بررسی رابطۀ میان نگرش مذهبی والدین با سلامت روان دانشآموزان دختر دبيرستانی (مطالعۀ موردی دانشآموزان بخش كهريزك)
پژوهش در دین و سلامت ,
دوره 10 شماره 3 (2024),
28 September 2024
,
صفحه 81-93
https://doi.org/10.22037/jrrh.v10i3.43377
چکیده
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر نگرش مذهبی والدين بر سلامت روان دانشآموزان دختر مقطع دبيرستان است. پيشينۀ پژوهش نشان میدهد كه دانشآموزان دختر، نسبت به پسران از ناراحتی روانی بیشتری رنج میبرند. هرچند هيچيك از پژوهشهای صورتگرفته، جامعيت و مانعيت موضوع تحقيق پيش رو را ندارند. بنابراين با توجه به دين و مذهب رسمی كشور و همچنين وسعت دايرۀ مخاطبان، ضرورت بررسی اين موضوع روشن میشود.
روش کار: جامعۀ مورد تحقیق عبارت است از کلیۀ دانشآموزان دختر دبیرستانهای بخش کهریزک (650 نفر) در پایۀ تحصیلی دهم تا دوازدهم که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مشغولبهتحصیل بودهاند. حجم نمونۀ آماری در این پژوهش 250 نفر است که با روش نمونهگیری سادۀ تصادفی انتخاب شدهاند. در این پژوهش از پرسشنامۀ سنجش نگرشهای مذهبی و آزمون SCL90 استفاده شده است. آزمون SCL90 در سال 1973 توسط فردی به نام دراگوتیس و همکارانش طراحی شد. برای سنجش پایایی ابعاد 9گانۀ این آزمون از دو روش محاسبۀ پایایی درونی و پایایی به روش آزمون مجدد استفاده شده است. پرسشنامۀ سنجش نگرشهای مذهبی مسلمانان توسط سراجزاده براساس مدل گلاک و شارک با اسلام شیعی تطبیق داده شده است. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده و مؤلفان مقاله، تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که میان نگرش مذهبی والدین، با افسردگی، اضطراب و خصومت دانشآموزان رابطۀ معناداری وجود دارد. بنابر تحليل يافتهها؛ بین نمرات خصومت و اضطراب فرزندان و نگرشهای مذهبی والدین، بهاحتمال 92% رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. به این معنی که با کاهش نگرشهای مذهبی والدین، خصومت و اضطراب فرزندان افزایش مییابد.
نتیجهگیری: براساس یافتههای بهدستآمده، هرچه بتوان نگرشهای مذهبی صحیح و بُعد اعتقادی را در والدین دانشآموزان تقویت کرد، سلامت روان دانشآموزان نیز بهشکل معناداری افزایش خواهد یافت.
- اضطراب
- افسردگی
- سلامت روان
- نگرش مذهبی
ارجاع به مقاله
مراجع
Shakrin HR. Why religion? Why Islam? Why Shiism? Qom: Education Publishing Office; 2008. (Full Text in Persian)
Kashani F, Waziri S. Morbid psychology of children. Tehran: Arsbaran Publications; 2016. (Full Text in Persian)
Genia V. Counseling and psychotherapy of religious clients: A developmental approach: Praeger Publishers/Greenwood Publishing Group; 1995.
Mohseni M. A survey on socico - cultural Attitudes in Iran. Tehran: Secretariat of the General Culture Council of the country; 2000. (Full Text in Persian)
MilaniFar B. Mental Health. Tehran: Qoms Publications; 2008. (Full Text in Persian)
Heydari J, Mahmoudi G. Mental Health. 1 ed. Tehran: Jamehnegar; 2007. (Full Text in Persian)
Rahimi C, Kamranpour F, Chitsazi M. The role of adherence to prayer and religious attitude in predicting depression and suicidal tendencies in students. National Congress of Prayer and Mental Health; Tehran2016. (Full Text in Persian)
Latifian M, Bashash L. The second international conference on health, educational sciences and psychology; Tehran2004. (Full Text in Persian)
Ebrahimi S, Partovi A. The role of religious attitude and Islamic lifestyle in predicting of the values Islamic Revolution of Iran (Case study: high school students in Ardabil). Journal of Research in Educational Systems. 2019;13(45):59-73. (Full Text in Persian)
Drogatis LR, Rickels K, Rock A. The SCL-90-R and MMPI: A step in the validation of new self-report scale Psychometrician of psychology and psychometrics [Available from: https://psychometrist.ir/Article/detail/prsshnamh-scl90-r. (Full Text in Persian)
SCL-90 test of mental disorders [Available from: https://beheshtiyan.ir/courses/scl-90-test/.(Full Text in Persian)
Miller L, Davies M, Greenwald S. Religiosity and substance use and abuse among adolescents in the National Comorbidity Survey. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2000;39(9):1190-7.
Worthington Jr EL. Religious faith across the life span: Implications for counseling and research. The Counseling Psychologist. 1989;17(4):555-612.
Khakpour H, Ghorbanzade A, Ghaderi M. Strategies to Treat Aggression in the View of the Quran and Narrations. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat 2017;3(4):117-27. (Full Text in Persian)
Mousavi SE, Elahi T, Masjedi-Arani A, Ebrahimi LS, Jalilpour M, Shahsavari Z. A Comparison of Human Development in Psychology and Nahj al-Balaghah. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2018;4(5):129-40. (Full Text in Persian)
Valois RF, Zullig KJ, Huebner ES, Drane JW. Physical activity behaviors and perceived life satisfaction among public high school adolescents. Journal of school health. 2004;74(2):59-65.
Adibsaber F, Mehrgan B, Ansari S, Saemi A. The Role of Religious Identity in Predicting Sporting Behaviors among Teenager Male Basketball Players. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2024;10(2):80-92. (Full Text in Persian)
Ziapour A, Ghaderi A, Vafapoor H, Yazdani V, Saeidi S, Zangeneh A. Relationship between the subscales of mental health and spiritual health in staff of Kermanshah University of Medical Sciences in 2016. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2018;4(3):34-44. (Full Text in Persian)
Bagheri M, Esmaeil Chegeni M, Mah-Negar F. Reviews of the effectiveness of religious, spiritual and mental therapy on stress reduction, anxiety and depression in women with addicted spouse in Ilam city. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2015;1(3):19-24. (Full Text in Persian)
Ahmarian FSF, Falsafinejad MR. The effects of group logo-therapy on life expectancy and sleep quality in elderlies of boarding center of Tehran city. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2015;1(3):11-8. (Full Text in Persian)
Rahimzadeh M, Safara M, Aghayousefi AR. Relationship between Spiritual Health and Adolescent Health and Well-being. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2023;9(4):148-63. (Full Text in Persian)
Mirza-Alizadeh ARA, Ahmadi G, Tayebi B, Hasanpour-Pirbasti Z, Ghasemi S, Mousavi SE. Predicting Spiritual Capital and Spiritual Wellbeing of College Students Based on their Personality Traits, Awareness and Tendency to Consume Halal Food. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2024;10(2):1-15. (Full Text in Persian)
Fallah M, Barkhordari-Sharifabad M, Nasiriani K. Effect of mindfulness-based self-care education on the quality of female nurses’ life. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2022;30(3):181-90. (Full Text in Persian)
Khalili-Basseri E, Soleimannejad H, Safara M, Ahmadi V. The Role of Spiritual Health and Coping Styles in Predicting the Quality of Life of Nurses. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat. 2024;10(1):84-95. (Full Text in Persian)
Hajilo J, Shaker DA, KHADEMI A. Designing the Ethical Behavior Model of Employees Based on Spiritual Experiences, Social Support and Personality Traits with the Mediation of Perceived Justice. Akhlāq-i zīstī. 2022;12(37):1-14. (Full Text in Persian)
Baradaran-Bazaz N, Shirazi M, Sanagouye-
Moharer G, Usefynezhad A, Amirabadizadeh A. Covid-19 Anxiety in Students: The Predictive Role of Mindfulness and Spiritual Experiences. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2022;8:75-87. (Full Text in Persian)
Baradaran-Bazaz N, Sanagouye-Moharer GR, Nakhaei S. The Role of Mindfulness and Spiritual Experiences in Predicting Job Burnout in Nurses. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat.9(4):107-18.(Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 85 بار
- PDF دانلود شده: 45 بار