ساختار مفهومی سلامت معنوی در منابع اسلامی (قرآن و نهج-البلاغه)
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 3 شماره 1 (2017),
18 September 2024
,
صفحه 91-101
https://doi.org/10.22037/jrrh.v3i1.15669
چکیده
سابقه و اهداف: از زمان مطرح شدن سلامت معنوی در عرصه ی سلامت، پژوهشگران نتوانسته اند به مفهومی واحد از آن دست یابند؛ به طوری که حتی در میان پژوهشگران یک دین و فرهنگ هم در اینباره اختلاف نظر وجود دارد. ازاینرو، شایسته است ساختار مفهومی سلامت معنوی از دیدگاه دین مبین اسلام بررسی شود تا بتوان به تعیین شاخص های آن اقدام کرد.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع تحلیلی - توصیفی است که برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوای آشکار و ضمنی؛ و برای استخراج ویژگی های ساختاری مفهوم سلامت معنوی در متون دینی اسلام (قرآن و احادیث)، از بررسی محتوایی آیه ها و روایت های مطرح شده درباره ی سلامت معنوی استفاده شده است. این پژوهش تمام موارد اخلاقی مرتبط را رعایت نموده است.
یافتهها: یافته های پژوهش عبارت است از نسبی بودن سلامت معنوی، مقدمه بودن سلامت معنوی، جامعیّت و اصالت مفهوم سلامت، برتری رتبه ی سلامت معنوی، سه بُعدی بودن مفهوم سلامت معنوی (نگرشی، عاطفی و رفتاری)، پیوستگی ابعاد مختلف سلامت با سلامت معنوی، تأثیر متقابل این ابعاد بر یکدیگر، غایت محور بودن سلامت معنوی و اینکه در اسلام، سلامت وجودی لازمه ی سلامت مذهبی است.
نتیجهگیری: یافته ها نشان می دهد که بدون توجه به ساختار مفهومی سلامت معنوی نمی توان به مفهومی روشنی از آن دست یافت و شاخص های آن را تعریف کرد. ویژگی های ساختاری مفهوم سلامت معنوی حتی در محتوای آن از نگاه اسلام نیز نقش آفرینی می کند. این تأثیر به حوزه ی آموزش و درمانگری معنوی نیز کشیده خواهد شد.
استناد مقاله به این صورت است:
Esmaeili M, FaniM, Karamkhani M. The Conceptual Framework of Spiritual Health in Islamic Resources (the Quran and Nahj al-Balagha). J Res Relig Health.2017;3(1): 91- 101.
- سلامت مذهبی، سلامت معنوی، سلامت وجودی، قرآن، نهجالبلاغه
ارجاع به مقاله
مراجع
Rezazadeh H. The Investigation and Comparison of Adjustment Mothers of Special Children and Normative Sample. Tehran,Iran: The Faculty of Psychology and Education of Allameh Tabatabaii University; 2008.(Full Text in Persian)
Sarabandi A, Kamali M, Mobaraki H. The Relationship between Impaired Visual Function and
Quality of Life of the Blind. Journal of Research in Rehabilitation. 2013; 8(6): 10-5.(Full Text in Persian)
Sadeghpoor N. Familiarity to Vision Rehabilitation Process. Journal of Rehabilitation. 2006; 7(3): 62-5. (Full Text in Persian)
Warren DH. Blindness and early childhood development U.S.A: American foundation for the Blind Blindness and early childhood developmen; 1997. (Full Text in Persian)
Mishra P, Vashist K. A review study of spiritual intelligence, stress and well-being of adolescents in 21st century. International Journal of Research in Applied Natural and Social Sciences. 2014;2(4):11-24.
Halder S, Datta P. Insights into Self-Concept of the Adolescents Who Are Visually Impaired in India. International Journal of Special Education. 2012; 27(2): 86-93.
Amram Y. The seven dimensions of spiritual intelligence: An Ecumenical, Grounded Theory. 115th Annual Conference of the American Psychological Association; San Francisco2007.
Gardner H. A case against spiritual intelligence. The international journal for the psychology of religion. 2000;10(1):27-34.
Noble K. Spiritual intelligence: A new frame of mind. Advanced Development. 2000;9:1-29.
Emmons RA. Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the psychology of Religion. 2000;10(1):3-26.
Sisk DA, Torrance EP. Spiritual intelligence: Developing higher consciousness: Creative Education Foundation Press; 2001.
Nasel D. Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence a Consideration of Traditional Christianity and New Ageindividualistic Spirituality 2004.
King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence:A definition, model, and measure: ProQuest; 2008.
Zohar D, Marshall I, Marshall I. SQ: Connecting with our spiritual intelligence: Bloomsbury Publishing USA; 2000.
Vaughan F. What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 2002;42(2):16-33.
Lotfi M, Sayyari S. The Relationship Between Spiritual Intelligence and Psychological Health in over 15 People in Behshahr. Behshahr,Iran: Payam Noor University; 2008.(Full Text in Persian)
Epstein S. The self-concept revisited: Or a theory of a theory. American psychologist. 1973;28(5):404.
Sappington AA. Adjustment: Theory, research, and personal applications: Brooks/Cole Pub Co; 1989.
Mattson JL, Ollendick T. Translator: Behpazhooh. Enhancing Children’s Social Skills: Assessment and Training. Tehran: Ettelaat Publication; 1988. (Full Text in Persian)
Mahmoodi A. A Comparison Between Self-Esteem and Social Skills in Deaf and Blind Secondary Students of Karaj. Journal of Exceptional Education. 2013; 13(117): 20-9.(Full Text in Persian)
Badee' A, Savaari E, Bagheri Dasht Bozorg N, Latifi V. Construction and Validity Finding of Spiritual Intelligence Inventory. The First National Psychology Conference in Payam Noor university of Tabriz; Tabriz;2010.(Full Text in Persian)
Keihani M. The Role of Computer Games on Changing the Level of Self-Concept and Behavioral Dysfunction in Primary Students of Neyriz City. Marvdasht, Iran: The Faculty of Education and Psychology. Marvdasht Azad University; 2010. (Full Text in Persian)
Corey G. Theory and practice of counseling and psychotherapy: Nelson Education; 2015.
Khodabakhshi-koolaee A, Esmaeilifar A, Falsafinejad MR. Comparison of life meaning and hopefulness between spinal cord injuries, blinds, and healthy people in Kerman-Iran. IJRN. 2015; 1(3): 54-64. (Full Text in Persian)
Maleki-Tabar A, Khoshkonesh A, Khodabakhshi-Koolaee A. Comparing the self- concept and social adjustment among blind and healthy male student. Zahedan J Res Med Sci (ZJRMS). 2012; 13(1): 33. (Full Text in Persian)
Ghomrani A, Noori, Sh. The comparison of self-concept and its elements between blind and unblind students. Journal of exceptional education. 2005; 45: 2-6. (Full Text in Persian)
Fischer JA, Sousa-Poza A. Does job satisfaction improve the health of workers? New evidence using panel data and objective measures of health. 2008.
Garaigordobil M, Bernarás E. Self-concept, self-esteem, personality traits and psychopathological symptoms in adolescents with and without visual impairment. The Spanish journal of psychology. 2009; 12(01): 149-60.
- چکیده مشاهده شده: 3631 بار
- PDF دانلود شده: 1119 بار