بررسی تأثیر باورهای فراشناختی و نگرش مذهبی، برگرایش به مصرف سیگار در نوجوانان
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 2 شماره 3 (2016),
23 تیر 2016
,
صفحه 35-45
https://doi.org/10.22037/jrrh.v2i3.11396
چکیده
سابقه و اهداف: کاهش سنّ مصرف سیگار و دخانیات و آسیبهای جسمانی و اجتماعی این پدیده، محقق را بر آن داشت تا پژوهش حاضر را با هدف بررسی تأثیر باورهای فراشناختی و نگرش مذهبی، بر گرایش به مصرف سیگار در نوجوانان پسر انجام دهد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان پسر دورهی متوسطهی شهرستان مهران در سال تحصیلی94- 1393 است که طبق آمار آموزش و پرورش شهرستان، 502 نفر بودند. نمونهی مورد نظر طبق فرمول کوکران، 217 نفر برآورد شد و به روش نمونهگيري خوشهیي انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامهی فراشناختی(MCQ) و پرسشنامهی 21 سئوالی آلپورت برای سنجش نگرش مذهبی استفاده شد و برای سنجش گرایش به مصرف سیگار، از پرسشنامهی 23 سئوالیِ ساختهی محقق بهره برده شد. دادههای بهدست آمده نیز با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین باورهای منفی دربارهی کنترل ناپذیر بودن و خطرناک بودن نگرانی و خودآگاهی شناختی، با گرایش به مصرف سیگار، رابطهی معکوس و معناداری وجود دارد(05/0P<). همچنین میتوان گفت بین نگرش مذهبی بیرونی و نگرش مذهبی کلی، با گرایش به مصرف سیگار، رابطهی معکوس و معناداری وجود دارد(05/0P<). همچنین نتیجههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای باورهای فراشناختی(32/0R=) و نگرش مذهبی(35/0R=)، به ترتیب بیشترین توانایی را در پیشبینی گرایش به مصرف سیگار در دانشآموزان دارد(05/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به اثبات تأثیر باورهای فراشناختی و نگرش مذهبی بر کاهش گرایش به مصرف سیگار در دانشآموزان، پیشنهاد میشود تقویت باورهای دینی از طریق برگزاری کلاسها و جلسههای پرسش و پاسخ، مورد توجه قرار گیرد. همچنین برگزاری کلاسهای مشاورهیی برای تقویت خودآگاهی شناختی و کاهش فکرهای منفی، به منظور کاهش گرایش به مصرف سیگار در دانشآموزان، باید در دستور کار مدارس قرار گیرد.
- باورهای فراشناختی، نگرش مذهبی، گرایش به مصرف سیگار، دانشآموز
ارجاع به مقاله
مراجع
Warren CW, Sinha DN, Lee J, Lea V, Jones NR. Tobacco use, exposure to secondhand smoke, and training on cessation counseling among nursing students: cross-country data from the Global Health Professions Student Survey (GHPSS), 2005–2009. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2009;6(10):2534-49.
Vohra M. Smoking habits of preclinical Saudi medical students. Pak J Med Sci. 2009;25(6):906-11.
Jackson D, Aveyard P. Waterpipe smoking in students: prevalence, risk factors, symptoms of addiction, and smoke intake. Evidence from one British university. BMC public health. 2008;8(1):1.
Borjali A. The transformation of teenage characters. Tehran: Beyond knowledge; 2001.(Full Text in Persian)
Ganji M. Psychopathology according to DSM. Tehran: Savalan; 2013. (Full Text in Persian)
Pournamdarian S, Birshak B, Asgharnejad Farid AA. Explanation of cognitive beliefs in predicting symptoms of depression, anxiety and stress among nurses. Knowledge and Research in Applied Psychology. 2012;13(3):86-94. (Full Text in Persian)
Ghahvechi F, Mohammadkhani S. Self-regulation strategies and negative emotions in students' smoking. Journal of Zanjan University of Medical Sciences. 2012;20:102-93. (Full Text in Persian)
Wells A, Papageorgiou C. The observer perspective: Biased imagery in social phobia, agoraphobia, and blood/injury phobia. Behaviour Research and Therapy. 1999;37(7):653-8.
Baumeister RF. The cultural animal: Human nature, meaning, and social life: Oxford University Press New York; 2005.
Nikčević AV, Spada MM. Metacognitions about smoking: a preliminary investigation. Clinical psychology & psychotherapy. 2010;17(6):536-42.
Azizi AR, Mirzaee A, Shams J. Investigate the relationship between distress tolerance, emotion regulation dependence on cigarettes students. Hakim Research Journal. 2010;13(1):11-8. (Full Text in Persian)
Leventhal EA. self-regulation of health and. The self-regulation of health and illness behaviour. 2003:42.
Peterson M. Reason and faith. Tehran: the New Deal; 2000.
Esmaeili Behbahani M. Examine the relationship between religiosity and happiness of students in public universities Tehran: Allameh Tabatabai; 2001. (Full Text in Persian)
Rabani Bavejdan M, Rabani Bavejdan M, Nick Azin A, Kaviani N, Khezrimoghadam A. The relationship between self-efficacy and metacognitive strategies in male substance abusers. Journal of Applied Psychology. 2011;6(3):102-85. (Full Text in Persian)
Jamz W. Religion and psychology. Tehran: Organization of the Islamic revolution and Training Publications; 1988.
Dourkeim E. The elementary forms of religious life. Tehran: Publication Center; 2004.
Toneatto T. Metacognition and substance use. Addictive behaviors. 1999;24(2):167-74.
Salarifar MH, Pouretemad HR. Relationship between metacognitive beliefs about depression and anxiety. Journal of Lorestan University of Medical Sciences. 2011;13(4):29-38. (Full Text in Persian)
Cartwright-Hatton S, Wells A. Beliefs about worry and intrusions: The Meta-Cognitions Questionnaire and its correlates. Journal of anxiety disorders. 1997;11(3):279-96.
Shirinzadeh Dastgiri S, Goudarzi MA, Taghavi SMR. Comparison of metacognitive and responsibility beliefs in patients with obsessive-compulsive disorder, generalized anxiety disorder and normal individuals. Journal of Psychiatry and clinical psychology (thinking and behavior). 2008;14(1):46-55. (Full Text in Persian)
Allport GW, Ross JM. Personal religious orientation and prejudice. Journal of personality and social psychology. 1967;5(4):432.
Janbozorgi M. Evaluate the effectiveness of psychotherapy with or without an Islamic religious orientation "anxiety and stress"Janbozorgi, M. . Journal of Psychology. 1999;2(4):345 -50. (Full Text in Persian)
Azamifar M. The relationship between smoking and alcohol sheepishly and personality traits in high school students in the city of Dezful. Ahvaz: Islamic Azad University of Ahvaz; 2011. (Full Text in Persian)
Marsiglia FF, Kulis S, Nieri T, Parsai M. God forbid! Substance use among religious and nonreligious youth. American Journal of Orthopsychiatry. 2005;75(4):585.
Miller L, Davies M, Greenwald S. Religiosity and substance use and abuse among adolescents in the National Comorbidity Survey. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2000;39(9):1190-7.
- چکیده مشاهده شده: 2794 بار
- PDF دانلود شده: 1297 بار