مقایسهی تنظیم شناختی - هیجانی، منبع کنترل و معناجویی در بین دانشجویان بومی و غیربومی
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 4 شماره 5 (2018),
17 آذر 2018
,
صفحه 5-16
https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.17208
چکیده
سابقه و هدف: یکی از دورههای حیاتی در جوانی دورهی دانشجویی است که دورهی انتقالی پویا شناخته شده است. عوامل متعددی میتواند بر سلامت روانی دانشجویان تأثیرگذار باشد که بهطورکلی میتوان آنها را در سه گروه عوامل شخصی، عوامل مربوط به دانشگاه و عوامل اجتماعی تقسیمبندی کرد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیم شناختی - هیجانی، منبع کنترل و معناجویی در دانشجویان بومی و غیربومی است.
روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع علّی - مقایسهیی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 94-95 بود که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 100 نفر (50 دانشجوی بومی و 50 دانشجوی غیربومی) انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تنظیم شناختی - هیجانی گرنفسكي و همکاران، منبعکنترل راتر و معنا در زندگی استیگر و همکاران جمعآوری؛ و با استفاده از آزمون تحلیل واريانس چندمتغيّري تحلیل شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمرههای منبع کنترل بیرونی در دانشجویان غیربومی نسبت به دانشجویان بومی بیشتر؛ و میانگین نمرههای منبع کنترل درونی دانشجویان غیربومی کمتر از دانشجویان بومی بود (001/0). علاوهبراین، دانشجویان بومی نسبت به دانشجویان غیربومی از راهبردهای هیجانی مثبت و کارآمد (تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاهگیری) استفاده میکردند (001/0p<). همچنین معنا در زندگی دانشجویان بومی بیشتر از دانشجویان غیربومی بود (001/0p<).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، سطح بالاتر بهکارگیری منبع کنترل درونی، راهبرد تنظیم شناختی - هیجانی مثبت و معناجویی در زندگی، نشاندهندهی بهزیستی روانشناختی و عملکرد بهینهی دانشجویان غیربومی است و لزوم توجه به این جنبهها و تلاش برای رشد و توسعهی آن را گوشزد میسازد.
استناد مقاله به این صورت است:
Sadri Damirchi E, Esmaeili Ghazivaloyi F, Asadi Shishegaran S, Mohammadi N. Comparison of the Cognitive Emotion Regulation, Locus of Control and Meaning in life in Native and Non-Native Students. J Res Relig Health. 2019; 4(5): 5- 16.DOI: https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.17208
- تنظیم شناختی - هیجانی؛ دانشجویان بومی و غیربومی؛ معناجویی؛ منبعکنترل
ارجاع به مقاله
مراجع
Can G, Ozdilli K, Erol O, Unsar S, Tulek Z, Savaser S, Ozcan S, Durna Z. Comparison of the health‐promoting lifestyles of nursing and non‐nursing students in Istanbul, Turkey. Nursing & Health Sciences. 2008;10(4):273-80.
Retteck SL. The mental health of student in higher Education, Journal of Psychology. 2012;5(4): 80-9.
Lee RL, Loke AJ. Health‐promoting behaviors and psychosocial well‐being of university students in Hong Kong. Public health nursing. 2005;22(3):209-20.
Gumora G, Arsenio WF. Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children. Journal of school psychology. 2002; 40(5):395-413.
Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review. 2010;30(2):217-37.
Szczygieł D, Buczny J, Bazińska R. Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual differences. 2012;52(3):433-7.
Arria AM, Caldeira KM, O’Grady KE, Vincent KB, Fitzelle DB, Johnson EP, Wish ED. Drug exposure opportunities and use patterns among college students: Results of a longitudinal prospective cohort study. Substance Abuse. 2008;29(4):19-38.
Zare H, solgi Z. Investigation of the Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Depression, Anxiety and Stress in Students. Journal of
Research in Psychological Health. 2012;6(3):19-29. (Full Text in Persian)
Issazadegan A, Sheikhi S, Basharpour S, Saadatmand S. The relationship of cognitive emotion regulation strategies and emotional creativity with general health in studentas. Journal Urmia Univ Med Sci. 2013;24(1):1-10. (Full Text in Persian)
Rezvan S, Bahrami F, Abedi M. The effect of emotional regulation on happiness and mental rumination of students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2006; 12(3):251-7. (Full Text in Persian)
Cobb-Clark DA, Kassenboehmer SC, Schurer S. Healthy habits: The connection between diet, exercise, and locus of control. Journal of Economic Behavior & Organization. 2014 ;98:1-28.
Heidari Pahlavian A, Mahjob H, Zarrabian M. The Relationship Between Intenud and External Locus of Control, Depression and EdUCDJional Performance Among Hamedan Medical School Students. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 2008;4(4):3-23. (Full Text in Persian)
Mutlu T, Balbag Z, Cemrek F. The role of self-esteem, locus of control and big five personality traits in predicting hopelessness. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010;9:1788-92.
Kee Tony TS. Locus of control, attributional style and discipline problems in secondary schools. Early Child Development and Care. 2003;173(5):455-66.
Tella A, Adika LO. Self-efficacy and locus of control as predictors of academic achievement among secondary school students in Osun State Unity Schools. African Journal Online. 2008;16(2):120-30.
Saedi Poor B, Masoumi Fard M. Investigating the Relationship between Control Source, Learning Styles and Self-Regulatory Learning with Academic Success of Students on Line Curriculum 92. Shahed University. 2013;20(92):19-38. (Full Text in Persian)
Stewart MA, De George-Walker L. Self-handicapping, perfectionism, locus of control and self-efficacy: A path model. Personality and Individual Differences. 2014;66:160-4.
Mirzaei Alavijeh M, Hasanzadeh A, Nasirzadeh M, Dahaghin N, Pirouzeh R, Zare E, Ahmadpou E. Determine and Comparison of Test Anxiety and Locus of Control in Students Payame Noor University of Daran and Chadegan. Journal of Health System Research. 2013;9(7):693-711. (Full Text in Persian)
Barzegar Bafrooei K, Arbabi Y. The Relationship between Locus of Control Internal- External and Job Stress with Job Satisfaction of Teachers and Staff in Special Schools, City of Iranshahr. Journal of Exceptional Education. 2015;15(129):15-24. (Full Text in Persian)
Frankl VE. Mean, ssearchforultimatemeaning. London. 2000.
Steger MF, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology. 2006;53(1):80.
Robinson S, Dowson P. Responsibility and integrity in the curriculum. Journal of Global Responsibility. 2011;2(2):253-68.
Murtagh AM, Todd SA. Self-regulation: A challenge to the strength model. Journal of Articles in Support of the Null Hypothesis. 2004;3(1):19-51.
Rathi N, Rastogi R. Meaning in life and psychological well-being in pre-adolescents and adolescents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2007;33(1):31-8.
Talebzadeh Shoshtari L, Poorshafe H. Relationship between the meaning of life and general health of employees of Birjand University in 2010-2011. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2011;18(1):55-61. (Full Text in Persian)
Dwhdari T, Yarahmadi R, Taghdisi M, Daneshvar R, AhmadPoor J. The Relationship between Meaning in Life and Depression, Anxiety and Stress Status among College Students of Iran University of Medical Sciences In 2013. Health Education & Health Promotion. 2013;1(3):83-92. (Full Text in Persian)
Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC. 2002.
Rutter J. B. Generalized expectancies for internal versus-externa control of reinforcement. journal of Psychological monographs: general and a pplied. 1996;80:1-28.
Besharat M. Investigation of emotional cognitive questionnaire in a sample of Iranian population. Faculty of Nursing and Midwifery Quarterly. 2013;24(84):61-70. (Full Text in Persian)
Movafagh Kh. Standardization of I-E Rutter Internal and external control scalefor High School Students in Mashhad. Master's Degree, Mashhad University of Mashhad. (Full Text in Persian)
Shabani Gh, Montazeri A. Determining the relationship between control source and general health of athletic and non athlete students of Tehran University. Sports Management Magazine. 2010;7(2):43-59. (Full Text in Persian)
Mesrabadi J, Jafariyan S, Ostovar N. Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students Journal of Behavioral Sciences. 2013;7(1):23-4. (Full Text in Persian)
Jacobsen B. Invitation to existential psychology: A psychology for the unique human being and its applications in therapy. John Wiley & Sons; 2008.
Vimz B, Pina W. The Assessment of Emotion Regulation Improving Construct Validity in Research on Psychopathology in Yoth", Journal of Psychological Behavior Assessment. 2010.
Zahed A, Alah Qalilu K, Abolqasemi A, Narimani M. The relationship between emotion regulation strategies and interpersonal behavior among substance abusers. Journal of Research on addiction. 2010;11(3):99-115.
Alias M, Akasah ZA, Kesot MJ. Self-efficacy, locus of control and attitude among engineering students: Appreciating the role of affects in learning efforts. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;56:183-90.
Park CL, Folkman S. Meaning in the context of stress and coping. Review of general psychology. 1997;1(2):115-44.
- چکیده مشاهده شده: 487 بار
- PDF دانلود شده: 559 بار