Manner. J Res Relig Health. 2017;3(3):1-4. (Full Text in Persian)
Safara M. Examining Normal Personality from the Perspective of Psychology and the Qur'an. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2019;5(2):115-26. (Full Text in Persian)
Hajati Shooraki SM, Naghavi H. A Lexical Analysis of the Quranic Words"Ruh, Nafs, Qalb, Fuad, and Sadr" and Their Variety or Sameness, with Emphasis on the Views of Allameh Tabatabai, Ayatollah Misbah Yazdi and Ayatollah Javadi Amuli. Quran Magazine of Recognition. 2017;2(10):37-54. (Full Text in Persian)
Mohammadi-Veldani S, Mohammadi-Veldani A. Health of Soul, its Necessity and Importance. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2019;5(1):123-35. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 610 بار