دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English
    • العربية
مجله پژوهش در دین و سلامت
  • صفحه اصلی
  • شماره‌های مجله
    • شمارۀ جاری
    • شماره‌های آتی
    • بایگانی‌ها
  • دربارۀ
    • دربارۀ مجله
    • فوکوس و حیطه مجله
    • تیم سردبیری
    • تسلسل انتشار
    • بیانیۀ حریم خصوصی
    • بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها
  • سیاست مجله
    • سیاست تبلیغات
    • سیاست دسترسی آزاد
    • نحوۀ واکنش به اعتراض نویسندگان مقاله
    • اخلاق نشر
    • بیانیۀ حق نشر
    • سیاست مالی
  • راهنمای داوری
  • راهنمای نویسندگان
    • روش‌های ارسال مقاله به دفتر نشریه
    • نکات نگارشی
    • ساختار مقالات
    • روند بررسی مقاله
  • اطلاعیه‌ها
  • فرم‌ها
    • اظهارنامه
    • نوآوری مقاله
  • ارسال مقاله
  • پیشنهاد و انتقاد
  • پرسش‌های متداول
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 3 شماره 2 (2017): بهار
  4. مقالۀ مروری

دوره 3 شماره 2 (2017)

اسفند 2017

تبیین و شفاف‌سازی مفهوم ارزش در آموزش علوم پزشکی

  • شهرام یزدانی
  • مریم اکبری

پژوهش در دین و سلامت , دوره 3 شماره 2 (2017), 26 اسفند 2017 , صفحه 88-101
https://doi.org/10.22037/jrrh.v3i2.13790 چاپ شده: 2017-03-08

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: توسعه‌ی آموزش علوم پزشکی، یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نخستین گام برای توسعه و دستیابی به برنامه‌ی آموزش مبتنی بر ارزش‌ها در کشورمان، شفاف‌سازی مفهوم ارزش در آموزش علوم پزشکی است که در این پژوهش به آن می‌پردازیم.

روش کار: در این پژوهش، با تحلیل متون به شیوه‌ی نقدی - تفسیری، مفهوم ارزش در آموزش علوم پزشکی شفاف‌سازی؛ و سپس به جستجوی متون مرتبط با ارزش پرداخته شد. همچنین از 800 مقاله‌ی مرتبط با موضوع پژوهش، 70 مقاله، به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و ساخت مجدد و مستدل مفهوم از یافته‌های ضد و نقیض در پژوهش‌های مختلف به­دست آمد. پس از آن، با تحليل انتقادی مستندات مربوط به مفهوم ارزش و فلسفه و جایگاه ارزش‌ها در آموزش علوم پزشکی ایران و جهان، مفاهیم جدید و ارتباط‌های بین مفاهیم، دوباره ساخته شد. در این پژوهش همه‌ی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوه‌براین، نویسندگان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافته‌ها: ارزش‌ها به‌صورت یک نظام ارزشی، درون فرد ایجاد می­شود و مبنای قضاوت و تصمیم‌گیری در امور مختلف قرار می‌گیرد. ارزش‌ها با ایجاد نگرش، موجب جهت‌گیری رفتاری می‌شود. از سویی، باور اعتقادی، باور علمی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. شواهد علمیی که تولید می‌شود، از ارزش‌های زمینه‌یی فکری دانشمندان و صاحبان علم، خالی نیست. در جامعه‌ی اسلامی ما، مفروضات اساسی وجود دارد که باور ما است و ارزش­های ما را شکل‌ می­دهد؛ و آن‌گاه است که ارزش‌ها، جهت حرکت ما را تعیین می‌کند و الگوهای رفتاری ما را شکل می‌دهد تا از دایره‌ی ارزش‌ها و اخلاقیات خارج نشویم.

نتیجه‌گیری: در کشور ما، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله آموزش علوم پزشکی، نیاز به برنامه‌هایی است که دستیابی به ارزش‌ها را تضمین کند. برای توسعه‌ی ارزش‌ها در این حوزه‌، نخستین گام، فراهم‌سازی بستری برای درک مفهوم و درونی‌سازی ارزش‌ها و توسعه‌ی روش‌های آموزش برای به‌دست آوردن تجربه‌ی مبتنی بر ارزش است.

 

استناد مقاله به این صورت است:

Yazdani Sh,  Akbarilakeh M. Explanation and clarification of the concept of value in medical education. J Res Relig Health. 2017; 3(2): 78- 91.  

کلمات کلیدی:
  • آموزش علوم پزشکی
  • ارزش
  • توسعه‌ی آموزش
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
یزدانی ش, اکبری م. تبیین و شفاف‌سازی مفهوم ارزش در آموزش علوم پزشکی. JRRH [اینترنت]. 8 مارس 2017 [ارجاع شده 14 نوامبر 2025];3(2):88-101. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/13790
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Akhavan Sarraf AR, Nilforoosh Zadeh M. Dimensions of globalization of higher education. Growth Technology magazine. 2008;62(17):52-6.(Full Text in Persian)

Akbari lakeh M, Shamsi Goshki A, Abasi M. Spiritual health in Medical Sciences curriculum. Medical Ethics Journal. 2010;4(14):113-30. (Full Text in Persian)

Iranian Board of Medical Education MoH, and Medical Education Iranian Supreme Council for Planning., plans and syllabi of a medical doctor. 2005.

Narayanasamy A. ASSET: a model for actioning spirituality and spiritual care education and training in nursing. Nurse Education Today. 1999;19(4):274-85.

Bergmark U, Alerby E. Developing an ethical school through appreciating practice? Students’ lived experience of ethical situations in school. Ethics and Education. 2008; 3(1): 41-55.

Rippentrop AE, Altmaier EM, Burns CP. The relationship of religiosity and spirituality to quality of life among cancer patients. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings. 2006; 13(1): 29-35.

Yazdani S, Lakeh MA, Ahmady S, Foroutan A, Afshar L. Critical Interpretive Synthesis of The Concept of Value in Medical Education. Res Dev. 2015;4(1):31-4.

Yazdani S, AkbariLakeh M, Ahmady S, Afshar L,

Foroutan SA. Value-based Curriculum model from the Viewpoints of Experts in Education of Ethics and Values in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15: 304-18.

Van Deth JW, Scarbrough E. The impact of values. Oxford: Oxford University Press; 1995.

Roche G. General introduction to the first volume of sociology (Social Action). Zanjanizadeh H, Translator. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad; 1988. (Full Text in Persian)

Lucchetti G, Lucchetti ALG, Puchalski CM. Spirituality in medical education: global reality? Journal of religion and health. 2012;51(1):3-19.

Kania D, Romly T, Zarman W, editors. Value education in the perspective of western and Islamic knowledge. International Seminar on Islamic Education Ibn Khaldun University Bogor; 2011.

Clément P. Didactic transposition and the KVP model: conceptions as interactions between scientific knowledge, values and social practices. Proceedings summer school ESERA. 2006:9-18.

Clément P, editor Science et idéologie: exemples en didactique et épistémologie de la biologie. Actes du Colloque Sciences, médias et société ENS-LSH; 2004.

Hildebrand G. Diversity, values and the science curriculum. The re-emergence of values in science education. 2007:45-60.

Halstead JM, Taylor MJ. Values in education and education in values: Psychology Press; 1996.

Keown P, Parker L, Tiakiwai S. Values in the New Zealand curriculum. Unpublished literature review prepared for the New Zealand Ministry of Education http://www minedu govt nz/~/media/MinEdu/Files/EducationSectors/PrimarySe condary/CurriculumAndNCEA/LiteratureReviewValuesInTheCurriculum pdf [accessed 22 July 2010]. 2005.

Yazdani S, Lakeh MA, Ahmady S, Foroutan SA, Afshar L. Concept analysis: value based curriculum. Biosci Biotech Res Asia. 2015;12(1):123-30.

Department of Education Science & Training (DEST). National Framework for Values Education in Australian Schools. Canberra ACwoA.

Sulayman HI. Values-Based Curriculum Model: A Practical Application of Integrated ‘Maqasid Al- Sharia’for Wholeness Development of Mankind. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014; 123: 477- 84.

Buethe C. A curriculum of value. Educational Leadership. 1968;26(1):31-3.

Broudy HS. Art, science, and new values. The Phi Delta Kappan. 1967;49(3):115-9.

Stranahan S. Spiritual perception, attitudes aboutspiritual care, and spiritual care practices among nurse practitioners. Western Journal of Nursing Research. 2001;23(1):90-104.

Halstead JM, Taylor MJ. Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education. 2000;30(2):169-202.

Lovat TJ, Clement ND. The pedagogical imperative of values education. Journal of beliefs & values. 2008; 29(3): 273-85.

Small T. Values in motion: From confident learners to responsible citizens. International research handbook on values education and student wellbeing: Springer; 2010. p. 919-35.

Dally K. A teacher's duty: an examination of the short-term impact of values education on Australian primary school teachers and students| NOVA. The University of Newcastle's Digital Repository. 2010.

Toomey R. Values education, instructional scaffolding and student wellbeing. International research handbook on values education and student wellbeing: Springer; 2010. p. 19-36.

Robinson VM, Hohepa M, Lloyd C. School leadership and student outcomes: Identifying what works and why: Australian Council for Educational Leaders Melbourne; 2007.

  • چکیده مشاهده شده: 750 بار
  • PDF دانلود شده: 476 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • العربية
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons Attribution 4.0 International License

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان شهید اعرابی (پروانه)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شمارۀ 2، طبقۀ 7، مرکز مطالعات دین و سلامت.

کد پستی: 1985717443

تلفن: 22439850-21-98+ و 23872343-21-98+

رایانامه: jrrh@sbmu.ac.ir                                                                                

 وب سایت: www.journals.sbmu.ac.ir/jrrh

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریۀ پژوهش در دین و سلامت است.

قدرت یافته از OJSPlus