نقش ویژگیهای شخصیت در پیشبینی هوش معنوی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهرستان بستانآباد
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 4 شماره 5 (2018),
17 آذر 2018
,
صفحه 67-76
https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.18151
چکیده
سابقه و هدف: امروزه دانشمندان حوزههای مختلف علوم به معنویت که جنبهی متعالی از زندگی هر شخص محسوب میشود، توجه ویژهیی دارند. پژوهشهای متعدد نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی و هوش معنوی دو سازهی اثرگذار در یکدیگرند. هدف پژوهش حاضر پیشبینی هوش معنوی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهرستان بستانآباد از روی ویژگیهای شخصیتی است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی است. جامعهی آماری آن شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهرستان بستانآباد در سال تحصیلی 95-96 است که 180 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهیی چندمرحلهیی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامهی هوش معنوی کینگ و پرسشنامهی شخصیتی نئو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد چهار عامل برونگرایی، گشودگی به تجربه، خوشایندی و وجدانی بودن با هوش معنوی همبستگی مثبت و معنادار؛ و عامل روانرنجورخویی با هوش معنوی همبستگی منفی و معنادار داشت (001/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد وجدانی بودن، گشودگی به تجربه و خوشایندی به طور معناداری میتوانند هوش معنوی دانشآموزان را پیشبینی کنند (001/0p<).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش ارتباط تنگاتنگ بین شخصیت و هوش معنوی را نشان میدهد. بر این اساس مسئولان آموزش و پرورش، روانشناسان و مشاوران میتوانند از این نتایج برای تعالی بهتر شخصیتی و معنوی دانشآموزان استفاده کنند.
استناد مقاله به این صورت است:
Asghari SharabianiA, Kazemi A, MousaviSV. The Role of Personality Traits in Predicting the Spiritual Intelligence of Senior High School Students in Bostanabad. J Res Relig Health. 2019; 4(5): 67- 76. DOI: https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.18151
- دانشآموزان؛ ویژگیهای شخصیت؛ هوش معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
Basharpoor S. Personality Traits: Theory and Testing. Tehran: Savalan Publication; 2019.
Emmons RA. The psychology of ultimate concern: motivation and spirituality in personality. New York: Guilford Press; 1999.
Spiritual quotient ques-tionnaire[Internet]. 2005. Available from: www.conscious-pursuits.com.
Zamani SN, Hajializadeh KJSJoEP, Counseling. Studying effect of instructing spiritual intelligence on life quality and psychological well-being in patients with multiple sclerosis. 2015;2(1).
King D. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure: ProQuest; 2009.
Halama P, Strizenec MJSP. SPIRITUAL, EXISTENTIAL OR BOTH? THEORETICAL CONSIDERATIONS ON THE NATURE OF'HIGHER'INTELLIGENCES (DISCUSSION). 2004;3 (46): 239-53.
Van der Walt EA. A descriptive and exploratory study towards a spiritual intelligent transactional model of organisational communication; 2006.
Walt V, Alletta EJJNR. A descriptive and exploratory study towards a spiritual intelligent transitional Model of organizational communication University of South Africa. 2006;35(2):273-80.
Wong KF, Yau SYJANR. Nurses' experiences in spirituality and spiritual care in Hong Kong. 2010;23(4):242-4.
YAGHOOBI A. The study of relation between spiritual intelligence and rate of happiness in booali university students. 2010.
Kazemi Z. The relationship between attachment styles and personality traits with emotional intelligence In the undergraduate female students of Shahid Chamran University. Tehran: Shahid Chamran University; 2012.
McCrae RR, Costa Jr PTJHopT, research. A five-factor theory of personality. 1999;2(1999):139-53.
Emmons RA, Paloutzian RFJArop. The psychology
of religion. 2003;54(1):377-402.
Leach MM, Lark RJP, differences i. Does spirituality add to personality in the study of trait forgiveness? 2004;37(1):147-56.
Elias H, Krauss SE, Aishah SJIJoPS. A review study on spiritual intelligence, adolescence and spiritual intelligence, factors that may contribute to individual differences in spiritual intelligence, and the related theories. 2010;2(2):179.
Saroglou VJP, differences i. Religion and the five factors of personality: A meta-analytic review. 2002;32(1):15-25.
Abedei F, Sorkhi ZJBPNU. The relation between spiritual intelligence and personality characteristics in individual between 19-50 years old in Sary. 2009.
ZARE H, PEDRAM A, SHIRVANIAN E. Prediction of student's spiritual intelligence by their personality characteristics. 2012.
Esfahani NN, Etemadi AJJRH. The relation between personality traits with spiritual intelligence and quality of life in students of Alame Tabatabaie University (Iran). 2012.
Asadi R, Delavar A, Farokhi N. Developing a structural model of spiritual intelligence based on personality traits and subjective well-being. Educational Measurement. 2016;(7):1-28.
Sood S, Bakhshi A, Gupta RJJoE, Practice. Relationship between personality traits, spiritual intelligence and well being in university students. 2012;3(10):55-60.
Hamid N, Zemestani MJHMJ. The relationship between spiritual intelligence, personality traits and quality of life in medical students. 2013;17(4):347-55.
Sohrabi F. Basics Spiritual Intelligence. Journal of Mental Health. 2008; 1(1):14-8.
Aghababaei N, Farahani H, Fazlei MA. Psychometric Properties of the Spiritual Intelligence Questionnaire. Psychological Science. 2010;34:169-80.
Hagh Shenas H. Standardization of NEO personality test, Revised form. Thought & Behavior in Clinical Psychology. 1999;4(4):38-49.
Nazemi F, Aghayousefi A, Shaghaghi F. A survey of the relationship of spiritual intelligence andpersonality components among nurses in military hospitals. Journal of Military Psychology. 2013; 4(13):70-9.
King DBJIJoEP, Psychotherapy. Personal meaning production as a component of spiritual intelligence. 2010; 3(1)
King DB, DeCicco TLJIjots. A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. 2009; 28(1): 8.
- چکیده مشاهده شده: 460 بار
- PDF دانلود شده: 385 بار