دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English
    • العربية
مجله پژوهش در دین و سلامت
  • صفحه اصلی
  • شماره های مجله
    • شمارۀ جاری
    • شماره‌های آتی
    • بایگانی‌ها
  • دربارۀ
    • دربارۀ مجله
    • فوکوس و حیطه مجله
    • تیم سردبیری
    • هیئت تحریریۀ اخلاق مجله
    • تسلسل انتشار
    • بیانیۀ حریم خصوصی
    • بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها
  • سیاست مجله
    • سیاست دسترسی آزاد
    • نحوۀ واکنش به اعتراض نویسندگان مقاله
    • اخلاق نشر
    • بیانیۀ حق نشر
    • سیاست مالی
  • راهنمای داوری
  • راهنمای نویسندگان و فرم‌ها
    • روش‌های ارسال مقاله به دفتر نشریه
    • نکات نگارشی
    • ساختار مقالات
    • روند داوری
    • فرم اظهارنامه
  • اطلاعیه‌ها
  • ارسال مقاله
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 5 (1397): زمستان
  4. مقاله مروری

شاپا: 2383-4331

زمستان
دوره 4 شماره 5 (1397)

تطبیق مراحل رشد انسان در روان‌شناسی و نهج‌البلاغه

  • سیده الناز موسوی
  • طاهره الهی
  • عباس مسجدی آرانی
  • لیلا سالک ابراهیمی
  • مینا جلیل‌پور
  • زهرا شهسواری

پژوهش در دین و سلامت , دوره 4 شماره 5 (1397), , صفحه 129-140
https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.16128 چاپ شده 25 December 2018

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده


سابقه و هدف: خلقت انسان از نطفه تا مرگ از نظر روان‌شناسان رشد دارای مراحلی چون جنینی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و پیری است. این مراحل علاوه بر ویژگی‌های زیستی و شناختی دارای اصول تربیتی خاصی است که فرد را به کمال و شکوفایی کامل می‌رساند. ائمه‌ (ع) اهتمام خاصی به توصیه‌های تربیتی برای سنین مختلف با توجه به ویژگی‌های خاص آنها داشته­اند. در این میان سفارش‌های حضرت علی (ع) درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با کودکان، نوجوانان و جوانان نشان­دهنده‌ی آگاهی ایشان از تفاوت در ویژگی‌های جسمی - شناختی و روان‌شناختی و نیز اقتضائات سنی خاص افراد است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف تطبیق مراحل رشد انسان در روان‌شناسی و نهج‌البلاغه صورت گرفته است.


روش کار: این پژوهش از نوع تحلیلی - کتابخانه‌یی است که پس از مطالعه و بررسی کتب مختلف روان‌شناسی و کتاب نهج‌البلاغه، مراحل رشد انسان و ویژگی‌های آن بررسی شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از کتاب‌های حوزه‌ی علوم اسلامی و دینی به ویژه کتب مرتبط با سخنان امام علی (ع) در نهج‌البلاغه، کتب حوزه‌ی علوم روان‌شناسی تحولی و رشد و همچنین مقالات مرتبط با حوزه‌ی دینی و روان‌شناسی استفاده شد. در این پژوهش همه‌ی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.


یافته‌ها: یافته‌های روان‌شناسانی چون پیاژه و اریکسون در دوره‌های مختلف جنینی، کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری با بیانات حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه تطابق بسیار دارد و از دیدگاه ایشان هر کدام از مراحل رشدی دارای حساسیت ویژه‌ی خود و نیازمند توجه است.


نتیجه‌گیری: طی بررسی مراحل رشد به عوامل وراثتی، محیط اجتماعی، روان‌شناختی، جسمانی و... پیش و پس از تولد اشاره شد. برای اینکه افراد مراحل رشد را با موفقیت طی کنند علاوه بر تغذیه‌ی مناسب و محیط غنی، نکات تربیتی و آموزشی بسیار تأثیرگذار است؛ در نهج‌البلاغه جز راهکارهای روان‌شناختی، به مواردی چون روابط والدین با کودک، دوست‌یابی، ازدواج و ارتباط با کهنسالان نیز اشاره شده است.




استناد مقاله به این صورت است:


Mousavi SE, Elahi T, Masjedi Arani A, Saleck Ebrahimi L, Jalilpour M, Shahsavari Z. A Comparison of Human Development in Psychology and Nahj al-Balaghah. J Res Relig Health. 2019; 4(5): 129- 140.DOI: https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.16128


کلمات کلیدی:
  • روان‌شناسی؛ مراحل رشد؛ نهج‌البلاغه
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
موسویسا, الهیط, مسجدی آرانیع, سالک ابراهیمیل, جلیل‌پورم, شهسواریز. تطبیق مراحل رشد انسان در روان‌شناسی و نهج‌البلاغه. JRRH [اینترنت]. 25 دسامبر 2018 [ارجاع شده 29 مارس 2023];4(5):129-40. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/16128
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Mehr News Agency. The dimensions of human growth from the point of view of the Qur'an; from physical to intellectual and spiritual growth. Nowshahr adina site. 2014; Surah Tobeh, 100.

Razi Sh. Imam Ali, Amir al-Momenin Ali ibn Abi Talib (AS). translated by: Sada Mohammad Dashti, Publisher: Messer Mehr Justice. 2016; 71 : 354-509.

Shahrozy F. Teaching Teachings of the Prophet. Keihan cultural. 2006; 245-50.

Mahmood M. Genetic Psychology (psychological change from birth to aging). Tehran: Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities(Samt).2010.

Berk L. Growth Psychology (From Fertilization to Childhood). Translated by Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Arasbaran. 2016; Vol:1.

Mokhber S. Reyhaneh Beheshti. Qom: Norozahra. 2003.

Mohammadali S. Parent behavior with children. Publication of the Board of Olivers and Coaches, Thirteenth Edition. 2011.

Ghoreishi H. Nahj al-Balagha's look at teens. Kowsar's promise. 2009.

Jafari MT. The human mission and the character of Ali (as). Islamic art. (BETA).

Khodayarifard M. Teens and Youth Issues. Publication of the Board of Olivers and Coaches. 2011; 11th edition.

Jahangir AH, Arani masjedi A, Mojtahedi SH, Taymiory N, Imani S, Habibi M. Comparing the efficacy of mental-based group therapy with preservative therapy on reducing risky behaviors and explosive anger in opiate abusers. Magazine of Basic Principles of Mental Health, Special Issue of the Third International Conference on Psychology and Education. 2016.

Mousavi M, Khoshkar A, Omidvar R, Sogh-al-Islam T. The development of morality in man from the point of view of Islamic scholars and new psychologists. Journal of Medical Ethics. 2008.

Beheshti A. Islam and the education of children. Tehran: Islamic Propaganda Organization. 2013; Second Edition.

Berk L. Growth Psychology (From Fertilization to Childhood). Translated by Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Arasbaran. 2016; Vol 2.

Taheri A. Leaf from anthropological office from Nahj al-Balaghah's perspective. Qom: Famous Publishing House. 1963.

Sharif R. Nahj al-Balaghah. Translation by Mostafa Zamani. Qom: Fatemeh Al-Zahra Publication. 2000; 91 & 519.

Amin Yazdi SA. Integrated Human Growth: An Evolution Model - Individual-Based Differences. Research Papers on the Basics of Education. 2012; 2 (1), 126-109.

Tahzhibi N, Javadnia A, Abyei Moghadam Z. The stages of human development and sexual education of children in Islam. 2nd National Congress of Family and Sexual Problems, Family Health Clinic. 2008.

Sabet H. Developmental stages in human. Regional conference on health research in Quran, Yasuj University of Medical Sciences. 2010.

Review the issues of education and psychology in the letter of Imam Ali (AS) to his son Hassan ibn Ali Ali al-Islam. Imamate Cultural Foundation website.1394; Wednesday 8 July.

Elahi T, Khosravi R, Rashidi Rashtabadi S, Akhavan A. Hopefulness and Mental Disorders in the Elderl. zumsj. 2014; 22 (92) :119-125.

Behrouz S, Nasri A. Pathology of human dignity from the perspective of Nahj al-Balaghah (epistemic factors). Quarterly Journal of Religious Human Research. 2014;Vol 12.

BIGDELI E, Elahi T. Study and Comparison of Emotional Intelligence among High- School Blind and Deaf Students. Exceptional Education. 2014; 4 (126):22-31.

  • چکیده مشاهده شده: 5237 بار
  • PDF دانلود شده: 1517 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
اطلاعات
  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
زبان
  • فارسی
  • English
  • العربية
واژگان کلیدی
##plugins.block.browse##
سامانه مجله باز
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons Attribution 4.0 International License

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان شهید اعرابی (پروانه)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شمارۀ 2، طبقۀ 7، مرکز مطالعات دین و سلامت.

کد پستی: 1985717443

تلفن: 22439850-21-98+ و 23872343-21-98+

رایانامه: jrrh@sbmu.ac.ir                                                                                

 وب سایت: www.journals.sbmu.ac.ir/jrrh

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریۀ پژوهش در دین و سلامت است.

طراحی پوسته توسط سیناوب