تطبیق مراحل رشد انسان در روانشناسی و نهجالبلاغه
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 4 شماره 5 (2018),
17 December 2018
,
صفحه 129-140
https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.16128
چکیده
سابقه و هدف: خلقت انسان از نطفه تا مرگ از نظر روانشناسان رشد دارای مراحلی چون جنینی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری است. این مراحل علاوه بر ویژگیهای زیستی و شناختی دارای اصول تربیتی خاصی است که فرد را به کمال و شکوفایی کامل میرساند. ائمه (ع) اهتمام خاصی به توصیههای تربیتی برای سنین مختلف با توجه به ویژگیهای خاص آنها داشتهاند. در این میان سفارشهای حضرت علی (ع) دربارهی نحوهی برخورد با کودکان، نوجوانان و جوانان نشاندهندهی آگاهی ایشان از تفاوت در ویژگیهای جسمی - شناختی و روانشناختی و نیز اقتضائات سنی خاص افراد است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تطبیق مراحل رشد انسان در روانشناسی و نهجالبلاغه صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش از نوع تحلیلی - کتابخانهیی است که پس از مطالعه و بررسی کتب مختلف روانشناسی و کتاب نهجالبلاغه، مراحل رشد انسان و ویژگیهای آن بررسی شد. برای جمعآوری دادهها از کتابهای حوزهی علوم اسلامی و دینی به ویژه کتب مرتبط با سخنان امام علی (ع) در نهجالبلاغه، کتب حوزهی علوم روانشناسی تحولی و رشد و همچنین مقالات مرتبط با حوزهی دینی و روانشناسی استفاده شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: یافتههای روانشناسانی چون پیاژه و اریکسون در دورههای مختلف جنینی، کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری با بیانات حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه تطابق بسیار دارد و از دیدگاه ایشان هر کدام از مراحل رشدی دارای حساسیت ویژهی خود و نیازمند توجه است.
نتیجهگیری: طی بررسی مراحل رشد به عوامل وراثتی، محیط اجتماعی، روانشناختی، جسمانی و... پیش و پس از تولد اشاره شد. برای اینکه افراد مراحل رشد را با موفقیت طی کنند علاوه بر تغذیهی مناسب و محیط غنی، نکات تربیتی و آموزشی بسیار تأثیرگذار است؛ در نهجالبلاغه جز راهکارهای روانشناختی، به مواردی چون روابط والدین با کودک، دوستیابی، ازدواج و ارتباط با کهنسالان نیز اشاره شده است.
استناد مقاله به این صورت است:
Mousavi SE, Elahi T, Masjedi Arani A, Saleck Ebrahimi L, Jalilpour M, Shahsavari Z. A Comparison of Human Development in Psychology and Nahj al-Balaghah. J Res Relig Health. 2019; 4(5): 129- 140.DOI: https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.16128
- روانشناسی؛ مراحل رشد؛ نهجالبلاغه
ارجاع به مقاله
مراجع
Mehr News Agency. The dimensions of human growth from the point of view of the Qur'an; from physical to intellectual and spiritual growth. Nowshahr adina site. 2014; Surah Tobeh, 100.
Razi Sh. Imam Ali, Amir al-Momenin Ali ibn Abi Talib (AS). translated by: Sada Mohammad Dashti, Publisher: Messer Mehr Justice. 2016; 71 : 354-509.
Shahrozy F. Teaching Teachings of the Prophet. Keihan cultural. 2006; 245-50.
Mahmood M. Genetic Psychology (psychological change from birth to aging). Tehran: Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities(Samt).2010.
Berk L. Growth Psychology (From Fertilization to Childhood). Translated by Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Arasbaran. 2016; Vol:1.
Mokhber S. Reyhaneh Beheshti. Qom: Norozahra. 2003.
Mohammadali S. Parent behavior with children. Publication of the Board of Olivers and Coaches, Thirteenth Edition. 2011.
Ghoreishi H. Nahj al-Balagha's look at teens. Kowsar's promise. 2009.
Jafari MT. The human mission and the character of Ali (as). Islamic art. (BETA).
Khodayarifard M. Teens and Youth Issues. Publication of the Board of Olivers and Coaches. 2011; 11th edition.
Jahangir AH, Arani masjedi A, Mojtahedi SH, Taymiory N, Imani S, Habibi M. Comparing the efficacy of mental-based group therapy with preservative therapy on reducing risky behaviors and explosive anger in opiate abusers. Magazine of Basic Principles of Mental Health, Special Issue of the Third International Conference on Psychology and Education. 2016.
Mousavi M, Khoshkar A, Omidvar R, Sogh-al-Islam T. The development of morality in man from the point of view of Islamic scholars and new psychologists. Journal of Medical Ethics. 2008.
Beheshti A. Islam and the education of children. Tehran: Islamic Propaganda Organization. 2013; Second Edition.
Berk L. Growth Psychology (From Fertilization to Childhood). Translated by Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Arasbaran. 2016; Vol 2.
Taheri A. Leaf from anthropological office from Nahj al-Balaghah's perspective. Qom: Famous Publishing House. 1963.
Sharif R. Nahj al-Balaghah. Translation by Mostafa Zamani. Qom: Fatemeh Al-Zahra Publication. 2000; 91 & 519.
Amin Yazdi SA. Integrated Human Growth: An Evolution Model - Individual-Based Differences. Research Papers on the Basics of Education. 2012; 2 (1), 126-109.
Tahzhibi N, Javadnia A, Abyei Moghadam Z. The stages of human development and sexual education of children in Islam. 2nd National Congress of Family and Sexual Problems, Family Health Clinic. 2008.
Sabet H. Developmental stages in human. Regional conference on health research in Quran, Yasuj University of Medical Sciences. 2010.
Review the issues of education and psychology in the letter of Imam Ali (AS) to his son Hassan ibn Ali Ali al-Islam. Imamate Cultural Foundation website.1394; Wednesday 8 July.
Elahi T, Khosravi R, Rashidi Rashtabadi S, Akhavan A. Hopefulness and Mental Disorders in the Elderl. zumsj. 2014; 22 (92) :119-125.
Behrouz S, Nasri A. Pathology of human dignity from the perspective of Nahj al-Balaghah (epistemic factors). Quarterly Journal of Religious Human Research. 2014;Vol 12.
BIGDELI E, Elahi T. Study and Comparison of Emotional Intelligence among High- School Blind and Deaf Students. Exceptional Education. 2014; 4 (126):22-31.
- چکیده مشاهده شده: 5716 بار
- PDF دانلود شده: 1814 بار