آگاهی و رعایت شاخصهای رفتار حرفهای در اساتید بالینی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 45 (1399),
30 فروردین 2020
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v14i45.26161
چکیده
زمینه و هدف: اساتید بالینی به عنوان الگوهای عملی نقش به سزایی در آموزش رفتار حرفهای برای دانشجویان گروه پزشکی دارند. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی و رعایت اخلاق حرفهای در پزشکان شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1396 بود.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 50 نفر از اساتید بالینی شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، به روش سرشماری و به صورت خودسنجی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه دیوید موزیک، پس از تأیید روایی و پایایی به اساتید ارائه شد و دادهها پس از جمعآوری، به کمک نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین میزان توانمندی و آگاهی پزشکان بخشهای مختلف در مورد شاخصهای اخلاق حرفهای در 7/91 درصد در حد عالی، 8% در حد قابل قبول و 3/0 درصد در حد غیر قابل قبول برآورد شد و میزان به کارگیری شاخصهای اخلاق حرفهای توسط پزشکان در محیطهای بالینی، در 84/90 درصد در حد عالی، 7/8 درصد در حد قابل قبول و 0/46 درصد در حد غیر قابل قبول برآورد گردید.
ملاحظات اخلاقی: پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه، پژوهشگر با معرفی خود به پزشکان توضیحات کافی را در مورد هدف از انجام این مطالعه ارائه کرده و رضایت آگاهانه شفاهی و کتبی کسب و به منظور رعایت اصول اخلاق پزشکی اطلاعات پس از جمعآوری به طور محرمانه نگهداری و نتایج بدون ذکر نام گزارش گردید.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد در ارزیابی به شیوه خودسنجی، آگاهی و به کارگیری شاخصهای اخلاق حرفهای بین اساتید بخشهای مختلف در حد مطلوب بود، هرچند در برخی از حیطهها مانند مهارتهای رهبری، مهارتهای سازمانی و مدیریتی و قوه ابتکار و ابداع در ارائه درمان به بیماران، مداخلات آموزشی و فرهنگی بیشتری لازم است، در عین حال تدوین ساز و کار ارزشیابی 360 درجهای با رویکرد مشاهدهای در این خصوص توصیه میشود.
- حرفهگرایی؛ بخشهای آموزشی؛ خودارزیابی؛ شاخصهای حرفهای
ارجاع به مقاله
مراجع
Karamporian A, Imani B, Torkzaban P. The Attitude of Faculty Members towards Professional Ethics at Hamadan University, School of Dentistry. J Reasearch Iin Dent Sci 2013; 10(1 (35)): 43-51. Available at: https://www.sid.ir/En/Journal/ViewPaper.aspx?ID=325131.
Behjat A. 1nd ed SIAU of S 2006. professional ethics. 1nd ed. Shiraz: Islamic Azad University; 2006.
Chadwick R. Ethics and the professions. J Value Inq 1994; 28(3): 481-484. Available at: http://www.link. springer.com/10.1007/BF01079510.
Yamani N, Liaghatdar MJ, Changiz T, Adibi P. How Do Medical Students Learn Professionalism During Clinical Education? A Qualitative Study of Faculty Members’ and Interns’ Experiences. Iran J Med Educ 2010; 9(4): 382-389.
Jones AR, Winslade WJ-ES. Clinical ethics: A practical approach to ethical decisions in teaching and learning in higher education. London: Rutledge Press; 2001. p.70-76.
Lawrence C, Becker B, Charlotte BR. Encyclopedia of Ethics. Rutledge Press; 2001. p.70-76.
Robins LS, Braddock CH, Fryer-Edwards KA. Using the American Board of Internal Medicine’s “elements of professionalism” for undergraduate ethics education. Acad Med 2002; 77(6): 523-531.
Hicks LK, Lin Y, Robertson DW, Robinson DL, Woodrow SI. Understanding the clinical dilemmas that shape medical students’ ethical development: Questionnaire survey and focus group study. Br Med J 2001; 322(7288): 709-710.
Davis DA, Mazmanian PE, Fordis M, Van Harrison R, Thorpe KE, Perrier L. Accuracy of Physician Self-assessment Compared With Observed Measures of Competence. JAMA 2006; 296(9): 1094-1102. Available at: http://www.jama.jamanetwork.com/ article.aspx?doi=10.1001/jama.296.9.1094.
Asghari F, Mirzazadeh A, Samadi A, Safa AN, Jafarian A, Farahani AV, et al. Reform in medical ethics curriculum: A step by step approach based on available resources. J Med Ethics Hist Med 2011; 4: 8-16. Available at: http://www.ncbi.nlm. nih.gov/pubmed/23908750.
Ekmekçi PE. Medical Ethics Education in Turkey; State of Play and Challenges. Int online J Educ Teach 2016; 3(1): 54-63. Available at: http://www.ncbi.nlm. nih.gov/pubmed/27213100.
Azmand S, Ebrahimi S, Iman M, Asemani O. Learning professionalism through hidden curriculum: Iranian medical students’ perspective. J Med ethics Hist Med 2018; 9(11): 10-21. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31346387.
Ashktorab T, Mohammadi E, Abedi H, Zarea K, Karimi Z. Resources of learning through hidden curriculum: Iranian nursing students′ perspective. J Educ Health Promot 2015; 4(1): 57-62. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26430684.
Shooshtarizade S, Yousefy A, Keshtiarai N. Is Professionalism Teachable in Medical Education? A Literature Review. Iran J Med Educ 2018; 18(0): 269-281. Available at: http://www.ijme.mui.ac.ir/article-1-4285-en.html.
Shahini N, Sanagoo A, Jouybari L. Communication Skills and Professionalism: The Self-Assessment of Golestan University of Medical Sciences’ Students. Futur Med Educ J 2012; 2(3): 3-6.
Ahadi T, Mianehsaz E, Raissi G, Moraveji SA, Sharifi V. Professionalism in residents of physical medicine and rehabilitation in Iran. J Med Ethics Hist Med 2015; 8: 3-8.
Musick DW, McDowell SM, Clark N, Salcido R. Pilot study of a 360-degree assessment instrument for physical medicine & rehabilitation residency programs. Am J Phys Med Rehabil 2003; 82(5): 394-402. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 12704281.
Bazrafkan L, Amini M, Lotfi F, Jalali Z. Professionalism among clinical faculty in Shiraz medical school by self assessment. Hormozgan Med J 2012; 16(5): 387-394.
Haeri S, Mehdipoor N. Investigating the self-assessment and professional ethics of faculty members of Shiraz faculty of medicine in 2011-2012. J Med Educ Dev 2014; 9(13): 722.
Shiraz B, Shamim MS, Shamim MS, Ahmed A. Medical ethics in surgical wards: knowledge, attitude and practice of surgical team members in Karachi. Indian J Med Ethics 2005; 2(3): 94-96.
Nayak PP, Raju VK, Nanjundaiah V, Lakshmikantha R, Nayak SS, Kshetrimayum N. Ethical conventions: A study on dental practitioner’s knowledge and practice of ethics in their line of work in bangalore, India. J Clin Diagnostic Res 2016; 10(8): ZC84-ZC87.
Hafferty FW, Franks R. The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Acad Med 1994; 69(11): 861-871.
Badi Peymaei Jahromi Z, Parandavar N, Vasmehjani AA, Koshkaki AR. Perspective of students about professional ethics compliance of clinical instructors in Jahrom University of Medical Sciences. J Educ Ethics Nurs 2014; 3(2): 55-62.
Alaei M, Jalilian N, Pournajaf A, Azami A-MF. Comparative study of the students’ self-assessment and evaluation of professors’ training performance in Ilam University of Medical Sciences. J Ilam Univ Med Sci 2011; 18(4): 50-55.
Jafari H, Vahid Shahi K, Kosaryan M-MM. Comparison between the results of academic staff self assessment and those made by the students, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, 2006. J Maz Univ Med Sci 2007; 17(57): 67-74.
Hariharan S, Jonnalagadda R, Walrond E, Moseley H. Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. BMC Med Ethics 2006; 7: 1-9.
Bazrafkan L, Nabeiei P, Shokrpour N, Moadab N. Medical ethics as practiced by students, nurses and faculty members in Shiraz University of Medical Sciences. J Adv Med Educ Prof 2015; 3(1): 33-38. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 25587553.
- چکیده مشاهده شده: 587 بار