نقش پیشبینیکنندگی متغیرهای جمعیتشناختی و هوش شناختی، هیجانی و معنوی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 6 شماره 3 (2020),
8 September 2020
,
صفحه 31-43
https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i3.24534
چکیده
سابقه و هدف: اهميت معنويت و رشد معنوي در انسان، در چند دهۀ گذشته بهصورتي روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت رواني را به خود جلب کرده است. همچنین مطالعات نشان داده که عوامل انگیزشی در درگیری شناختی بر فرایند یادگیری تأثیرگذار است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیشبینیکنندگی متغیّرهای جمعیتشناختی و هوش شناختی، هیجانی و معنوی بر انگیزۀ پیشرفت تحصیلی بود.
روش کار: این مطالعۀ توصیفی از نوع علّی-مقایسهای است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر 12 تا 13 سال شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنان نمونهای به حجم 280 نفر بهروش نمونهگیری چندمرحلهای از مدارس دولتی انتخاب شد. دادهها با استفاده از آزمون هوشی وکسلر (ویرایش چهارم)، پرسشنامههای انگیزۀ پیشرفت هرمنس، هوش معنوی ناصری، هوش هیجانی شوت و پرسشنامۀ وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمعآوری؛ و با استفاده از تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزش پیشرفت با هوش شناختی، هیجانی و معنوی رابطۀ مستقیم و معنیداری داشت (با سطح اطمینان 99 درصد (مقدار p کمتر از یک درصد). به عبارتی با افزایش میزان متغیّرهای مستقل (هوش شناختی، هیجانی و معنوی)، سطح انگیزش پیشرفت نیز افزایش یافت.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، هوش شناختی، هیجاني و معنوی تأثیر معناداری بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلي دانشآموزان دارد و با افزایش هریک از این متغیّرها، سطح انگیزۀ پیشرفت در دانشآموزان بالا میرود.
استناد مقاله به این صورت است:
Mousavi SE, Salek-Ebrahimi L, Ahmadi GR, Belal-Habashi S, Masjedi-Arani A, Kianimoghadam AS. The Predictive Role of Demographic Variables, and Cognitive, Emotional and Spiritual Intelligences in Motivation for Academic Achievement in Female Students. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2020;6(3):31-43. https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i3.24534
- انگیزه پیشرفت تحصیلی
- هوش شناختی
- هوش معنوی
- هوش هیجانی
ارجاع به مقاله
مراجع
Mansouri R, Alebehbahani M, Esmaeeli Z, Amjadian F. The effectiveness of teaching the components of spiritual intelligence on the academic achievement of high school students. Journal of Jundishapur Education Development. 2016; 7(Supplement):81-74. (Full Text in Persian)
Keshavarz Afshar H, Mirzaee J. Role of Social Adjustment, Emotional Intelligence and Motivational Strategies in Academic Anxiety among Students. Counseling Culture and Psycotherapy. 2018;9(34):211-38. (Full Text in Persian)
Golestan Jahromi F, Pourshahryar MS, Asghar Neghad Farid A. Investigating the relationship between emotional intelligence and academic achievement of gifted and normal students. Journal of Educational Psychology Studies. 2007;5(1):79-98.
Hashemi R, Rahimi C, Mohamadi N, Molazadeh J. Emotional Intelligence and Cognitive Functions in Psychiatric Patients and Normal Subjects. Journal of Psychological Studies. 2017;12(4):121-42. (Full Text in Persian)
Cherniss C, editor Emotional intelligence: What it is and why it matters. annual meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology, New Orleans, LA; 2000.
Adeyemo D. Demographic characteristics and emotional intelligence among workers in some selected organizations in Oyo State, Nigeria. Vision. 2008;12(1):43-8.
Manhas S, Sharma A. Relationship between quality of life and emotional intelligence of the sample youth. International Journal of Current Research and Review. 2015;7(2):1. (Full Text in Persian)
Rashidi Z, Moghadami M. The relationship between learning styles with Academic Achievement and Creativity of students senior Department of Education, Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University Roudehen Branch. Scientific Journal Management System. 2017;7(2):1-38. (Full Text in Persian)
DeLong M, Winter D, Yackel CA. Management, motivation and student-centered instruction I: Analytical framework. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies. 2003;13(2):97-123.
Aydin D. Relationship Between the Spiritual Intelligence and Self-Regulation Skills of Education Faculty Students. Journal of Education and Training Studies. 2018;6(12):227-34. (Full Text in Persian)
Jafari A, Hesampour F. Predicting life satisfaction based on spiritual intelligence and psychological capital in older people. Iranian Journal of Ageing. 2017;12(1):90-103. (Full Text in Persian)
Abiri B, Vafa M, Sarbakhsh P, Mousavi E, Amiri F, Amiri Z. The association of intelligence quotient with obesity and some related factors in children girls. Progress in Nutrition. 2018;20(2-S):218-24.
Sohrabi Z, Ghovati F, Mirhosseini F, Hosseini F. The relationship between achievement motivation and time management and academic achievement Undergraduate Medical University of Medical
Sciences. RJMS. 2016; 23 (150) :35-45. (Full Text in Persian)
Goodarzi K, Sohrabi F, Farrokhi N, Jomehri F. The Interactional Effect of Spiritual Intelligence and Life Skills Training On University Students` Mental Health. Clinical Psychology Studies. 2010;1(1):15-42. (Full Text in Persian)
Hossein Mardi Z, Asgharnejad Farid AA, Esfahani Khaleghi A. Predicting academic achievement based on emotional intelligence and shyness among pre-university students in Tehran Region 2 Education in 2016. psj. 2016; 15 (1) :37-43. (Full Text in Persian)
RamezaniFarani A, Gharraaeei B, SalekEbrahimi L. The Effectiveness of a Computer-based Intervention on Improving Social Skills, Face Processing and Emotion Recognition in Students with Autism Spectrum Disorder. Journal of Modern Psychological Researches. 2016;11(43):81-104. (Full Text in Persian)
Martin AJ. Examining a multidimensional model of student motivation and engagement using a construct validation approach. British Journal of Educational Psychology. 2007;77(2):413-40.
Zamani M, Talepasand S. The Effect of Multidimensional Motivational- behavioral Interventions on Achievement Motivation, Academic Performance and Motivation of 7th grade students. New Educational Approaches. 2017;12(1):92-109. (Full Text in Persian)
Sobhi-Gharamaleki N. The prediction of achievement motivation from students’ emotional intelligence. Journal of School Psychology. 2012;1(3):49-62. (Full Text in Persian)
Asgari P, Roshani k. The Comparison Of Cultural Intelligence, Emotional Intelligence and Personal-Social Adjustment In Male And Female Students Of Ahwaz Islamic Azad University. Scientific Research Quarterly of Woman and Culture. 2012;4(12):49-63. (Full Text in Persian)
Magnano P, Craparo G, Paolillo A. Resilience and Emotional Intelligence: which role in achievement motivation. International Journal of Psychological Research. 2016;9(1):9-20.
Loghmanpour Zarini R, Talaromi Z. Investigating the Interaction of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence and Students' Academic Achievement Motivation (A Comparative Study of Imam Khomeini University of Marine Sciences, Noshahr and Technical & Technical University). Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences. 2018;4(4):62-78. (Full Text in Persian)
Zohar D, Marshall I, Marshall I. SQ: Connecting with our spiritual intelligence: Bloomsbury Publishing USA; 2000.
Wigglesworth C. Why spiritual intelligence is essential to mature leadership. Integral Leadership Review. 2006;6(3):1-17.
Christenson SL, Rounds T, Gorney D. Family factors and student achievement: An avenue to increase students' success. School Psychology Quarterly. 1992;7(3):178.
Tamannaifar M, Niazi M, Amini M. Factors Influencing Students' Underachievement. TLR. 2007; 1 (24) :39-52. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 585 بار
- pdf دانلود شده: 44 بار